סמוך על סול, עונה 6, פרק 4 – תדמית ומהות

קים, סמוך על סול, עונה 6

דיון בפרק "פגע וברח" (Hit and Run) הפרק הרביעי בעונה השישית של "סמוך על סול"

בסצנת הפתיחה של הפרק נראים בני הזוג ריימאן רוכבים באופן מתואם להפליא על אופניהם, מצייתים לכללי התנועה, ומזדעזעים מבית בשכונתם, שחזיתו צבועה באדום, לפני שהם מגיעים לביתם הנמצא בשכנות לביתו של גאס פרינג', ומתייחסים בטבעיות לעובדה שבביתם מותקנות מצלמות אבטחה הסורקות את האזור שמסביב לביתו של גאס כדי לזהות איומים עליו מבעוד מאוד. כמה סצנות מאוחר יותר נראים בני הזוג מרכיבים פאזל ביחד כשגאס עובר לדירתם מדירתו דרך מנהרה מוסווית המחברת בין מרתפי שתי הדירות וגם שם העובדה שהוא חולף על פניהם עוברת מבחינתם כדבר טבעי ומקובל שלא משנה להם דבר.

אחד הדברים המעניינים לשים לב אליהם באותן סצנות היא העובדה שבעוד בסצנה הראשונה ההזדעזעות שלהם מהשונות של הבית האדום אפילו מביאה אותם לחשוב שמסכנים השכנים של דיירי אותו הבית, הרי שמהסצנה השנייה, כשהם מרכיבים את הפאזל שלהם, אפשר להבין שלא כל חריגות מפריעה להם, כי בעצי הפאזל הם היו שמחים לראות קצת שונות, העובדה שכל העצים בפאזל נראים אותו דבר "הורגת" אותם לדבריהם. ניתן לשער כי בעוד שהם לא מרגישים שהעצים בפאזל מקרינים על אישיותם, הרי שהבית המתבלט מפריע להם כיוון שהבתים בשכונתם אמורים לשדר תדמית מסוימת, ומי שחורג מהתבנית כנראה שאינו מתאים לשכונה ושאינו מבין את משמעויות הקודים החברתיים שלהם. אולם בעיניי להזדעזע מצבע של בית, ולא להזדעזע מהעובדה שבביתך נמצאים אנשים שחייבים מצלמות אבטחה בהיקף גדול כדי להגן על עצמם זה להתייחס לתדמית ולמראית העין, הרבה יותר מאשר למהות.

לזכות בני הזוג יכול להיאמר שאין לנו מושג מה גאס סיפר להם, או כמה הוא משלם להם, בכדי שישתפו פעולה עם מעשיו, כיוון שאין ספק שגאס יודע לשדר כלפי חוץ את התדמית המהוגנת -להסתיר את האקדח בנעליו, את עסקיו הלא חוקיים עמוק מתחת לאדמה, ולשמור על סטנדרטים גבוהים של שירות ברשת מסעדות העוף שלו, כאלה שאפילו אדם עם ניסיון של שנתיים במקדונלס אינו עומד בתקן של טבח בפויוס וצריך להחליפו. לחובת בני הזוג אני אומרת שזה לא ממש משנה, ושלדעתי בכל מקרה היה צריך להטריד אותם ששכנים משתמשים בבית שלהם כתחנת מעקב שכונתית הרבה יותר מאשר ששכנים שלהם צובעים את חזית ביתם באדום.

העיסוק הזה בהבדל בין התדמית ומראית העין לבין המהות הוא מוטיב מוביל הפרק.

קים וסול ממשיכים בתוכניתם להרוס את תדמיתו של הווארד, והפעם על ידי כך שהם מביימים באמצעות מכוניתו ה"שאולה" של הווארד ובעזרת וונדי, יצאנית מקומית שצופי "שובר שורות" זכו להכיר כבר בעונה הראשונה של סדרת האם, מראית עין של סקנדל בין הווארד והיצאנית. ומתזמנים את התרחשות הסקנדל לזמן בו הווארד, שאינו חושד בדבר, נמצא אצל הפסיכולוג שלו, ואילו קליף מיין נמצא בארוחה עם קים במיקום מצוין להיות עד להתרחשות.

