UnREAL, עונה 2, פרק 1


דיון בענייני נראות והשפעה בעקבות צפייה בפרק הראשון בעונה השנייה של UnREAL – "מלחמה"

אז מה השתנה בין העונה הראשונה לשנייה? כמו שכולם יכולים לראות, צ'ט עשה דיאטה, ג'רמי השמין, וג'יי, איש ההפקה, העלה שיער על ראשו. אבל האמת היא שהשינוי המשמעותי ביותר בין שתי העונות נעוץ כמובן בשינוי בתכנית "אהבת הנצח" שהסדרה עוקבת אחרי תהליך הפקתה. אם בעונה הקודמת עמד במרכזה אדם, הרווק הנחשק, וסבבו אותו חבורת בנות שענתה לקריטריונים של: הביץ', המילפית, הבתולה וכו' או שכמו שקווין הגדירה את כולן הפרק "חבורת גננות חרמניות". העונה הרווק שהועמד במרכזה של התכנית "אהבת נצח" הוא דריוס בק, שחקן פוטבול שחור ומפורסם, שעל לבו מתחרות, על פי דרישתה של קווין, גזענית סקסית, פעילה שחורה סקסית אפילו יותר, אשת כמורה, וטרוריסטית (לא באמת טרוריסטית כמובן אבל עם רעלה על הפנים מי ירגיש בהבדל?).

ומה מביע ההבדל הזה בין שתי העונות? רייצ'ל סבורה שדי בה בעובדה שגיבור התכנית הוא שחור, כדי לשנות את העולם, אולם גם אם מסתכלים רק על קבוצת המתמודדות של העונה הקודמת ומשווים אותה לזו הנוכחית, ניתן לראות כי יש ביניהן הבדל משמעותי. בעונה הקודמת היה ניתן לומר על קבוצת המתחרות שהמשותף לכולן הוא כביכול הרצון להיות מלכת הנשף, בעוד שהמתמודדות שקווין החליטה למקם בחזית העונה, הן מתמודדות בעלות אג'נדה, כאלה שרוצות להשפיע על הצופים ללכת בדרכן, ולא רק כאלה המבקשות שיראו רק אותן מכולן. או במילים אחרות נראה כי אם לעונה הראשונה לסדרה UnREAL היה משהו לומר על ענייני נראות, העונה הנוכחית עוסקת בכוח ההשפעה של ההפקה ושל המתמודדות.

UnREAL עונה 2, פרק 1

עומדים: קווין, רייצ'ל וג'יי. יושבים: צ'ט דריוס, וג'רמי. קרדיט: Stuart Pettican
באדיבות yes

רק כדי להסביר למה אני מתכוונת במלה נראות, אזכיר כי בפרק הראשון של העונה הראשונה מאוד בלט לי שהמניע העיקרי של רוב השחקנים בעלילה הוא הצורך או הרצון בכך שייראו אותם, וזה בא לידי ביטוי הן בהתנהלות ההפקה שהיה מאוד חשוב לה שייצפו בתכנית, והייתה מוכנה להתפשר על ערכים כדי להשיג יותר אחוזי צפייה (קווין למשל שאינה רואה בעצמה גזענית, אך יישרה אז קו עם מה שלדעתה הציבור רוצה לראות, ופסלה מתמודדות שחורות מלקבל מעמד של זוכות פוטנציאליות), והן בהתנהגות המתמודדות, שהיה קל להניע אותן להילחם על עוד זמן מסך, כיוון שרובן רצו שייראו אותן כפי כשהן מאמינות שהן באמת, ושיתאהבו בהן. והיו מוכנות לעשות כל מה שיידרש כדי לזכות בכך. אז, בפרק הראשון זה בלט במיוחד בדמותה של בריטני שתויגה כביץ' ורצתה בכל מאודה שסוף סוף יצליחו לראות גם את הצד הרך שבה, אך כל מה שהיא השיגה היה רק עוד כמה דקות מסך שעשו לה שירות שלילי.

רייצ'ל של אותו הפרק, הייתה רייצ'ל שחוזרת לתפקיד בו היא לא מעוניינת ושהכריחו אותה לקבל בגלל חובות כספיים להפקה, והיא אף מתנהלת כמי שמאוד לא רוצה להיות שם. לפעמים היא אמנם נסחפת עם התפקיד, אבל היא כל הזמן טורחת להזכיר לכולם שהיא אדם טוב יותר מהתפקיד שלה.

