סמוך על סול, עונה 6, פרק 3 – התמונה הגדולה

נאצ'ו וראגה, סמוך על סול

דיון בפרק "בין הפטיש לסדן" (Rock and Hard Place), הפרק השלישי בעונה השישית של "סמוך על סול"

בסצנה שהכי שעשעה אותי הפרק, שואל יוהל את סול אם הוא עורך דין שיכול להתפרנס באופן חוקי, ומוודא שגם אשתו של סול היא אכן עורכת דין מצליחה, לפני שהוא מעלה את התהייה העיקרית שלו: לשם מה סול מתעסק בהונאות קטנות כמו שכפול מפתחות רכב, אם הוא יכול להרוויח כסף טוב באופן חוקי. 

השאלות של יוהל הצחיקו אותי כי ידעתי שהוא צודק לגמרי מנקודת מבטו, אבל בה בעת שנים של צפייה באורח החשיבה הפתלתל של סול הרגילו אותי לראות את ההיגיון שבמעשיו, והביאו לכך שלא עלה בדעתי אפילו פעם אחת לחשוב על האופן שבו מעשי הנוכלות של סול יכולים להצטייר בעיניי נוכלים קטנים שאין להם ממש מקצוע חוקי אחר שיכול להוות עבורם מקור הכנסה רווחי.

סול שלוקח לו רגע להבין מניין מגיעות השאלות של יוהל חושב שהסיבה שיוהל מתפלא היא רק בגלל שהוא לא רואה את התמונה הגדולה יותר, והתמונה הגדולה יותר שסול מתכוון אליה, ושיוהל לא יכול לראות לפני שסול חושף אותה בפניו היא שבעוד כמה חודשים חייהם של הרבה מאוד אנשים עומדים להשתפר בשל אותה תרמית. והוא מבקש מיוהל שיסמוך עליו שבתמונה הגדולה הם בעצם עושים את עבודת האל, הם בצד של הטובים.

אחד הדברים שהכי אהבתי בסצנה הזו הוא שהיא גם מדברת על התמונה הגדולה יותר, אבל גם ממחישה בעצמה את הקושי לראות אותה. בין אם זה יוהל שלא יכול לדעת איפה הוא בדיוק משובץ בתמונה הגדולה שקים וסול מנסים ליצור, ובין אם זה ג'ימי עצמו שחושב על הצלחת תוכניותיו ולא יודע שבתמונה הגדולה בגלל מעשים כאלה, הוא עוד עלול למצוא את עצמו חיי את חייו כג'ין הנמלט מהחוק, ובין אם זו אני כצופה שזווית ההסתכלות שלה לא פעם מוגבלת לדמויות דרכן היוצרים מאפשרים לי לחוות את המתרחש, והשאלות של יוהל מצליחות לגרום לי לשים לב למוגבלות הזו שלי.

יוצרי הסדרה מרבים לשחק עם טכניקת התמונה הגדולה, ולא פעם הם מביאים בפני הצופים בכוונת מכוון רק חלק קטן מהתמונה ומשאירים את הצופים להשלים לבד את הפאזל. זו תכונה שאפיינה אותם ב"שובר שורות" ומאפיינת אותם גם כאן בסדרת הפריקוול שלה. העובדה שהמדובר בסדרת פריקוול מעשירה את המשחק בטכניקה הזו, כיוון שהדבר מייצר לנו כצופים יתרון על חלק מהדמויות שאנחנו יודעים מה עלה בגורלן ב"שובר שורות" ולאן התנהגותם תוביל אותם בשעה שהן עדיין לא.

