השתנות



על תהליך ההשתנות של הדמויות בעונה השנייה של הסדרה "סמוך על סול" בכלל ובפרק האחרון בפרט

"אנשים לא משתנים" הייתה אחת המנטרות הקבועות של ד"ר האוס בסדרה שנקראה על שמו, קביעה שנראה כי וינס גיליגן ופיטר גולד, יוצרי הסדרות "שובר שורות" ו"סמוך על סול", מתנגדים לה, ולו רק בשל העובדה שכביכול כל מטרתה של הסדרה "סמוך על סול" היא לספר לנו כיצד הדמות של ג'ימי מק'גיל הופכת לסול מסדרת האם "שובר שורות". אולם, באותה מידה, נראה גם שהם משאירים מספיק ראיות בידי הצופים הסבורים שאנשים לא משתנים, אלא רק הופכים יותר למי שהם, בכך שהם מספרים לנו שמנעוריו הייתה בו בג'ימי אותה הנטייה לעגל פינות ולבצע מעשי רמאות קטנים.

אחת מהדרכים החכמות של יוצרי הסדרה לעסוק בשאלת השתנות האנשים ולהתהלך על הקו הדק הזה, היא על ידי דמויותיהם של צ'אק וקים. צ'אק, אחיו הגדול של ג'ימי, זוכר היטב את ימיו של ג'ימי כג'ימי המחליק ולא מאמין ולא האמין אף פעם שג'ימי יוכל להשתנות ולהיות מישהו אחר, מישהו הגון וישר, בעוד שקים מהצד השני, מאמינה בטוב הלב הבסיסי של ג'ימי, ובכך שהוא רק צריך אמון ביכולותיו ובו כדי להפוך לאדם ההגון שהוא יכול להיות, וחושבת שהאמון של צ'אק בו היה יכול להיות נקודת מפתח לשינוי המיוחל. קים רואה בעיגול הפינות של ג'ימי סוג של הרס עצמי, הרבה יותר מאשר הוכחה לחוסר המוסריות שלו.

KIM BETTER CALL SAUL

קים צופה בפרסומת של ג'ימי בעיניים מעריצות. קרדיט AMC

סוף הפרק האחרון לעונה השנייה, החזיר אותי לשאלת השתנות בני האדם דווקא בגלל ההתכתבות שלו עם סוף הפרק האחרון של העונה הראשונה. כזכור, באותו הפרק מבטיח ג'ימי למייק, שהוא הבין מדוע הוא ויתר על מיליון הדולר שהיו בידיים שלו בטענה שזה "הדבר הנכון" לעשות, והוא מבטיח שבהגיעו שוב למצב דומה הוא לא יחזור על אותה הטעות. אנחנו שיודעים שבסוף העונה הקודמת הוא בדיוק גילה שאחיו צ'אק היה זה שמעולם לא רצה לצרף אותו לחברת עורכי הדין, ושהוא מעולם לא נתן בו אמון, מבינים שהוא מתכוון כנראה לכך, ששוב הוא לא יוותר על רווח אישי כדי לרצות את אחיו, שהיה האדם העיקרי שאחראי לכך שהוא רצה להיות האדם שעושה את המעשה הנכון.

והנה בסוף העונה הנוכחית ג'ימי ניצב בסיטואציה די דומה, לעשות את הדבר הנכון ולסייע לאחיו, או להעלים עין ולא לסכן את הרווח האישי שלו. ואם אפשר לומר שבפעם הראשונה בתחילת הפרק הסיוע לאחיו הוא עניין של חיים ומוות, וברור שהצלת אחיו חשובה הרבה יותר מהעובדה שהימצאותו במקום הפשע מעוררת חשדות. הרי שבפעם השנייה הסיוע לאחיו, פירושו הודאה באמת בפני אחיו שהוא היה זה שזייף את המסמכים ובכך בעצם לסכן את כל הקריירה שלו, והנה, הוא שוב עושה זאת. האדם המרצה שבו, לא יכול לראות בצערו של אחיו, עם כל הכעס שיש בו עליו ועם כל ההחלטיות שלו מסוף העונה הקודמת לא לעשות שוב את אותו הדבר, הוא שוב חוזר לאותה נקודה.

