דיון בפרקים "יין ושושנים" ו-"מקל וגזר", שני הפרקים הראשונים בעונה השישית של "סמוך על סול"
שלושה קטעי משחק אפשר לראות בשני הפרקים הראשונים של העונה השישית של "סמוך על סול": נכדתו של מייק משחקת במן מסלול הולכה לגולות, הווארד המלין וקליף משחקים גולף, ואחת מנערותיו של נאצ'ו משחקת, בתחילת הפרק השני, בהצבת כמה שיותר אבני דומינו במסלול מתפתל כך שיהיה אפשר להפיל את כולן בדחיפה קטנה אחת. המשותף לכל המשחקים הללו הוא עניין תגובת השרשרת, כל צעד תלוי בדחיפה שהתקבלה בצעד הקודם, ובאופי המסלול והדחיפה הראשונית קובעים הרבה מאוד לגבי קבלת התוצאות המיוחלות.
העניין הוא שבעוד שהדמויות ה"תמימות" של הפרק נקרא להן, משתמשות בכלי משחק ממשיים, אצל הדמויות הפחות תמימות כלי המשחק הם בני האדם, והם נאבקים להציב את בני האדם בעמדות הנכונות מבחינתן, כדי שבהינתן דחיפה קלה בכיוון, צעד אחד יוביל לשני ויעלה אותם על המסלול הרצוי להן.
לאלו סלמנקה וגאס פרינג' הם דוגמה מצוינת למי שמשחקים כך באנשים, לאלו, שגאס ניסה להתנקש בחייו בסוף העונה הקודמת, רוצה שיאמינו שהוא מת, כדי שהאשמים בניסיון ההתנקשות לא יידעו להיזהר מנקמתו המתקרבת. לכן, הוא רוצח בני זוג תמימים, האחת כדי שלא תעיד על היותו בחיים, והשני כדי שישמש כגופתו החליפית, אני מודה שלא ברור לי בדיוק איך הוא הצליח לשרוף את הגופה, וגם לזייף התאמה דנטלית, אפילו אם הוא בעבר מימן לאותו "כלי משחק" שלו טיפולי שיניים, ומתי בדיוק הוא הספיק להפוך את זירת הפשע למספיק משכנעת עבור המשטרה והקרטל. אבל הוא אכן הצליח להעמיד את כלי ה"דומינו" שלו במקום בו הוא רצה בהם, והיה ממשיך בדרכו לארה"ב לנקמה בגאס אלמלא הקטור שכנע אותו שהוא צריך להציב את כלי המשחק שלו בצורה אחרת ולספק ראיות לכך שגאס עומד מאחורי ניסיון ההתנקשות בו.
גאס שהשתמש בנאצ'ו ובשכירי חרב כדי להרוג את לאלו, מצליח להבין שהוא נכשל במשימתו זו ולכן, בפרקים הנוכחיים, הוא עסוק בעיקר בהצבת כלי המשחק שלו כך שהראיות יצביעו על נאצ'ו כאשם בניסיון הרצח ולא עליו.
ההבדל העיקרי בין לאלו לגאס ולמייק נעוץ בשאלה במי הם רואים כלי משחק שדמם מותר, ומי זוכה אצלם להגנה. עבור גאס ולאלו נראה כי כל מה שמשרת את האינטרסים שלהם כשר בעיניהם, בעוד שמבחינתו של מייק יש הבדל בין מי שנמצא במשחק לבין מי שאינו. על עוברי אורח תמימים צריך להגן בעוד שמי שבמשחק צריך לדעת את הסיכונים שהוא לקח על עצמו, וקשה הרבה יותר להגן עליו.
נאצ'ו המסכן רצה לצאת מהמשחק, ונלכד בין לאלו לבין גאס, שכל אחד מהם השתמש בו לצרכיו. מייק היה מודע לרצונו ולכן חש כלפיו חיבה ורצון להגן עליו מחד, אך גם חוסר יכולת לעשות זאת מכיוון שכמו שהוא גם אמר לנאצ'ו, הוא היה צריך לדעת למה הוא נכנס.