הפער הזה, בין פרטי התמונה הקטנה לתמונה הגדולה אמנם מאפיין את יוצרי הסדרה לא מעט, אך נראה כי הפרק הם עסקו בו יותר מתמיד הן בתוכן והן במראה. מבחינה ויזואלית, אנחנו רואים למשל איך קים וסול ממלאים גב של תמונה גדולה בפתקיות עם פרטי התרמית שלהם, פרטים שעדיין צריכים להתברר עבורנו כדי שנדע מה בדיוק הם מתכננים. תמונה קטנה אחרת גם מגלה לתביעה איך הם פספסו את התמונה הגדולה בקשר ללאלו סלמנקה כשהם החזיקו במעצר את חורחה דה גוזמן, בנוסף, אנחנו כצופים זוכים ללא מעט תמונות המצולמות מזוויות מבט שמגבילות את הראייה, כמו מבעד לחור ההצצה במכלית שנאצ'ו מתחבא בה, או מבעד לחרכי ההצצה במכונית שבה הוא מובל לפגוש את מר גורלו, או מבעד לכוונת הרובה של מייק. ועוד.

מבחינת התוכן, חוץ מההתייחסות המפורשת של סול לעניין התמונה הגדולה, אפשר למצוא בפרק לא מעט עיסוק בנושא, גם כשהשימוש במילים התמונה הגדולה אינו מפורש.

קים למשל, מגלה לתובעת סוזן אריקסן בגילוי נאות על מקרה שבו אחד מלקוחות הפרו בונו שלה נעצר שש שנים קודם לכן, התובעת מתפעלת כי זה משהו שהיא בטוחה שהם לא היו עולים עליו לבד, והיא מתפלאת על קים שמספקת לה את המידע הזה מרצונה. קים טוענת שהיא פשוט מקיימת את לשון החוק, ושחוץ מזה זה יהיה מידע חסר משמעות ביחס לתמונה הגדולה, כלומר לניצחון שהיא צופה לעצמה על סמך העובדות בתיק.

אריקסן שכבר נכנסה לשיחה עם קים מנצלת את ההזדמנות כדי להעביר דרכה מסר לסול, היא טוענת שנראה לה שקים מוכנה יותר להקשיב לה מאשר סול, וזה קצת מצחיק בהתחשב בעובדה שהיא הייתה זו שברחה מלהקשיב לסול בתחילת העונה החמישית. בכל מקרה היא מעדכנת את קים לגבי דבר מותו של לאלו סלמנקה, הלקוח של סול, וכל מה שהתביעה גילתה עליו לאחרונה כדי לומר לה שהתביעה חושדת בסול שהוא עורך דין של הקרטל מכיוון שהוא ייצג בעבר גם את טוקו סלמנקה, וגם את נאצ'ו וארגה, אבל היא עצמה בוחרת להאמין שהוא לא ידע מיהו חורחה דה גוזמן, כשהוא ייצג אותו ושהוא הסתבך במשהו שהוא לא ידע איך לצאת ממנו, ואם לאלו באמת רימה אותו לגבי זהותו הרי שהוא גם לא מחויב לחיסיון של עורך דין לקוח. אריקסן מצפה מקים שתעודד את סול לדבר איתה כדי שהם יוכלו לשמוע ממנו עוד פרטים לגבי פעילות הקרטל באזורם, ומבטיחה שאם הוא ישתף פעולה, היא תגן עליו כך שדבריו לא ישמשו נגדו לא מצד הקרטל ולא מצד החוק. כשקים מציינת שארקיסן התייחסה בעבר לסול כאל חלאה, אריקסן עונה לה שלמרות זאת, היא מאמינה שמלבד הצבעוניות שלו, בתמונה הגדולה, סול הוא עורך דין ואדם שיודע מהו הדבר הנכון לעשות.