 

קים, סמוך על סול, עונה 6
קים, סמוך על סול, קרדיט תמונה Greg Lewis/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes

האם התוכנית של סול וקים הייתה חכמה? בתחילה חשבתי שייתכן שלא כל כך, מכיוון שהעובדה שהווארד ישב אצל הפסיכולוג בזמן האירוע הייתה יכולה לשמש עבורו אליבי מצוין, והוכחה לכך שהוא לא היה יכול להיות באותו הזמן בשום מקום אחר, ולכן סברתי שהיה עדיף להם לתזמן את ההתרחשות לזמן שבו הווארד נמצא לבדו נטול עדים ניטרליים. אולם אחר כך הבנתי שגם אם קליף מכיר את הווארד מצוין, והיה מתקשה להאמין לו היו מספרים לו, שהווארד הוא אדם שישכור את שירותיה של זונה מהרחוב, או שחמור מזה, יזרוק אותה מהאוטו באמצע הכביש מבלי לשלם לה, הרי שיש משהו במראית העין שהוא חזק מן הספק. אבל עוד יותר מזה, מכיוון שהתקרית שהם טופלים על הווארד, היא לא מסוג האירועים שיביאו לחקירות משטרתיות כמו גניבה או רצח, די בה כדי לשתול במוחו של קליף את הרס התדמית של הווארד מבלי שהווארד יידע שהוא צריך לספק לעצמו אליבי בכלל. וכמו שקים אמרה לסול בפרקים הקודמים, מספיק להם שקליף חושב שהוא יודע את מה שהם רוצים שהוא יידע על הווארד, הראיות שלהם לא חייבות לעמוד בסטנדרטים משפטיים.

באופן אירוני מי שעוד סובל הפרק מהעובדה שתדמיתו נפגעת בגלל ראיות שאינן דווקא עומדות בסטנדרטים משפטיים הוא דווקא סול. הייצוג של סול את לאלו סלמנקה, הביא לכך שכעת אנשי בית המשפט בטוחים שהוא ביודעין הסתיר מידע מבית המשפט כדי לשחרר לחופשי רוצח מסוכן, כי הוא הפך לאיש שלא אכפת לו מדבר חוץ מכסף. אנחנו כצופים יודעים שעם כל חיבתו של סול לכסף קל, הדברים יותר מורכבים מזה, אנחנו יודעים עד כמה הידיעה שלו על מעללי לאלו סלמנקה הייתה מוגבלת, ואיזה אילוצים היו כרוכים בהפיכתו לעורך הדין שלו, אולם מכריו מאולמות בתי המשפט נוטים להאמין לשלילי ביותר עליו. וסול זוכה לנידוי מקהילת בית המשפט בגלל תדמית שמתקבעת ולא בטוח שהייתה עומדת בסטנדרטים משפטיים. שכן, כשסול דורש מעוזר התובע בילי אוקלי שמסביר לו את הסיבות ליחס הקר שהוא מקבל, שיוכיח לו את ההאשמות נגדו, בילי עונה לו "ובכן, יש הוכחות ויש ידיעה".

 

מה שמעניין בקשר לתדמית השלילית של סול הוא ההשפעה שלה על המהות שלו.

סול אף פעם לא ידע כיצד ליצור לעצמו תדמית מכובדת, ולכן כשהוא בחר לחזור לדרך הישר ולהפוך לעורך דין כדי לרצות את צ'אק, הוא התקשה לעשות זאת באופן שבו הוא יזכה לכבוד מסביבת בית המשפט. והסדרה תמיד גרמה לי לחשוב שלו הוא היה יודע לדאוג לתדמית שלו, וצ'אק היה יודע לכוון אותו נכון ולקבל אותו, היה לו סיכוי להצליח הרבה יותר בצד הנכון של החוק.

