סמוך על סול, עונה 5, פרקים 1,2 – טוב שם טוב

סמוך על סול עונה 5

דיון בפרקים "הקוסם" (Magic Man), ו-" 50% הנחה" (Off 50%), שני הפרקים הראשונים בעונה החמישית של "סמוך על סול"

צפייה בשני הפרקים הראשונים של העונה החמישית של "סמוך על סול" גרמה לי להרהר בתהיות  השייקספירית מ"רומיאו וג'ולייט": מהו שם? והאם ריחו המתוק של הוורד ישתנה, לו ייקרא הוורד בשם אחר?

העיסוק בשמות מאוד בלט בפרקים הראשונים. החל כמובן בזיגזוג השמות של ג'ימי/סול/ג'יין, עבור דרך דמותו של לאלו סאלמנקה שרוצה לדעת מה גאס פרינג זומם וכל מה שנודע לו בינתיים הם רק השמות וורנר זיגלר ומייקל שלא ממש מקדמים אותו, וכלה בדומינגו שזוכה לכינוי 'קרייזי 8', הכינוי שבו הוא נודע ב"שובר שורות".  אולם שלא כמו ביצירה השייקספירית, נראה שהתשובה ש"סמוך על סול" עונה לשאלת שינוי השם, היא ששינוי השם יש בו גם כדי לשנות משהו במהות.

כמדי תחילת עונה, גם הפעם נפתח הפרק הראשון בהווה של ג'ימי שלאחר "שובר שורות", הווה שבו הוא מכונה בשם ג'יין טקביק, ועובד ברשת סינבון. ג'יין מפגין התנהגות הססנית וחרדתית, השונה מאוד באופייה מהתנהגותו כג'ימי וכסול. אפילו נהג המונית שזיהה אותו מעברו כסול, ודרש ממנו לשחזר את המוטו שלו "סמוך על סול", הרגיש למראה השחזור שזה לא אותו דבר, ג'יין הוא כבר לא סול גודמן.  הזיהוי של ג'יין כסול מפחיד את ג'יין כל כך עד שהוא מתקשר לאד (השחקן רוברט פורסטר ז"ל שזו הייתה הופעתו הטלוויזיונית האחרונה, והפרק הוקדש לו), הידוע בכינויו "המעלים", מי שסידר לו את זהותו כג'יין, כדי שהלה יספק לו שוב זהות חדשה.

לא ברור מה עוצר בעד ג'יין מהשלמת המהלך, האם הוא מרגיש שהוא כבר שיחק עם הזהויות שלו מספיק, ושאם הוא ישנה את זהותו שוב לא יהיה לדבר סוף, או שבאמת הוא מצא דרך אחרת לטפל בחששות שלו ולסדר את העניינים, אבל הוא מודיע לאד שהוא חוזר בו, והסדרה חוזרת לעקוב אחרי ג'ימי/סול של לפני "שובר שורות", ולנו נותר רק להמתין לקפיצה הבאה של הסדרה להווה כדי לראות כיצד בכוונתו לטפל בעניין.

ג'יין טקביק Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes.
ג'יין טקביק Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes.

כשהסדרה חוזרת לתקופה שלפני "שובר שורות", אנו מוחזרים לרגע שבו ג'ימי, זמן קצר לאחר שקיבל חזרה את הרשות לעסוק בעריכת דין, מחליט לשנות את שמו רשמית לסול גודמן, כדי שהוא יוכל לעסוק בעריכת דין תחת השם הזה. הוא מפגין נחישות בכוונתו לשנות את שמו לסול גודמן, למרות חששותיה של קים שבהם היא משתפת אותו. הוא היה מוכן לעכב את ביצוע החלפת השם בשבילה, אך כשהיא מבינה שזה משהו שהוא באמת רוצה, ונותנת לו את ברכת הדרך, אין דבר שיעצור אותו מהשלמת השינוי.

"עורך הדין ג'ימי מק'גיל תמיד יהיה האח הלוזר של צ'אק מק'גיל" הוא אומר לקים מאוחר יותר, הוא טוען שהוא זקוק לשם סול גודמן כדי להתחיל מחדש, נקי ממשקעי העבר, אך חוץ מאשר תדמית הלוזריות שלפי דבריו דבקה בעורך הדין ג'ימי מק'גיל, אפשר לראות על פי התנהגותו כעורך דין תחת שני השמות הללו, שהשינוי הזה הוא יותר מאשר תדמית, הפרשנות שלו או ההבנה שלו את מקצוע עריכת הדין משתנה תחת הכינוי סול גודמן.