קים תמיד האמינה שסול הוא אדם טוב בבסיסו, גם אם היא לא תמיד האמינה שהוא יודע מהו הדבר הנכון לעשות, כיוון שלא פעם בעבר היא הייתה מכוונת אותו ודורשת ממנו ללכת בכיוונים מסוימים כדי שלא יינזק, כמו להשתלב בחברת עורכי הדין בזמנו, או לא לעשות שטויות מיותרות כשיוהל נעצר, לפני נישואיהם היא אף דרשה ממנו שתמיד יספר לה את כל האמת, דרישה שהיא ירדה ממנה לחלוטין אחרי שהיא גלתה שהוא הסתיר ממנה את כל מה שעבר עליו במדבר כשהוא נסע להביא את כספי הערבות. איכשהו נראה שעכשיו אין בה שום רצון לכוון אותו לכיוונים שיותר מתאימים לה, או שיביכו אותה פחות. והיא חיה בשלום עם לתת לו להיות מי שהוא. כי היא אוהבת את מי שהוא, כמו שהוא.

העובדה שכבר אין לה דרישות מוסריות ממנו, נראית כמקרבת ביניהם. והפרק הם אף נראו קרובים מתמיד כשהם עוזרים האחד לשני להתלבש בטבעיות, וכמעט בלי מילים משלימים זה את פעילותיו של זה כאילו היו גוף אחד, באופן דומה הם גם משלימים האחד את השני בזריקת רעיונות שמקרבים אותם אל מטרתם.

כיוון שסול הוא אדם מרצה בבסיסו, ומכיוון שהוא רואה את קים כאדם מוסרי ממנו, הרי שהיחס הזה שלה מאפשר לו "להחליק" ביתר קלות, כך למרות שהוא חשב מראש שמעשה התרמית כנגד הווארד הוא אכזרי, עכשיו כשהם כבר מוציאים אותה לפועל, קל לו לאמץ את הנרטיב של קים שמעשה התרמית הזה הוא בעצם מעשה טוב.

קים, סמוך על סול, עונה 6, פרק 3
קים, סמוך על סול, עונה 6, פרק 3, תמונה באדיבות yes

כשקים המודאגת משתפת את סול במה שנודע לה מאריקסן, כששניהם חולקים גם סיגריה בלי מילים, זה לא מפליא שהוא שואל אותה מה היא חושבת שעליהם לעשות, אבל היא, בהתאם להתנהלותה אחרי שהתחתנו, חושבת שהדבר הנכון מצידה לעשות הוא להשאיר לו את הבחירה לעשות כרצונו. מה שהיא כן מוכנה לשקף עבורו זה מהן שתי האופציות העומדות בפניו כשבוחנים את התמונה הגדולה: להיות חבר של הקרטל או להיות מלשן. ברור שאף אחת מהאופציות לא מוצאת חן בעיני קים אבל עצם העובדה שהיא לא מצליחה להחליט שיש שם אופציה שהיא יותר מעוניינת בה, ונראית לה טובה יותר, כמו גם בחירת המילים שלה, מעידה בעיניי על ההתדרדרות המוסרית שלה. שכן את שיתוף הפעולה עם התביעה היא מסכמת במילים being a rat וזה נשמע גרוע יותר מאשר להיות "חבר" של הקרטל. ויש לי הרושם שלקים של תחילת הסדרה היה ברור הרבה יותר איזו אופציה צריך להעדיף. בכל מקרה את הבחירה בין שתי האופציות הגרועות הללו היא מותירה לסול, והוא זה שנמצא בין הפטיש לסדן בסוף הפרק.

מי שנמצא בין הפטיש לסדן לאורך כל הפרק כולו, הוא נאצ'ו וארגה, גיבור הפרק הבלתי מעורער. אחרי שהוא הבין בפרק הקודם שהוא לא היה אמור לצאת חי מהמשימה שניתנה לו, והצליח להימלט מהאחים סלמנקה, הוא מבין שבתמונה הגדולה סיכויי ההישרדות שלו אינם גבוהים, גאס רוצה שהוא ימות כדי שהוא יוכל לטפול עליו את האשמה בניסיון החיסול של לאלו, ומשפחת סלמנקה רוצה אותו בחיים רק עד הרגע שהוא יספק להם את הסחורה נגד גאס, אחר כך הוא יהיה בשר תותחים מבחינתם גם כן.