BETTER CALL SAUL 210

צ'אק וג'ימי. קרדיט AMC

המעניין הוא שצ'אק יודע את זה. צ'אק מהמר על כך שג'ימי לא באמת נגמל מהצורך שלו לרצות אותו, וכל עוד הוא ניסה בדרכים אחרות להוכיח את אשמתו של ג'ימי, הוא לא הצליח להוכיח כלום, עד שהוא לא הימר על הפנייה לטוב לבו. ובעצם יוצא שצ'אק צודק לגבי ג'ימי הן לגבי הנטייה שלו לרמות, והן לגבי טוב הלב שלו, עניין שהוא הודה בו גם בשיחה עם קים באחד הפרקים הקודמים. הוא מכיר את שני הצדדים הללו בג'ימי, וג'ימי אכן לא השתנה הרבה בנוגע אליהם, מה שאותנו מפתיע כצופים זו העובדה שצ'אק נראה כמי שהצד המגדיר עבורו את ג'ימי הוא הצד של הרמאויות הקטנות וחוסר האחריות, הצד של טוב הלב של ג'ימי לא השפיע עליו כלום אפילו כשרובו הופנה לטובתו שלו ולמסירות כלפיו ולאורך תקופה ארוכה.

במידה רבה הצד החביב של ג'ימי אפילו מכעיס את צ'אק יותר כיוון שהוא גורם לו להרגיש שזו המסכה שג'ימי האמיתי מסתתר מאחוריה, וכל העולם מסרב לראות את ג'ימי האמיתי ובוחר לראות רק את ג'ימי החביב. כך כשצ'אק שוהה בבית החולים, ומבין איך הוא הגיע לשם, ואיך מן הסתם ג'ימי הגיע לשם, השקר של ארני רק גורם לו להתאכזב שוב מכך שגם ארני נשבה בקסמו של ג'ימי.

זמן שהותו של צ'אק בבית החולים לבדיקות, הוא גם הזמן היחידי שבו רואים בפירוש שהוא מפקפק ממש בטוב לבו של ג'ימי וסובר שג'ימי בוחר לקבל עליו אפוטרופסות זמנית, כדי לאשפז אותו לנצח ולהיפטר ממנו. קשה להשתחרר מהתחושה שהוא עושה השלכה של רגשותיו שלו על אחיו, כאילו הוא מאמין שהטינה שבלבו חייבת לשכון גם בלבו של ג'ימי ולהשפיע על פעולותיו. אולם הפעם הזו ג'ימי מפתיע אותו לטובה ומחזיר אותו לביתו מיד כשהוא מרגיש טוב מספיק כדי להשתחרר מבית החולים. האם כשהוא שב לביתו הוא מודע לכך שהוא שפט את ג'ימי בחומרה רבה מדי? מהעובדה שמה שהוא עושה כשהוא חוזר לביתו זה לרקום את המזימה שלו שתגרום לג'ימי להודות באמת, אפשר להסיק שאם הייתה בו הבנה כזו, על כך שהוא שפט במקרה הזה את ג'ימי בחומרה רבה מדי ושג'ימי עדיין רוצה בטובתו יותר מכול, כל מה שההבנה הזו עושה היא מעלה בו את הרעיון להשגת ההודאה באמת מג'ימי, היא לא מבטלת את הטינה מלבו.

האם יש לצ'אק סיבות מספיק טובות לתחושת הטינה שלו? אם הוא מאשים את אחיו שבחוסר היושר ובחוסר האחריות שלו הוא הביא למותו של אביו, הרי אין ספק שזו בפני עצמה סיבה מצוינת. אלא שמהתמונה הראשונה של הפרק האחרון אפשר לראות שזו גם הבחירה של צ'אק לא פעם לצבוע את מעשיו של ג'ימי באופן השחור ביותר.

הפרק מתחיל כזכור בסצנה בה צ'אק וג'ימי יושבים מול מיטת חוליה של אמם הגוססת. ג'ימי יוצא כדי לקנות משהו לאכול, וצ'אק מסרב לצאת עמו.

Jimmy-Chuck-and-Mom

ג'ימי צ'אק והאם הגוססת. קרדיט: AMC

שניות אחדות לאחר צאתו של ג'ימי, אמם חוזרת להכרה רגעית וקוראת לג'ימי שאינו שם, היא מטושטשת מדי מכדי להבחין בנוכחותו של צ'אק, והיא מתה כמה דקות אחר כך שהיא נושאת את שמו של ג'ימי על שפתיה. אפשר לראות בסצנה הזו עוד סיבה לכעס של צ'אק על כך שג'ימי לא היה שם ברגעיה האחרונים של האם והותיר אותו לבדו. אפשר להניח שגם העובדה שהאם לא בקשה את צ'אק אלא רק את ג'ימי, הכאיבה לצ'אק, אבל קשה להבין את היחס שלו לרצון של ג'ימי לאכול כאל מעשה נפשע ועוד יותר קשה לראות את האכזריות שבה הוא מתייחס לג'ימי לאחר מותה של האם, בכך שהוא בוחר לתת לג'ימי לקבל את הידיעה על מותה בהפתעה, ללא כל הודעה מוקדמת. משהו בו כאילו רוצה לראות בסבלו של ג'ימי כשהוא יחזור ויגלה מה קרה בזמן שלא היה.