האתנחתא הקומית שהיוותה הסצנה בה הוא משתמש בקונוס כדי לשמור את מקום החנייה של מכוניתו של הווארד רק כדי לגלות אחר כך שמישהו הזיז את הקונוס ותפס את החנייה, אומרת אולי אף היא משהו על כך שבבסיס של סול יש משהו שהיה יכול להפוך להרבה יותר טוב עם הכוונה נכונה. אני מודה שכצופה ישראלית שנתקלת כבר שנים באנשים שלא מכבדים אפילו תמרורי חנייה לנכים, ומהו קונוס של שמירת חנייה עבורם, תהיתי באמת איך סול היה יכול לחשוב בכלל שלשים את הקונוס ירתיע אנשים מלתפוס מקום חנייה. במיוחד אם הם רואים שלא נעשות שום עבודות בשטח ואין שום איום שהקונוס מזהיר מפניו. אפשר גם לראות בפליאה שלו על כך שאנשים הזיזו את הקונוס אירוניה גדולה, כי הוא עצמו אדם שהחוקים אינם נר לרגליו, וכמו שהוא מתפלא איזה סוג אדם יזיז את הקונוס, אפשר להתפלא גם על איזה סוג של אדם יעקור ממקומו שלט של "חנייה שמורה" וכו', ולחשוב שאולי הוא עושה שימוש בקונוס מלכתחילה וחושב שזה יעבוד, כי הוא חושב שהוא החכם היחיד וכולם סביבו טיפשים. אבל מהעובדה שהוא המשיך להתפלא גם לאחר מעשה, וראה בהזזת הקונוס משהו שמעיד משהו שלילי על מי שעושה זאת, אפשר גם לראות תמימות בסיסית שיש בו, שבנסיבות אחרות היו יכולות להפוך אותו לאדם באמת מועיל לחברה.

אבל הנסיבות הביאו אותו לכך שבפרק הקודם קים אמרה לו שעליו לבחור אם הוא רוצה להיות חבר של הקרטל או מלשן משטרתי, והפרק אנחנו רואים עד כמה אין כאן באמת בחירה מצדו. הסדרה נותנת לנו רק לשער מה הוא חשב שכדאי לו לבחור, אם הוא באמת היה רוצה להתעסק עם אנשי הקרטל, או שהיה מעדיף לקוחות מסוכנים קצת פחות לו הדברים היו תלויים רק בו, אך אנחנו רואים שבאופן טבעי, בלי שהוא יצטרך לבחור באופן מודע, התדמית שנוצרה לו בשל הייצוג שלו את לאלו הפך אותו למצורע בעיני אנשי בית המשפט מחד, ואבן שואבת לאנשי עולם הפשע המקומיים הזקוקים לייצוג מהצד השני. כך, התדמית השלילית שלו דוחפת אותו עוד יותר לכיוון השלילי, ומשפיעה על מהותו.

מה שעובר על סול בפרק מבחינת התדמית הוא כמעט תמונת מראה למה שקורה לקים. שלא כמו סול, קים תמיד ידעה לשמור על מראית עין מכובדת, ולכן לקים יש תדמית של אדם חרוץ הגון וישר שאיכפת לו, אנחנו יודעים שהיא לא ישרה כמו שהיא מצטיירת, ושמטרת הארוחה שלה עם קליף למשל, היא יצירת המניפולציה עליו, שתעזור להרוס את תדמיתו של הווארד, אולם התדמית הזו שלה גורמת לקליף שיושב איתה לארוחה להתייחס ברצינות לדברים שהיא אומרת, ולהציע לפרויקטים שהיא עוסקת בהם ומספרת לו עליהם עזרה אמיתית והפעלת קשרים שנראה לה שיספקו לה גם מימון. היחס הרציני הזה שלו לתוכניות שלה, גרם לי לחשוב על כך שלו היא באמת הייתה מוצאת דרך לקבל את כל צרכה כדי להוציא לפועל את מימון תוכניות הפרו בונו שלה בדרך הישר, גם מבלי להרוס את הווארד, זה היה מאפשר לה גם לבחור ביתר קלות לוותר על המזימה שלהם, כי מימון תיקי הפרו בונו שלה, היא הצידוק המוסרי העיקרי שהיא נותנת לפעולותיה הנוכחיות, ויוצא מזה שגם כשהיא פועלת במניפולטיביות גמורה, הדימוי החיובי שלה מביא לכך שתהיה לה אפשרות בחירה לקבל את מה שהיא רוצה גם בלי להתלכלך ולהישאר בצד החיובי יותר, השאלה האם היא אכן תבחר בכך או תמשיך במזימת ההרס של הווארד ותצדיק אותה בתירוצים אחרים כמו התשלום לקשישים, תלויה כמובן גם בשאלה עד כמה המהות שלה כבר התרחקה מהתדמית שלה.

