להרוס אותך, עונה 1, פרק 8 – וצדקנו במשפט

להרוס אותך, עונה 1, פרק 8, קרדיט צילום: Natalie Seery/HBO

דיון בפרק "קו ספקטרום גבול" (Line Spectrum Border), הפרק השמיני בסדרה "להרוס אותך"

קוואמי, הידיד ההומו של ארבלה וטרי, מחליט הפרק להתחיל לצאת עם נשים לאחר שנאנס בפעם האחרונה בה שכב עם גבר, והוא חושב שהוא ירגיש בטוח יותר לקיים יחסי מין עם אישה. הטענה שלו היא שהעדפה מינית היא ספקטרום, ועל הספקטרום הזה נמצאים גם הומואים שיכולים לקיים יחסי מין עם נשים.

למרות שטענת הספקטרום שלו היא זו שמדוברת במפורש בפרק, הספקטרום המעניין יותר שהפרק מתעסק בו ובנקודת הגבול החמקמקה שלו, הוא הספקטרום של התוקף – מותקף. מאשים – מואשם.

אומרים שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה, והטכניקה הזו של התקפה במקרה שבו צריך להתגונן מאשמה באה באופן מאוד טבעי לתוקפנים מטבעם. שברגע שבו תופסים אותם בחציית גבול המרחב האישי, הם מיתממים, ונותנים לצד השני להבין שהוא אשם או באופן שבו הוא פירש את הסיטואציה, או במסר שהוא שידר קודם לכן שגרם להם להגיב כפי שהם הגיבו.

כך בפרק הרביעי למשל בסדרה, כשזאיין הסיר את הקונדום שלו במהלך יחסי המין עם ארבלה, וארבלה גילתה בדיעבד שהוא עשה זאת, הוא היתמם, ונתן לארבלה להבין שהוא חשב שהיא הרגישה שהוא הסיר את הקונדום שלו, וכך גרם לה בתחילה להרגיש אשמה על כך שהיא האשימה אותו. היא הייתה צריכה את העדות הכללית שהיא שמעה ברדיו וברשתות על כמה שהדבר הזה נפוץ ושהתגובות הללו נלמדות על ידי הגברים, כדי להבין שמה שנעשה לה, אינו מקרי, ואין לה סיבה להרגיש אחריות על הסיטואציה.

העניין הוא שרגש האשמה, בו משתמשים התוקפנים כדי להדוף האשמות נגדם, הוא רגש שמצליח לנהל הרבה מאוד מהתגובות של האנשים. טרי למשל מאוד מושקעת בתמיכה בארבלה, ובפרק הקודם הבנו שאחת מהסיבות לכך היא שהיא מרגישה שהיא נושאת באשמה על חלקה באונס, שכן באותו הערב שבו ארבלה נאנסה, הידיד שהיה עם ארבלה התקשר אליה כדי לשאול אותה אם הוא יכול לעזוב את ארבלה וללכת לבת הזוג שלו, והיא נתנה לו אישור מבלי דעת מה יהיו תוצאות אותו האישור.

רגש האשמה מנהל גם לא מעט את ארבלה עצמה, שאם תהיתי במהלך הפרק השישי, מה קרה בין שנות התיכון לימינו שגרם לה להעריך את תיאו ולשמור עמה על קשר. הנה בפרק הקודם הסתבר, שלמרות שהיא בזמנו חשבה שהיא עושה את הדבר הנכון, הרי שהיא גם הרגישה אשמה על כך שהיא הלשינה עליה. יצירת הקשר המחודש נתנה לה את ההזדמנות להתוודות בפניה, ולהשקיט את מצפונה.

הפרק הנוכחי מתחיל כשארבלה נמצאת בקבוצת התמיכה של תיאו,  ואחת הבנות בקבוצה, מתארת את העובדה, שכשהיא העמידה מישהו שפלש לה למרחב הפרטי על מקומו, הוא הסתכל עליה כאילו היא משוגעת ואמר שעדיף בכלל לא לדבר אתה.

בתגובה ארבלה נושאת בקבוצה נאום מאוד מרשים שדן בדיוק בנושא הזה של ערעור מכוון של המותקף על ידי התוקף.