רייצ'ל של תחילת העונה השנייה, גם היא הגיעה לעמדת המפיקה בפועל, בעקבות העובדה שהיא נסחטה על ידי קווין, אך להבדיל מרייצ'ל של העונה הקודמת שכל הזמן הרגישה שהיא מתפספסת בתכנית, ושהיא צריכה לעזוב הכול, וללכת לכתוב ספרים שישנו את העולם במקום לפשר בין בנות שנלחמות על לבו של בחור, רייצ'ל של העונה הזו, היא רייצ'ל שמרגישה שהיא נמצאת במקום הנכון לה, רייצ'ל שמושקעת בתכנית בכל ליבה ומאודה. וקל להבין מה פשר השינוי שעבר עליה, שכן היא הצליחה למכור את הרעיון של רווק שחור שיעמוד במרכזה של תכנית "אהבת נצח" לקווין שהצליחה למכור אותו למנהלי הרשת, ועכשיו בניגוד לעונה הקודמת היא מרגישה שהיא אכן עושה היסטוריה, היא מרגישה שסוף סוף היא נמצאת בעמדת ההשפעה שהיא רוצה.

לא מעט סצנות בפרק מוקדשות לתיאור תחושת החשיבות של מעשיה של רייצ'ל בעיניה. היא מתווכחת עם ג'יי שכדי לעשות היסטוריה זה בסדר להקריב כמה אנשים לטובת המטרה הגדולה. היא טוענת בפני הפסיכולוגית וגרסטיין, שהיא לא מאנית כמו שאימא שלה חושבת, אלא שהיא באמת משנה את העולם. והיא אפילו מסבירה לפעילה השחורה שרוצה לסיים את התואר והצילומים מתנגשים לה עם תשעת השבועות האחרונים של הלימודים את כוחה של הטלוויזיה בהשגת שינויים בעולם: "אני מבינה, למה שתרצי להשתמש בטלוויזיה המטופשת כדי להפיץ את המסר שלך? שיעור הילודה בגיל העשרה ירד ב5.6 אחוזים בגלל תכניות על אימהות בגיל העשרה בMTV ו"העולם האמיתי" את זוכרת את התכנית הזו? התכנית הזו התחילה את התנועה לזכויות הגייז. אבל כן, הטלוויזיה חסרת תועלת כאמצעי לשינוי…"

קווין ורייצ'ל

קווין ורייצ'ל. קרדיט: באדיבות yes

אחד הדברים המעניינים בנוגע לכוחה של הטלוויזיה ליצור שינוי, הוא שלכאורה לא היה אמור להיות הבדל בין כוח הנראות שהיא מאפשרת לבין ההשפעה על השינוי בעולם. שכן, אין ספק שככול שמסר מסוים יגיע ליותר אנשים יהיה לו יותר אפקט. ורייצ'ל משתמשת בכוח הנראות כדי לפתות את אותה פעילה שחורה להצטרף לתכנית בסופו של דבר, בהדגישה חזור והדגש את כמות הצופים הגדולה שהיא תזכה להעביר להם את המסר שלה, כמות שקשה להשוות בכלל לכל פלטפורמה אחרת בעולם האקדמי ממנו היא מגיעה. אולם מעגל הקסמים האכזרי של הטלוויזיה פועל כך שיש כוחות בלתי נראים המשפיעים על המסר המשודר בסופו של דבר. והכוחות הללו ביניהם אנשי הרשת, הממנים, אנשי ההפקה בעלי האג'נדות, ואפילו הקהל שאליו הרשת מכוונת, קובעים עד כמה יהיה אפשר בכלל להעביר מסרים. וכך המסר שאתו הגעת למסך יכול לעבור מאוד לא נכון או אפילו לא לעבור בכלל אם האנשים שהכוח האמיתי בידיהם, גם כשלא רואים אותם, לא יחפצו בכך.

רייצ'ל היא אחת מאותם האנשים שיש בידיהם הכוח שלא רואים על המסך. ואפשר גם לומר שבניגוד לכל הבנות שהשתתפו בתכנית בעונה הקודמת, החלום של רייצ'ל מעולם לא היה שייראו אותה, הוא תמיד היה שתהיה לה השפעה. שהיא תצליח לשנות את העולם מאחורי הקלעים ושיהיה לה כוח, ובמובנים מסוימים הסצנה שבה היא "דוהרת" חצי מסוממת על רומיאו, העוזר של דריוס, וצועקת "אני עושה היסטוריה", מלמדת הן על החשיבות שיש בעיניה לכך שהיא סוף סוף עושה משהו בעל משמעות בטלוויזיה, והן על כך שהיא מרגישה גם קצת שקופה ונוח לה בכך, היא לא חושבת שמסתכלים עליה (ולא נראה שמישהו מסתכל באותו רגע באמת) וזה מזכיר קצת גם את אותה הפעם שבה היא רצתה להתקלח ודרשה מאדם שלא יסתכל עליה במקלחת כשהיא מצטרפת אליו. ובכלל כל הלבוש שלה על הסט נראה כצועק "אין מה לראות אל תסתכלו עליי". (במובן הזה נראה לי שאפילו אולי קצת העובדה שיש מתמודדת שמכונה הרייצ'ל הלוהטת שכולם רוצים להסתכל עליה, מפריעה לה כיוון שפתאום מסתכלים עליה דרך שלוחה שלה, והיא מעדיפה שלא יסתכלו בכלל)