אביו, האדם החשוב ביותר בחייו, אליו הוא מתקשר במהלך מסלול הבריחה שלו, מייעץ לו להסגיר את עצמו למשטרה, אבל זו לא באמת אופציה מבחינתו של נאצ'ו, ובאורח אירוני זו לא באמת אופציה עבורו כנראה דווקא בגלל אביו, כיוון שהוא רוצה להבטיח את שלומו של אביו, וברור לו שהקרטל וגאס יודעים שאביו הוא עקב אכילס שלו, ושאם הוא יסגיר את עצמו למשטרה, הם ישתמשו באביו, כדי לאיים עליו, או יפגעו באביו כדי לנקום בו. ולכן הוא עושה עסקה עם גאס ומייק, הוא יהיה מוכן להסגיר את עצמו, ולספר למשפחת סלמנקה שקרים לגבי מי ששילם לו על ההתנקשות, ובתמורה הם, כלומר מייק במיוחד, יבטיחו לשמור על שלום אביו.

מעניין לשים לב שכשנאצ'ו מאשים את מייק בכך שהוא ידע שהוא הולך למשימה שהוא לא אמור לחזור ממנה, מייק עונה לו שזו אינה ההחלטה שלו, ומשתמע מכך שהוא אינו מרגיש אשמה על חלקו בשליחת נאצ'ו אל מותו מפני שהוא אינו זה שקובע איך תראה התמונה הגדולה, זהו גאס. הוא רק בורג קטן במערכת. אבל אולי דווקא משום שהגבולות אצל מייק מאוד ברורים והוא יודע את מקומו, נאצ'ו סומך על ההבטחות שלו, ומחליט לשתף פעולה עם סיפור הכיסוי שישכנע את משפחת סלמנקה שידו של גאס לא הייתה במעל.

בפרק הקודם כשגאס דאג להעמיד את מייק בפני איום אקדח על כך שהוא לא רצה להשתמש באביו של נאצ'ו, מייק הזהיר אותו שאם הוא ינסה לממש את איומו, הדברים לא יתקדמו כמו שהוא חושב שהם יתקדמו, אולם אחרי שנאצ'ו בדיוק התקשר והבטיח את שיתוף הפעולה שלו, זה יכול היה להיראות לגאס שהדברים מתקדמים לגמרי לפי התוכנית שלו. נאצ'ו מגיע לחוות העופות, מוכן לעבור את העינויים הנדרשים כדי שייראה שהוא נתפס בניגוד לרצונו, ומובל כפות למדבר למקום המפגש עם משפחת סלמנקה ועם בולסה, ממנהיגי הקרטל, כדי שיוכל לספר להם את מה שהוא יודע כביכול על הרצח של לאלו ולהרחיק את האשמה מגאס.

מייק וגאס, סמוך על סול, עונה 6, פרק 3
מייק וגאס, סמוך על סול, עונה 6, פרק 3. קרדיט תמונה: Greg Lewis/AMC/Sony Pictures Television, באדיבות yes

אולם למרות שנאצ'ו אכן מרחיק את האשמה מגאס כמתוכנן, הוא בכל זאת מצליח להפתיע את כולם, בתחילה בכך שהוא משלים להקטור את החלקים מהתמונה שהובילו אותו לכיסא הגלגלים, כשהוא מודה בכך שזה היה הוא שהחליף לו את הכדורים ללב ובאותה הזדמנות גם מרחיק עוד יותר את החשד בהתנקשות בלאלו מגאס, כשהוא מזכיר להקטור שגאס היה זה שהציל אז את חייו.  אחר כך, במקום לברוח כמתוכנן ולהיירות על ידי אחד מאנשיו של גאס, הוא משתמש בזכוכית שהוא שמר בידיו האזוקות בדרך למקום המפגש כדי להשתחרר מכבליו, לפצוע את בולסה ולאיים עליו באקדח שהוא פילח ממנו.