בוב (שם גנרי לתוקפן)  חושב שכל זה לא במקום, ועניין השמירה על מרחב אישי קצת מוגזם, והוא בטוח בדעתו כי הוא בדק כדי לראות בעצמו על אילו גבולות והפרות הנשים הללו חופרות, כי בוב יסודי ובמהלך הבדיקות שלו בוב מצא את הגבול שהפריד בינו ובין כולם. ובמקום לעבור אותו, הוא הלך עליו על קצות האצבעות, והוא חווה את ההרגשה של ללכת על הגבול, ממש על הקו של לא להיות לא פה ולא שם, וכך באזור האפור הזה, שבו כלום לא ממש ברור, ואף אחד לא יכול להיות ברור. הוא לא יכול להתבטא, לעקוב אחרי המילים שלנו. הוא לא יכול לקלוט בדיוק מה הוא עשה שהרגשנו שהוא כל כך לא בסדר, אז כן, בוב חושב שאתן משוגעות. בוב חושב שהוא האיש הכי חכם בחדר, יודע כול, כי בוב השגיח בפרט, ואנחנו צריכות להשגיח על בוב ולהגיד לו שאנחנו כן רואות את הפרט, אנחנו רואות אותך בוב, ואם אנחנו רואות אותך סימן שאנחנו שם איתך, הולכות על קצות האצבעות ממש מאחוריך, ובמקום הזה, היכן שהכללים, הבהירות החוק וההפרדה חדלים להתקיים, נראה לך בדיוק למה אנחנו מתכוונות בחילול.

אולם למרות שעל פי הנאום הזה נראה כאילו ארבלה הצליחה להבין את הטכניקה של התוקפן הגנרי באופן אישי עדיין קשה לארבלה לזהות את התוקפן כתוקפן, וכאן אנחנו מגיעים לביאג'ו.

ביאג'ו סוחר הסמים האיטלקי שאתו היא ניהלה סוג של מערכת יחסים בשהותה באיטליה, ושהיה נראה לה שבאמת איכפת לו ממנה בגלל שהוא אמר לה שהיא צריכה להפסיק לצרוך סמים, לא היה כל כך אמפתי כלפיה כשהיא ביקשה ממנו לעשות בדיקת DNA וסיפרה לו שנאנסה. הוא האשים אותה בכך שהאונס הוא אשמתה כי היא לא השגיחה על כוס השתייה שלה. וכעס על כך שבגללה, הוא צריך להצטרף למאגר ה-DNA המשטרתי, עניין שבעיסוקו יכול להוות עבורו סכנה גדולה יותר.

באותו הרגע, שבו הוא האשים אותה, היא הייתה יכולה לכעוס עליו, ולראות שההאשמה שלו לא במקום, אולם עם חלוף הזמן, ואחרי שהחקירה בעניין האונס שלה הסתיימה בלא כלום, והיא לא שמעה ממנו כלום כל הזמן הזה, היא פתאום הרגישה צורך ליישר את ההדורים גם איתו ולברר למה הוא כועס עליה, ואיך היא פגעה בו.

הטעות של ארבלה היא כמובן העובדה שבזיכרונה מערכת היחסים שלה עם ביאג'ו הייתה רומנטית וקסומה, והיא מניחה שאם היא נפסקה שלא מבחירתה כנראה שהיא עשתה משהו שהיא יכולה לתקן. בעוד שהאמת שניתן להבין אותה מהתגובה שלו לאונס שלה, שהקשר בינה לבין ביאג'ו היא בעיקר אינטרסנטי מצידו, וכשהיא לא שירתה יותר את האינטרסים שלו, היא כבר לא עניינה אותו כאדם. אפשר להשוות למשל את התגובה של ביאג'ו לתגובה של תיאו כלפי ארבלה כשהיא גילתה שהיא הייתה זו שהלשינה עליה בעבר, כעס מצידה של תיאו לא היה שם. אלא רק תחושה שגם היא צריכה להתוודות על עניין אחר שהיא הסתירה מארבלה. ביאג'ו חשב באותו הזמן רק על עצמו.

מה שמעניין באופן שבו הסדרה מציגה את ארבלה שטסה לאיטליה, כדי לברר מביאג'ו באופן אישי מה לא בסדר, הוא שהסדרה מעבירה היטב את העובדה, שאנשים יכולים להרגיש אשמה היכן שהם לא צריכים להרגיש אשמה, כמו שארבלה מרגישה שהיא פגעה איכשהו בביאג'ו בגלל האונס שלה, וזו כלל לא אשמתה, ולעומת זאת אנשים לא מרגישים אשמה במקום שבו עליהם באמת להרגיש אשמה.

כי ארבלה מתנגבת לבניין מגוריו של ביאג'ו בהיעדרו, ופולשת לביתו בהיעדרו, ולא מבינה בכלל שייתכן שהנוכחות שלה בביתו מאיימת עליו ושהיא עברה כאן את הגבול. וכשהיא יוצאת לרגע מביתו כדי לאסוף משלוח פיצה שהזמינה עבורם ללא ידיעתו, והוא סוגר את דלת ביתו ומונע ממנה להיכנס חזרה, היא הופכת בשניות ממותקפת לתוקפת, כשהיא לא מבינה כלל כיצד נתפסות הבעיטות שלה בדלת שלו, והקללות שהיא מטיחה בו. רק העובדה שהוא פותח לבסוף את הדלת כשהוא אוחז בידו אקדח מצליחה לגרום לה להבין שהוא באמת לא מעוניין בשום קשר איתה, ואין דבר שהיא יכולה לעשות, ושעדיף לה באמת לברוח מהמקום.