העובדה הזו, שנאצ'ו היה צריך לדעת איזה סיכונים הוא לוקח על עצמו, היא כנראה זו שגורמת למייק לשתף פעולה עם הפללת נאצ'ו בניסיון הרצח של לאלו למרות שליבו אינו שלם עם המעשה והוא מנסה במקביל לשכנע את גאס שלהגן על נאצ'ו זה המהלך הטוב יותר שהם יכולים לעשות. מייק לא מתכוון לשבור את הכלים במערך הכוחות בינו ובין גאס כדי להגן על מי שהוא חלק מהמשחק. אם גאס יסכים איתו בעניין נאצ'ו מה טוב, אם לא, הוא יעשה את מה שגאס יורה לו לעשות. אביו של נאצ'ו לעומת זאת הוא סיפור אחר מבחינתו של מייק. לעימות לגבי אביו של נאצ'ו שגאס רוצה להשתמש בו כדי לסחוט את הבן, מייק מגיע הרבה יותר נכון לקרב. אך הפרק השני מסתיים עוד לפני שאנחנו מקבלים תשובה מי מבין השניים, גאס או מייק, נמצא בעמדה טובה יותר במאבק ביניהם, כיוון שנאצ'ו בדיוק מתקשר למייק ברגע השיא ומותיר אותנו לחכות לפרק הבא למענה לשאלה, כיצד נטרפו הקלפים הפעם.
סול: את צריכה ללמד אותי לשחק גולף, עורך דין צריך לדעת לשחק גולף.
קים: מתי שתרצה.
סול אמנם עדיין לא למד לשחק גולף, אך אין ספק שגם הוא וגם קים יודעים לשחק בבני אדם ולהוציא מהם את תגובות השרשרת הרצויות להם, ובשני הפרקים הראשונים של הסדרה אנו רואים איך הם מתחילים לסדר את אבני הדומינו שלהם בצורה שתביא למפלתו של הווארד המלין על ידי יצירת נרטיב שיקרי הטוען שהווארד מכור לסמים. לשם כך, הם גם שותלים אבקת טלק דמויות סמים בלוקר של הווארד בקאנטרי קלאב שהוא וקליף חברים בו, כדי שקליף יוכל לעשות את הקישור הנדרש בין הווארד לסמים, וגם משתמשים בזוג הקטלמנים, אותם ייצגו בעונה הראשונה בשל מעילת כספים, וברצון של בני הזוג לטהר את שמם מאותה מעילה, להפצת השמועה שהווארד משתמש בסמים.
המשחק של קים וסול שונה מזה של גאס ושל לאלו בכך שהוא אינו אלים, אך העובדה שהוא אינו אלים לא אומרת שהוא לא אכזרי בפני עצמו. ולכן מעניין להסתכל קצת על האופן השונה שבו ג'ימי וקים נוטים להצדיק את ההתנהגות הלא מוסרית שלהם. עבור ג'ימי הבסיס לכאורה למעשי הנוכלות שלו, הוא הרצון שלו להיות זאב ולא כבשה שהתגלה לנו בפרק השביעי בעונה השנייה, אם יש פרייארים בעולם אז מגיע להם שיסדרו אותם, והוא ניחן ביכולת לקרוא את הרצונות של האנשים ולהשתמש בה כדי להשלות אותם מספיק על מנת לנתב את התנהגותם לטובתו. צ'אק אמר לקים בפרק החמישי בעונה השנייה שג'ימי אינו אדם רע, אבל הוא לא מסוגל לשלוט בעצמו ולחיות ביושר, ואחרים משלמים את המחיר. ויש משהו באבחנה הזו של צ'אק שג'ימי אינו אדם רע למרות מעשי הנוכלות שלו, כי ראינו לא פעם שסול בדרך כלל מרמה אנשים כדי לזכות מן ההפקר, אבל קל לו לעשות זאת רק בשעה שהוא לא בסביבה כדי לראות את ההשלכות והפגיעה הנוצרת ממעשיו, כשהוא כן בסביבה לראות זאת, כמו במקרה הקשישה מסנדפייפר, מתעורר בו הרצון לבוא לעזרתו של מי שנפגע, שלפעמים גם עולה לו בהפסדים אישיים.
אחת הסיבות שלא קל לסול לחיות כאדם ישר היא שהוא רואה גם את היופי במעשה הרמאות, הוא מתייחס להונאות הקטנות שלו קצת כמו למעשה אומנות, העניין המוסרי בדרך כלל לא נכנס לשיקולים שלו.
קים לעומתו מוצאת בדרך כלל לרמאויות שלה הצדקות מוסריות, המטרה הטובה מקדשת את האמצעים, או שלאנשים שבהם היא פוגעת מגיע כי הם אינם מוסריים בעצמם. התוכנית לפגוע בהווארד עלתה בראשה בסוף העונה הקודמת בשעת כעס על הווארד ובמהלך השתעשעות במחשבות על דרכים יצירתיות לפגוע בו, דרכים שהיא לא התכוונה לבצע באמת עד שאחת הדרכים שכללה את הפיכתו של הווארד לנטל המסכן את התביעה הייצוגית כנגד סנדפייפר, החלה לקסום לה יותר ויותר כי התוצאה שלה נראתה לה מטרה מספיק ראויה מוסרית גם אם הדרך אליה לא. והמטרה היא שחברת עורכי הדין תיאלץ להתפשר מהר באותה תביעה, כך שהקשישים יזכו לראות את הכסף שלהם כבר עכשיו, וגם היא תוכל ליהנות מכספי הפשרה שיאפשרו לה להקדיש את זמנה לתיקי הפרו בונו, ובכך בעצם היא הופכת את מעשה הרמאות שלה לרובין הודי ומוצדק מוסרית.