 

מי שמצליח אולי לראות את קים כפי שהיא, הוא מייק, הוא וקים נפגשים על המסך לראשונה הפרק. למרות שמהעובדה שקים מזהה את מייק כסדרן החנייה מבית המשפט אפשר להבין שהם מן הסתם נתקלו גם בעבר זה בזו. הפגישה ביניהם היא תוצאה של שרשרת הטעיות של מראית העין. לאלו יוצר מראית עין של מת, גאס לא משתכנע ממראית העין הזו ולכן מייק שוכר אנשים שיעקבו אחרי קים וסול לצורך הגנה עליהם, אנשי המעקב יוצרים בתחילה אצל וונדי את התחושה שהם אנשי משטרה העוקבים אחריה, ואחר כך אצל קים את התחושה שהם עבריינים המסכנים את שלומה, ורק במפגש בין קים לבין מייק מתבררת לה האמת, ומתברר לה גם שהסיבה שמייק בחר בה ולא בסול כשותפה למידע היא העובדה שהוא חושב שהיא עשויה מחומר קשוח יותר מסול, וקשה לי שלא להסכים אתו, כי למרות שגם היא וגם סול לא תמיד עשו את הדבר הנכון, היא תמיד פועלת הרבה יותר מהמקום הבוחר ולא מהמקום הנסחף. וזה לא פלא שסול שואל לדעתה של קים על בחירותיו הרבה יותר משהיא שואלת אותו לדעתו על בחירותיה.

סוף הפרק מציג בפנינו לראשונה את המקום שיהפוך למשרדו של סול גודמן ב"שובר שורות", כשסול שואל לדעתה של קים על המקום, והיא כראוי לפרק שעסק כולו בעניין של מראית עין לעומת מהות, אומרת לו שלמרות שהמקום נראה לא טוב, יש לו יתרונות אחרים ואולי המדובר בסוג של יהלום לא מלוטש, אני מעלה בדעתי שייתכן שגם בג'ימי היא ראתה את היהלום הלא מלוטש שלא רבים אחרים ראו, היא שופטת אופי לא רעה בכלל, לפי האופן שבו היא הצליחה לנחש די מהר שמייק היה האיש במדבר עם ג'ימי, אבל יהלומים לא מלוטשים צריכים שמישהו ילטש אותם כדי שהמראה שלהם יהלום את מהותם, ואנחנו כבר יודעים איזה "תכשיט" סול הפך להיות בסופו של דבר, כשהנעלם הגדול ביותר הוא כמובן מה היה באמת החלק של קים בהפיכתו לכזה.

אולי יעניין אותך

נאצ'ו וראגה, סמוך על סול

סמוך על סול, עונה 6, פרק 3 – התמונה הגדולה

דיון בפרק "בין הפטיש לסדן" (Rock and Hard Place), הפרק השלישי בעונה השישית של "סמוך על

סמוך על סול, עונה 6

סמוך על סול, עונה 6, פרקים 1,2 – בשם המשחק

דיון בפרקים "יין ושושנים" ו-"מקל וגזר", שני הפרקים הראשונים בעונה השישית של "סמוך על סול"

סמוך על סול, Greg Lewis/AMC/Sony Pictures Television

סמוך על סול, עונה 5, פרק 10 – האהבה מקלקלת את השורה

דיון בפרק "משהו בלתי נסלח" (Something Unforgivable), הפרק האחרון בעונה החמישית של "סמוך על סול"

תגובה אחת בנושא “סמוך על סול, עונה 6, פרק 4 – תדמית ומהות

  1. ברגע שלקח את הרכב, הפריע לי כמה הוא רשלן בצורה לא רגילה.
    הוא היה צריך לשכור מישהו, שיחנה שם רכב דומה, רק בשביל החניה, והאופציה שהווארד יציץ החוצה מהחלון ולא יראה את הרכב יושב שם.
    זה היה יכול להגמר רע מאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.