באופן מעניין אגב, נראה שג'ימי אכן למד את הלקח ממותה של האם. כשצ'אק נמצא בבית החולים הפרק, הוא לא מש ממיטת חוליו עד שצ'אק מתעורר. אבל שוב צ'אק לא יכול לראות בכך ולו קמצוץ של שינוי לטובה אצל ג'ימי, הוא בוחר לראות את ג'ימי רק דרך התבנית שבראשו. אם הייתה באחד הפרקים התחושה שצ'אק מעריך ולו במקצת את מה שג'ימי עשה למענו, כשהוא אמר לו "גם אני במקרה ההפוך הייתי פועל למענך", הרי שמרגע שהתברר לצ'אק שג'ימי ניצל את אותו הזמן כדי לזייף את המסמכים שלו, הוא לא רק שמסרב להכיר לו טובה על הדאגה שלו כלפיו, אלא שייתכן שהוא אפילו נוטר לו טינה בגינה. קשה להיות נזקק לחסדי האדם שהוא האחרון בעולם שהיית רוצה לקבל ממנו משהו.

עם כל ההבנה שאפשר להבין את נקודת המבט של צ'אק, הגם שהיא מצמצמת את ג'ימי מאוד, אני חושבת שיותר מכל דבר אחר, קשה לי לסלוח לצ'אק על כך שהוא אינו מצטייר בעיני כאדם ישר ומוסרי יותר מאחיו באמת. הוא אומנם אדם שלשון החוק חשובה לו, אך במקום שאין לשון החוק מתערבת, כמו במערכת היחסים בין האחים, הוא היה מוכן לשקר לאחיו לאורך שנים. כבר בתחילת הפרק ראינו שהוא מסתיר ממנו את דבריה האחרונים של האם, במשך כל התקופה שבה ג'ימי סעד אותו ונאבק על לקוחות כעורך דין מתחיל, הוא הסתיר ממנו את העובדה שהוא לא חושב שהוא ראוי להיות עורך דין. אפילו הפעולה אותה הוא נקט כדי להוציא מג'ימי את ההודאה, היא פעולה שגם בה מידת הערמומיות והשקר אינם מבוטלים, ואמרו כבר אחרים כי יש בה את אותה מידת השקעה מטורפת שהשקיע ג'ימי כדי לחבל במסמכים של תיק מסה ורדה. אלא שבעוד שהחבלה של ג'ימי אינה חוקית, אי אפשר לשפוט בבית המשפט את מעשה גניבת הדעת של צ'אק, ואין בפעולה שלו כדי לסכן את עתידו המקצועי.

BETTER CALL SAUL

צ'אק ומייק על רקע התפאורה שצ'אק השקיע בבנייתה כדי לשכנע את ג'ימי באמיתות כוונותיו. קרדיט AMC

השאלה העיקרית בסופו של הפרק, היא מה בדעתו של צ'אק לעשות עם הראייה שבידיו. האם הוא באמת רוצה לגרום לג'ימי לאבד את רישיונו, או שבעצם הוא יכול להסתפק בכך שהוא יודע את האמת, ושהוא תמיד ידע אותה. את התשובה לזה נוכל לגלות רק בעונה הבאה. כמו גם לעקוב אחרי המשך תהליך ההשתנות של ג'ימי ולתהות עד כמה אדם שיש בו שני צדדים מנוגדים אך בולטים, נותן לאחד הצדדים הללו לגבור, ועד כמה הדבר תלוי בו בעצמו או מושפע מהאנשים סביבו.

לעומת ג'ימי שנראה ששני הצדדים תמיד היו קיימים בו, והאנשים סביבו הם אלה שגורמים לצד זה או אחר לשלוט בהתנהגותו באותו הזמן, דמותו של מייק נראית הרבה יותר כעשויה מקשה אחת, ולעומת ג'ימי שהיחס שדעתם של האחרים עליו נראית כמשפיעה על התנהגותו, מייק נראה תמיד כמי שיודע להיות נאמן לעצמו ולמערכת החוקים שלו.