כשהיא הגתה את הרעיון בלילה, סול חשד שהיא תשנה את דעתה עד הבוקר, והיה נראה שזה לא היה מפריע לו במיוחד, ואולי אפילו מקל עליו, אם היא אכן הייתה מחליטה לרדת מהתוכנית שלה, אבל זה לא קרה. אם בכלל השתנה משהו מהלילה עד הבוקר אצל קים זה רק אולי ברמת הפגיעה שהיא מתכננת לפגוע בהווארד. בסוף העונה הקודמת היא דיברה על הפללתו של הווארד בניצול לרעה של כספים, או שיחוד עדים, בעוד שכל מה שהיא וסול נראו מנסים להדביק להווארד בינתיים הוא רשלנות בשל שימוש בסמים, ואני מודה כי חלק בי רוצה להאמין שכשהיא אמרה לסול הפרק שצריך לחשוב על תוכנית שבה הם יזכו לקדם את עסקת הפשרה של סנדפייפר על ידי פגיעה בהווארד שתשאיר אותו עדיין עומד על רגליו היא התכוונה לסגת קצת מהרעיון המקורי של התוכנית שלה להאשים את הווארד במשהו שאין עליו מחילה ושיהרוס לו את הקריירה. אם כי ייתכן כמובן שאני טועה. מה שבטוח הוא שכשהיא אמרה לסול בלילה שבתוכנית שלהם כולם מרוויחים חוץ מהווארד, היא עדיין לא חשבה על הקטלמנים, שהיו הנפגעים העיקריים של ההתנהלות שלה ושל סול בפרק השני העונה, "המקל והגזר".
שם הפרק "המקל והגזר" מתייחס כמובן לסצנה לקראת סופו שבה סול וקים מתעמתים עם הקטלמנים, שהצליחו להבין שהם נוצלו, ורוצים לגרום לסול לייצג אותם ולתקן את הנזק שנגרם להם בעבר, ומאיימים שאם יסרב הם ילכו לקליף מיין ויספרו לו את האמת על מקור השמועה לגבי הסמים של הווארד.
סול מנסה בשיטת הגזר לשחד את הקטלמנים בחוסר הצלחה, וקים נכנסת לתמונה כשהוא נכשל ומשתמשת בשיטת המקל, היא מאיימת לדווח לשלטונות המס על עוקץ המס שהם מבצעים אם הם לא יחזירו ללקוחות שלהם את שגנבו מהם, וישכחו מכל המעורבות של סול בנושא הווארד והסמים. הקטלמנים נאלצים להישמע לה בחוסר ברירה. כשסול וקים נכנסים למכוניתם אחר כך, מתברר שסול ריחם על הקטלמנים ונתן להם גם את הגזר, כלומר את הכסף, למרות שכבר לא היה בכך צורך.
כשחשבתי על שיטת המקל והגזר שקים וסול השתמשו בה על הקטלמנים, ועל האופי השונה שלובשים בדרך כלל מעשי הנוכלות של השניים פתאום קלטתי כי סול שטען שהקטלמנים נראים לו טיפוסים של גזר, הוא הטיפוס של הגזר האמיתי, ומעשי הנוכלות שבהם הוא מצטיין, הם כמעט כולם גזרים. סול יודע להציב בפני קורבנותיו הצעות שהם יתקשו לסרב להן, כי הוא מצליח לזהות את הרצון שלהם, ולהתחבר אליו. לעומת זאת הוא מאוד לא יעיל כשהוא מנסה לשכנע דרך שיפוט והטפות מוסר, ותעיד על כך הסצנה בקאנטרי קלאב של הווארד וקליף, שבה הוא האשים את אנשי המועדון באנטישמיות. והם לא ממש התרגשו מדבריו. ולא זזו מילימטר מהסירוב שלהם לערוך לו סיור במקום.