גם לפני שינוי השם, ג'ימי בעבודתו כעורך דין לא בחל בקיצורי דרך ועיגול פינות, אך בעוד עבור ג'ימי במקצוע עריכת הדין היו כבוד ויוקרה, והוא רצה שהעיסוק בו יגרום לאחיו להעריך אותו יותר, וחיפש דרך להיכנס למגרש של הגדולים, את סול גודמן לא מעניינים הכבוד והיוקרה, הדבר היחידי שהוא מחפש בעבודתו הוא מקסום רווחים, ומבחינתו הדרך לעשות זאת בשלב הזה, היא לרכוש כמה שיותר לקוחות קטנים שהוא יוכל לטפל בהם בכמה שפחות זמן ולעשות מהם כמה שיותר כסף.

 

מה שלא משתנה ונשאר במעבר בין השמות הוא אחת התכונות שתמיד מצאתי מעניינות לגבי קיצורי הדרך של ג'ימי/סול, והיא החריצות שבה הוא מוכן להתמיד במשימותיו. הוא לא מחפש קיצורי דרך כי הוא לא מוכן לעבוד קשה, להיפך, לפעמים נראה כי עיגול הפינות שלו כרוך בהרבה יותר מאמץ מאשר הליכה בדרך הישר. כג'ימי ראינו זאת בין היתר בחבלה שלו במסמכים של 'מסה ורדה' על מנת להחזיר אותם כלקוחות לקים והעלמת הראיות למעשיו אחר כך כשצ'אק חשד בו, או ביצירת סיפור הרקע המושקע שהוא וקים בנו להצלתו של היול ממאסר. הפעם כסול ראינו איך בדרכו ללקוחות חדשים, הוא מוסר להם את הטלפונים הניידים שנותרו ברשותו לאחר שהוא סידר שכל המכשירים יגיעו אליו בחיוג מהיר של הספרה 1, ומיידע אותם על כך. רק המחשבה על הצורך לפתוח כל כך הרבה ניידים, לתכנת אותם ולסגור אותם חזרה הספיקה כדי לעייף אותי. כמובן שלחריצות הנוכחית שלו היו מניעים הרבה יותר אנוכיים מאלו שהיו לו בעבר.

קים ממתינה לג'ימי שהופך לסול Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes.
קים ממתינה לג'ימי שהופך לסול Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes.

אימוץ הזהות שלו כסול גודמן עד הסוף כמו מעוור מעט את עיניו של ג'ימי גם מלהבחין בהבדלים מסוימים בין טוב לרע. בימיו הנכלוליים יותר כג'ימי הוא זכה לכינוי "ג'ימי המחליק", כינוי שיש בו שיפוט מוסרי של ההתנהלות, הפעם כשהוא משקר ומעגל פינות הוא מנכס לעצמו את הכינוי "הקוסם", כינוי שמאליל את פעולות המרמה.

היה אפשר לראות את העיוורון הזה שלו גם בא לידי ביטוי בשיחה בינו ובין קים, כשהוא הסביר לה על תוכניתו לגייס לקוחות לשורותיו על ידי חלוקת הטלפונים הניידים עם החיוג המהיר לעבריינים בפוטנציה תוך כדי שהוא מציע להם 50% הנחה על עברות לא אלימות. בשיחה הזו מסתבר שהוא אמנם עדיין מסוגל להבין שלעודד אנשים לעשות עבירות זה לא מוסרי, אבל הוא לא חושב שמהיכרותו את עולם העבריינים הקטנים, יש בהצעה שלו עידוד לעבריינות, לדבריו הטיפשות הבסיסית שלהם היא זו שתגרום להם למצוא את עצמם בניידת בין כה וכה, בעוד שהסדרה ע"פ פתיחת הפרק השני חושבת שבהחלט יש בהצעה שלו עידוד לעבריינים להגזים במעשי הוונדליזם שלהם (גם אם הסדרה מסכימה עם סול לגבי הטמטום שלהם באופן כללי, כי אותם עבריינים שמגזימים נאחזים במילותיו של ג'ימי "50% הנחה" ופחות שמים לב לסוף המשפט שאומר שההנחה תקפה רק לעבירות לא אלימות).

כשקים שואלת אותו אם הוא לא חושב שהוא מגזים ואומרת לו שהיא חוששת כיצד השיווק שלו יקרין עליו, נראה די ברור שהיא דואגת שזה יוציא לו שם של עורך דין נכלולי בקרב יתר עורכי הדין, אך כשהוא מודה בצדקתה, ומודה לה על כך שהיא מונעת ממנו היסחפות לכיוון מסוים, מסתבר שהוא אפילו לא מסוגל לראות את הבעייתיות שהיא מתכוונת אליה, כי התדמית שהוא חושש לה וחושב שהיא מזהירה אותו לגביה, היא התדמית שתיווצר לו בקרב הלקוחות הפוטנציאליים שלו, הוא חושש שמתן הנחה כל כך גדולה ישדר להם שהוא נואש מדי ויבריח לקוחות,  אבל אולי הוא באמת קצת נואש ללקוחות, כי בסופו של דבר בשעת מעשה, כשהוא מחלק את הטלפונים הניידים, רואים שהוא אכן נסחף להציע גם את הנחת ה-50%.