כך ארבלה שניסתה לברר היכן היא הייתה לא בסדר עם ביאג'ו קודם, הייתה לא בסדר באופן שבו היא התעקשה לנהל את הבירור.

טרי שניסתה למנוע מארבלה לנסוע לביאג'ו, כי רצתה להגן עליה, ויתרה על המאבק לאחר שארבלה הבהירה לה, שהיא לא רואה בה מגינה שלה, אלא מישהי שמגבילה את צעדיה.

גם בעלילה של קוואמי עם הדייט הנשי שלו אפשר למצוא חוסר הבנה של מי שרואה עצמו כמותקף ולא מבין שהוא נתפס בעצם כתוקף. בתחילה בסצנת קיום יחסי המין שלו איתה הוא נראה כאילו הסצנה משוחזרת בראשו, ומטרידה אותו בגלל הרגישות שלו בנושא, ויש תחושה שהוא חש קצת אשמה בסיטואציית המין עצמה כאילו הוא האנס עכשיו אולם זו רגישות שהפרטנרית לא מרגישה כלל, כי היא, חסרת מודעות למה שעבר עליו, והיא שבה ומבקשת במהלך יחסי המין "יותר חזק". אולם אם הוא היה יכול להרגיש אשמה על אופן קיום יחסי המין שלו אתה, בגלל התזכורת לאונס שעלתה בראשו, הרי שלא עלה בדעתו כלל שייתכן שהעובדה שהוא הסתיר ממנה מראש את העובדה שהוא הומו, היא דווקא זו שתגרום לה להרגיש מרומה ומאוימת. אם קוואמי בחר לשכב עם אישה כדי להגיע למרחב קיום יחסי מין בטוח יותר, אז הוא גילה להפתעתו  לאחר שסיפר לאותה אישה שהוא הומו והיא מייד רצתה שיעזוב, שהמידע שהוא הסתיר ממנה גרם לכך שהמרחב האישי שלה נראה לה פחות מוגן בגללו.

 

הפרק מסתיים כשארבלה שהעבירה את הלילה לבדה בחוף הים באיטליה, נכנסת בבגדיה לים, כשברקע מושמע חלק מהפיוט "באין מליץ יושר" שנהוג לומר בתפילת מוסף של ראש השנה, ואין לי מושג מי מבצע אותו בפרק כי קטע התפילה הזה לא מופיע באף רשימת קרדיטים של הפסקול שמצאתי ברשת, (בדיוק כמו קטע התפילה מהפרק החמישי, שגם המקור שלו חסר). הייתי כמובן שמחה לדעת עד כמה יוצרת הסדרה מבינה את המילים שהיא בחרה לסיים איתן את הפרק, ועד כמה הדברים יצאו לה במקרה, מה גם שיש פירושים רבים לקטע המושמע: 

תַּגִּיד לְיַעֲקֹב

דְּבַר חֹק וּמִשְׁפָּט,

וְצַדְּקֵנוּ בַּמִּשְׁפָּט

הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט.

העוקד והנעקד

משפט

 

אולם היה משהו יפה בפרשנות שהפרק נתן לתפילה הזו: במקומות שבהם לא ברורים החוקים, הפוך את החוקים לברורים יותר וזכנו להיות בצד הצודק ולא בצד האשם, כי הקו בין האשם והמאשים, והתוקף והנתקף הוא קשה לגילוי, ולפעמים כולנו קורבנות של חוסר הבהירות הזה.

 

להרוס אותך, עונה 1, פרק 8, קרדיט צילום: Natalie Seery/HBO
קרדיט צילום: Natalie Seery/HBO
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

להרוס אותך, HBO

להרוס אותך, עונה 1, פרק 6 – כן לא שחור לבן

דיון בפרק "הברית" (The Alliance), הפרק השישי בסדרה "להרוס אותך"

אווניו 5, פוסטר הסדרה, באדיבות yes

אווניו 5, עונה 1 – כשהמלך העירום קורא "זאב, זאב"

הסדרה "אווניו 5" סיפקה לקראת סופה, כנראה מבלי להתכוון, אלגוריה מושלמת למתרחש בעולם עם מחלת הקורונה, אך גם ללא הקשר זה, הביקורת שלה על האופי האנושי נכונה מאז ומתמיד

רגינה, מקום בלב

מקום בלב, עונה 5 – המהפך של רג'ינה

איך הפכה רג'ינה סטאנדיש בליי מאחת הדמויות השנואות ביותר לאחת האהובות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.