קים לעומתו כנראה בגלל האופן שבו היא מצדיקה את פעולותיה לעצמה, מעולה כמקל כי הכי יעילה ומשכנעת כשהיא שיפוטית ומטיפה מוסר, היא הצליחה הפעם עם הקטלמנים, היא הצליחה לגרש את לאלו כשהוא איים עליה ועל סול באקדחו, והיא אפילו הצליחה להעמיד במקומו את צ'אק כשהוא חשד בזמנו (בצדק) בג'ימי ששיבש לו את המסמכים. גם בהתנהלותה עם מסה ורדה בפרק השביעי בעונה הרביעית ראו שהיא לא מצליחה לגרום לקווין וכטל להשתכנע שכדאי לו להמשיך להעסיק את המשרד שלהם, עד לרגע שבו היא הפכה לשיפוטית כלפיו והאשימה אותו בחוסר הקשבה לעצותיהם שהכשילו אותו. יש משהו בשיפוטיות שלה שפשוט עובד על אנשים בצורה כזו שבא לי כצופה להריע לה בבית גם כשאני יודעת שהיא משחקת עם האמת.
כיאה למי שרואה הרבה יותר את הצד של המקל, קל להבין גם למה קים הרבה יותר זהירה מסול. לקים תמיד היה חשוב לשמור על המעמד ועל שמה הטוב, והשיקול של השימור העצמי נמצא אצלה תמיד במקום גבוה. ראינו את זה גם הפרק בשעה שסול עמד להיכנס להשתיל את טלק הסמים בלוקר של הווארד. קים הבינה שהווארד וקליף עומדים לחזור כל רגע, והזהירה אותו שייצא משם, אבל דווקא אז הגיע מבחינת סול הרגע שבו הוא התמסר סופית למשימה. ואחר כך כשהוא מעדכן את קים בהצלחתו נראה לי שזה החשש שלה לשלומו שגורם לכך שהיא מביעה ספק בתוכנית שלהם, שאולי היא מתוחכמת מדי, והם נכנסו למשהו שגדול עליהם, הוא לעומתה חושב שהתוכנית מושלמת, ונראה שהוא חושב זאת לא בגלל שהוא מעוניין במטרה הגדולה שהיא רואה אל מול עיניה, אלא כי הוא פתאום נהנה מהיופי של הדרך. מהאומנות שבדבר, הדאגה לשלומו שלו מעסיקה אותו הרבה פחות.
ואם מדברים על אומנות, אז אני חייבת לומר שמעשה ההונאה שקים הגתה שבו היא מנסה לבנות עבור אנשים שמכירים והכירו את הווארד, נרטיב חליפי ושקרי על חייו שהם יאמינו לו, מתכתב בעיניי עם האופן שבו היוצרים של הסדרה בונים עבורנו הצופים את הנרטיב של חייה של קים בזמן "שובר שורות".
"ובכן, זה חייב להיות בקצב הנכון. אם נפעל מהר מדי הם ייראו את זה מגיע. וזה חייב להיות הגיוני. זה לא חייב לעמוד בסטנדרטים משפטיים, אבל חייבת להיות סיבה לכל דבר"
את הדברים הללו שקים אומרת על תוכנית ההונאה שלהם לגבי הווארד מיישמים יוצרי הסדרה עבורנו, וכמו הטלק שקים וסול שתלו בלוקר של הווארד כדי ליצור אצל קליף את הרושם שהווארד משתמש בסמים, כך היוצרים מראים לנו בסצנה הראשונה העונה את ביתו הפרטי של סול שמעולם לא נראה ב"שובר שורות", עם המון רמזים לכל מיני אירועים בחייו, כשגולת הכותרת של הרמזים באותה סצנה היא התגלות הפקק של בקבוק הטקילה שאנחנו יודעים שהיה יקר לקים, שנופל מהשידה, ומשאיר את הצופים תוהים לגבי משמעות הימצאות הפקק בביתו של סול לגבי מקומה של קים בחייו של סול ב"שובר שורות" ממש כמו שקליף נותר לתהות על משמעות שקית הטלק/סמים שנפלה מהלוקר של הווארד.
אולי יעניין אותך
שבאבניקים, עונה 2 – תשובת השבאבניקים ל-Imagine של ג'ון לנון
מה הקשר בין העונה השנייה של השבאבניקים לשיר Imagine של ג'ון לנון? מהרהוריה של אורלי שלמה
סמוך על סול, עונה 5, פרק 10 – האהבה מקלקלת את השורה
דיון בפרק "משהו בלתי נסלח" (Something Unforgivable), הפרק האחרון בעונה החמישית של "סמוך על סול"
סמוך על סול, עונה 5, פרק 9 – אין עם מי לדבר
דיון בפרק "כביש בחירה שגויה" (Bad Choice Road), הפרק התשיעי בעונה החמישית של "סמוך על סול"