סול וקים משוחחים על תכניותיו להשגת לקוחות. Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes.

העיסוק בשני הפרקים בדאגה לתדמית החיובית, לעומת הדאגה לרווח ולעושר גרם לי כמובן מיד להיזכר גם בפסוק "טוב שם משמן טוב, ויום המוות מיום היוולדו" (קהלת, ז', א'), שהפרוש המקובל לראשיתו הוא ששם טוב עדיף על פני עושר, ואין כמו סול כדי להוכיח את נכונות הטיעון הזה. סול יכול לקנות אולי בכל העושר והיהלומים שהוא עשה לעצמו זהות חדשה ולהסתובב בעולם בשם ג'יין, אך ההתנהלות שלו היא מאוד מוגבלת ומצומצמת, והוא לא יכול ליהנות כלל מכל העושר שהוא פינטז עליו בעבר באופן חופשי, לא הייתה לו שום בעיה ליהנות מחייו לו הוא היה קונה לעצמו שם טוב באמת.

וורנר זיגלר, מי שניהל את פרויקט בניית המעבדה של גאס פרינג ונרצח בהוראתו של האחרון על ידי מייק לאחר שהפך לסיכון חשיפה גדול מדי של הפרויקט שלהם, הוא מי שהפרק הראשון גם עוסק בשם הטוב שדמותו קנתה לה, הפעם לאחר יום מותה.

בעקבות הרצח של וורנר וסכנת החשיפה של הפרויקט הלא חוקי שלו, גאס מקפיא את הפרויקט. פועלי הפרויקט נשלחים חזרה לבתיהם בדרכים שונות, ומייק מפקח על ארגון החזרתם. למרות שמייק נאלץ (מבחינתו), להוציא להורג את וורנר, רואים שהוא רוחש כבוד לזכרו של האדם, וכשקאי, אחד הפועלים, משמיץ את וורנר זיגלר על חולשתו במעמד הפרידה, מייק מחטיף לו כהוגן, כשפועל אחר משמיץ את מייק עצמו, ואומר לו שוורנר זיגלר שווה חמישה כמוהו, נראה שבאיזשהו מקום מייק אפילו מסכים עם דבריו.

כשגאס אומר למייק אחר כך שאלמנתו של וורנר "פוצתה", מייק מתקומם למשמע המילה הזו, הוא לא חושב שכסף יכול לפצות על חיי אדם. ברור שאפשר להאמין לו שהוא חושב כך, כי המניע שלו לעבודה מעולם לא היה תאוות בצע, העבודה עצמה היא הדבר שחשוב לו יותר מכול, ולכן גם היה ברור לי שהוא לא יקבל את הצעתו של גאס להמשיך לקבל משכורת גם כשהפרויקט מוקפא, מבלי לעשות דבר, אין לו שום צורך או רצון להיות כפוף לגאס בלי שתהיה לו עבודה ממשית לעשות. ולכן זה עצוב שאדם עם מוסר עבודה גבוה כשל מייק מגיע לעבוד במקום שבו ברור שהעבודה תדרוש ממנו ביצוע משימות שלא מתיישבות עם המוסר, כשהגרועה שבהן היא כמובן רצח, ושמוסר העבודה שלו – זה שיאמר לו שזו אחריותו שהוא לא מנע מזיגלר לברוח לאשתו, ולחשוף את הפרויקט – הוא גם זה שיביא אותו לבצע את הרצח.

תחושת האשמה של מייק על הרצח שהוא ביצע מביאה אותו בפרק השני גם לכעוס על נכדתו שבימים רגילים היא משוש חייו, אך כשהיא מתחילה לחקור אותו על אביה שנפטר, שהלך בעקבותיו להיות שוטר, ומתייחסת אליו כגיבור הטוב שהרעים תפסו לבסוף, הוא מתפרץ כלפיה על כך שהיא לא עושה את העבודה שלה כמו שצריך. "או שתעשי אותה נכון או שלא תעשי כלל", הוא אומר לה, אך ברור שלמרות שזה באמת מוטו חייו, מה שמציק לו במעשיה זה לא איך שהיא ביצעה את התקנת הסולם, אלא השאלות שהיא שאלה אותו על אביה, שאלות שדורכות על המון נקודות שמאוד רגישות אצלו עכשיו, במיוחד בקטע ההבדל בין הטובים לרעים.  מה שמוביל אותי למוטיב בולט נוסף שהופיע בשני הפרקים הראשונים והוא שההתדרדרות המוסרית של הגיבורים מרחיקה מהם את האנשים שהם אוהבים.

Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות ye
מייק ונכדתו, Warrick Page/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes

חוץ ממייק שכבר דיברנו עליו, ראו את זה ברור גם עם נאצ'ו שהבחירה שלו בדרך הפשע הביאה אותו לסכן את אביו שאינו צד מעורב בפרשה כלל ושמתרחק מכל דבר פשע, כשבפרקים הנוכחיים ראו איך גאס משתמש באיום על חיי אביו של נאצ'ו כדי לדרוש ממנו לרכוש את אמונו של לאלו סאלמנקה כדי לבגוד בו באופן יעיל יותר. הרצון של נאצ'ו להגן על אביו גורם לו להסתכן עוד יותר אחר כך בביצוע פעולת הרחקת עדויות מהמשטרה כדי לרכוש את אמונו של לאלו, מה שהיה באמת יכול להרחיק אותו מאביו בצורה משמעותית מאוד.

אבל מי שהתהליך של ההתרחקות שלהם בגלל ההתדרדרות המוסרית הוא יותר מעניין הם קים וסול כמובן. דווקא מפני שקים נמשכת גם לצד הפרוע של סול.

בסוף הפרק הראשון קים מסרבת להצעתו של סול לעשות מניפולציה על הלקוח שלה כדי לגרום לו לבחור בקבלת עסקת הטיעון הטובה שהיא השיגה לו, ולמנוע ממנו הליכה למשפט שקרוב לוודאי הוא יסיים עם תקופה ארוכה הרבה יותר בכלא. אבל לאחר שסול מכבד את בקשתה ועוזב, היא משתמשת לבדה במניפולציה שסול הציע לה, ומצליחה בעזרתה לשכנע את הלקוח. ובאותו הרגע היה לי ברור משום מה, שאם קים תיפרד בסופו של דבר מסול, זה לא יהיה כי היא הרבה יותר מוסרית ממנו, אלא כי היא יודעת שהיא נמשכת לעולם חסר הגבולות שלו, הרבה יותר ממה שהוא נמשך לשלה, ושלא כמוהו, היא לא רוצה באמת להגיע לעולם הזה.

בבוקר שאחרי, כשהוא לוקח אותה לראות את מה שיכולה להיות דירת החלומות שלהם כשהם ירוויחו מספיק כסף, היא מאוד מסויגת כלפיו, והיא לא מתרככת עד שהיא לא אומרת לו שהיא לא רוצה יותר לשקר ללקוחות שלה אף פעם. כשהוא מסכים לדבריה, היא מרשה לעצמה להירגע ולהתנהג בחופשיות יותר כלפיו, למרות שהמרחק שהיא יצרה ביניהם קודם, לפני שהיא הציבה את גבול ה"אני לא רוצה לשקר", לא היה אשמתו של סול כלל, כי לו ברור שהוא לא יכפה עליה לעולם דרך שהיא לא שלמה איתה מוסרית כי  מבחינתו היא אכן סמכות מוסרית נעלה עליו, וכאדם נאמן הוא מכבד מאוד את הגבולות שלה ולא מעלה בדעתו לפרוץ אותם. השם הטוב שלה בעיניו לא מוטל בספק ולו לרגע. שמחתי שהקשר ביניהם חזר למסלולו עם הצבת הגבול שלה הפעם, למרות שברור שכל עוד הוא נסחף ולא מספר לה הכול, וממשיך לרמות ולשקר בדרך (ובמעלית), יש עוד מהמורות רבות בדרכם, וכבר ידוע שהם לא ישרדו אותן כזוג גם אם לא ברור בדיוק כיצד. מה שבטוח, המעבר מהדמות של ג'ימי לסול בשני הפרקים הללו נעשה בצורה נפלאה בעיניי, והיוצרים בהחלט ראויים לשם הטוב שהם קנו להם מבחינתי.  

סמוך על סול, פוסטר עונה 5, באדיבות yes
סמוך על סול, פוסטר עונה 5, באדיבות yes
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

ג'ף פיקלס, ילדותי - Erica Parise/SHOWTIME באדיבות yes

ילדותי, עונה 1, מסר הולך לאיבוד

מסרים יכולים לחזק או להחליש את שומעיהם, אבל מה קורה כשהמסר משתבש? ומה קורה כשמסר של קריאה לעזרה לא נענה? האם זה משנה מיהו הקורא לעזרה? הסדרה "ילדותי" עוסקת בצורה ייחודית בסוגיות אלו. ספוילרים לעונה כולה כמובן

ג'ימי גיבור "סמוך על סול"

סמוך על ג'ימי

מדוע אורלי חושבת ש"סמוך על סול" הוא תרגום מצוין לסדרה "Better Call Saul"?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.