יחד עם זאת נראה כי התסריטאים רוצים לחקור גם את תהליך ההשתנות של מייק, אם כי על פיהם נראה כי בתהליך ההשתנות של דמות כשל מייק רוב משקל ההשתנות נופל על הנסיבות של חייו ולא על מאבק בין צדדים מנוגדים באופיו. לו בנו לא היה נרצח, סביר להניח שהוא היה עד היום בצד הנכון של החוק. אילולא האיומים על חיי נכדתו, הוא מן הסתם לא היה חוזר בו מן העדות כנגד סלמנקה, ואלמלא הגילוי על כך שניסיונותיו למנוע שפיכות דמים, בפרק הקודם, גרמה בעקיפין לכך שנשפך דמו של חף מפשע, הוא לא היה הולך הפרק לקנות רובה אימתני כדי לבצע את ההתנקשות.

MIKE BETTER CALL SAUL

מייק מתאמן בשימוש ברובה שרכש. קרדיט AMC

אם בפרק החמישי, בבואו של מייק לקנות את הרובה, כדי לבצע את משימת החיסול שנאצ'ו הזמין ממנו, צפינו בתהליך המחשבה שלו שמסתיים בכך שהוא מוותר על הקנייה ויוזם תכנית שתוביל למאסרו של סלמנקה במקום, הפרק הזה, אנחנו רואים אותו נחוש בדעתו להשלים את תהליך קניית הרובה. אין בו היסוסים. כאילו הוא כבר השלים עם כך שהוא לא יכול להימנע משפיכות דמים ואם כך, עדיף כבר לשלוט במי שהורגים ולא לתת ליד המקרה לגרום לכך שיהרגו חפים מפשע. זה נראה עוד צעד בתהליך ההשתנות שלו, אלמלא בבואו לבצע את מעשה הירי עצמו, אנחנו רואים שהוא עדיין לא שם בלב שלם. הוא מכוון, מכוון שנית ומשנה זוויות עד שנראה שהוא מפספס את ההזדמנות, ואז הנסיבות שוב מתערבות ושולחות לו הודעה שאומרת לו: Don't. לי זה היה נראה שהייתה בו גם קצת הקלה על כך שהוא לא הוציא את תכניתו אל הפועל, ושהוא ניצל מהצורך לירות.

אני מודה, שהעובדה שתהליך ההשתנות של מייק הוא יותר תלוי נסיבות בהשוואה לתהליך ההשתנות של ג'ימי שנראה יותר פרי מאבק פנימי, מאבק המושפע ישירות מהאמון שסובביו רוחשים לו, הופכת לעיתים את העלילות של מייק לפחות מעניינות מבחינתי. אך במחשבה לאחור על כל העונה יש משהו יפה בהעמדת של מייק וג'ימי זה מול זה לבדיקת תהליך ההשתנות של דמותם.

את מילות הסיום אני מקדישה דווקא לקים, זו שמכירה את שני הצדדים של ג'ימי אך בוחרת להתמקד בצד החיובי שלו, ויודעת לתמוך ולהיות בת זוג נאמנה. היא לא הופיעה הרבה בפרק ונראה כי בסדרה שמתמקדת בבדיקת ההשתנות של דמויות שהצופים יודעים באיזה מקום הן יסיימו, אין לנו מספיק מידע לגביה, לא לגבי המקום ממנו היא באה, ולא על המקום שאליו היא תגיע בסופו של דבר, כדי שהפרק המסיים את העונה יתמקד בשינויים העוברים עליה, אף על פי שהיא בהחלט גורם בעל השפעה על חיי ג'ימי. אולם, אם כבר מדברים על שינויים, היה משהו משעשע בסצנה בה היא מעדכנת את ג'ימי לגבי השיחה הדחופה שהוא קיבל, איך שתוך שניות במהלך הסצנה, הוא הופך אותה מעורכת דין שותפה עמיתה, למזכירה שאמורה לספק קפה ללקוחותיו. שינוי שכפי הנראה לא גרם לה נחת רבה.

אני לא יודעת כיצד תראה העונה הבאה של "סמוך על סול" וכמה מהר יתרחשו בה השינויים שיעברו על הדמויות. אני רק מקווה, שדרך הצגתם תגרום לי הנאה ונחת לפחות כמו אלה שנגרמו לי העונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.