UNREAL עונה 2 פרק 1

מדיסון מקבלת הוראות מרייצ'ל בזמן צילום ריאיון עם שנטל. קרדיט:
Bettina Strauss באדיבות yes

הסצנה שבה רייצ'ל לוחשת באזנייה של מדיסון מה עליה לומר למתמודדת שנטל כדי להוציא ממנה את התגובה הרצויה לתכנית, היא דוגמה מצוינת נוספת לכוח שמשפיע מרחוק בלי להיראות, אבל היא גם דוגמה מצוינת למידת ההשפעה האמיתית של מעשיה של רייצ'ל, שבעוד שהיא רוצה לשנות את העולם על ידי קבלת התגובות הרצויות לה, ההשפעה המתמשכת שנראה שהיא מצליחה ליצור, היא דווקא השחתת המידות של מדיסון, שמתלהבת מטעם הכוח שהיא טעמה, ובהערת אגב, אני חייבת לומר שמדיסון הולכת ומתבררת כדמות שהתמימות שלה נובעת הרבה יותר מטיפשות וחוסר ניסיון מאשר מאופי טוב באמת, ולכן לא יכולתי שלא לצחוק כשקווין העירה לה על כך שכמישהי מסתובבת עם צמות בגילה זה מעיד על טמטום, אף על פי שאני יכולה להכניס כאן גילוי נאות, אף אני הסתובבתי עם צמות בגיל מאוחר למדי.

בכל מקרה, אם נחזור לרייצ'ל שבונה על הכוח שלה להנדס את המתמודדות, כדי להעביר את המסר שהיא רוצה להעביר לעולם. ושמחה על כך שקווין נתנה לה את המושכות לניהול ההצגה, וחושבת שכל הכוח בידיה ונותנת לזה לעלות לה לראש. אני מודה שהיה קשה לי שלא להתענג על העובדה שבסופו של הפרק, גם היא הרגישה את חוסר האונים של כל מי שמישהו מעליו רואה אותו כאובייקט ולא סופר אותו. רייצ'ל ביקשה מיותר מדי אנשים במהלך הסדרה שיסמכו עליה, והפריחה למתמודדים לא מעט הבטחות שלא היה בכוונתה לקיים גם בפרק הזה, כך שלא יכולתי שלא לשמוח קצת על כך שגם היא והמסרים משני העולם שלה, נופלים קורבן בפני האנשים שבידיהם הכוח האמיתי לקבוע מה יגיע בסופו של דבר למסכים, כיוון שהכסף הגדול אצלם, והיא לא יכלה לראות את זה מגיע.

UnREAL

בסוף הפרק הכדור נמצא בידיים של גארי, איש הרשת. קרדיט: Bettina Strauss באדיבות yes

ואם אפשר קצת אירוניה לסיום, הרי שאפילו קווין שבמהלך הפרק אמרה לרייצ'ל שהיא מאצילה לה את כל הסמכויות של הפקת התכנית בפועל, החליטה לאחר שצ'ט הכריז מלחמה על התכנית שלה, לקחת את המושכות חזרה לידיה, ורייצ'ל שמאסה בעבודתה בשנים הקודמות כיוון שנראה לה משפיל לעסוק במלחמות על ליבם של גברים, והייתה לחלוטין בתוך העבודה שלה בעונה החדשה כיוון שנראה לה חשוב להילחם למען רעיונות ומסרים משני עולם, מצאה עצמה אף היא מאבדת את מקומה בשל מלחמת האוהבים של צ'ט וקווין. נכון שהקרב על התכנית, הוא גם מלחמה על כסף, כוח ויוקרה, אולם קווין לא הייתה מתעקשת להעביר אותו לידיה אלמלא ההיסטוריה הרומנטית הטעונה שלה ושל צ'ט, וחוסר הרצון שלה להפסיד לו במיוחד.

 

להצטרפות לקבוצת הדיונים של "עובר מסך" על הסדרה UnREAL בפייסבוק, לחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.