אם קודם הקטור היה זה שהשלים לעצמו את התמונה בראשו, עכשיו זה תורם של הצופים להשלים בעיני רוחם את מה שנאצ'ו בדיוק ראה כשהוא התבונן בפח במתחם של החווה של גאס אחרי שהוא נפרד ממייק ולפני שהוסע למדבר, ולהבין מה הייתה החשיבות של הכוס שנשברה ורסיסיה נאספו ונזרקו לפח על ידי גאס בפרק הקודם.

יש לציין שלו נאצ'ו היה מתכנן מלכתחילה את השימוש בזכוכית שבורה, היו לו במהלך הפרק עוד היתקלויות עם זכוכיות שבורות שהוא היה יכול להשתמש בהן, כמו הזכוכיות ברכב שבו הוא נמלט בתחילת הפרק, אבל הזכוכית שהוא מצא בפח הייתה מן הסתם הברקה של הרגע האחרון.  

מייק שהשקיף מרחוק על המתרחש דרך הכוונת, נראה שמח על הצעד של נאצ'ו ואף עודד אותו מרחוק להרוג את בולסה, אולם נאצ'ו בחר להשתמש באקדח כדי לשים קץ לחייו שלו, לצערו של מייק.

האם היה עדיף לנאצ'ו להרוג את בולסה קודם? האם זה הגיוני שכל המאמצים שהוא השקיע בבריחה ובהשתחררות מכבליו נועדו רק לכך שהוא יירה בעצמו מבלי לנסות לפגוע באף אחד אחר מהנוכחים? צופי "שובר שורות" יודעים כמובן שברור שאף אחד מהנוכחים לא יכול למות באותו מעמד, כי כולם בחיים כש"שובר שורות" מתחילה, אבל העובדה הזו לא אמורה להיות ידועה לנאצ'ו ובטח שהיא אינה הסיבה לכך שהוא לא ניסה לירות באיש מהם. סביר יותר להניח שהוא החליט שניסיון חיסול של הנוכחים יהיה חסר טעם בגלל שהוא הבין שבתמונה הגדולה גם אם הוא יצליח לפגוע בחלק מהנוכחים, זה מעל לכוחו לחסל את כל אנשי הקרטל, ועם כמות האנשים שרוצה במותו כבר עכשיו, וכמות האנשים שתתווסף לרשימה הזו על כל חיסול או ניסיון חיסול שהוא יממש,  הרי שגם אם הוא יצליח לברוח עכשיו הוא עדיין יישאר אדם מת מהלך. מה גם שאם הוא כן ינסה לפגוע בהם ברור שהדבר יהפוך גם את אביו למטרה עבור המתנקמים. וזה הכי לא בא בחשבון מבחינתו, ולכן הוא בוחר להסתפק בכך שהוא יהיה זה שיקבע את האופן שבו הוא מוצא את מותו. הוא קיים את הבטחתו לגאס להרחיק מעליו כל חשד, כך שמייק חייב לקיים את הבטחתו לו ולשמור על אביו, אבל הוא עשה זאת בתנאים שלו, כשהוא נשאר נאמן לעצמו ולרגשותיו ברגעיו האחרונים.

מהעובדה שלאחר מותו הרולד יורה בו צרור יריות שבתמונה הגדולה לא משנות דבר, ניתן להבין עד כמה הגילוי של נאצ'ו פגע בו, ואפשר לומר שהנקמה האמיתית של נאצ'ו בהרולד הייתה בזה שהוא סיפק לו את הסיבות לרצות לנקום בו הכי שבעולם, אבל מנע ממנו את התענוג שבנקמה עצמה.

שניות לפני שהפרק נגמר המצלמה מתמקדת בשבר הזכוכית שבו השתמש נאצ'ו ושנשאר על החול, ועכשיו רק אפשר להבין שהמשמעות הגדולה של תמונת הפתיחה של הפרק, של גשם יורד במדבר על פרח כחול וחתיכת זכוכית קטנה היא בעצם סיום דרכו של נאצ'ו ב"סמוך על סול".

אולי יעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *