שטיסל, עונה 3, פרק 5 – חוזה, לך ברח!

ליפא,זוהר שטראוס

סקירת הפרק החמישי בעונה השלישית של "שטיסל"

 

הפחד ממחויבות הוא עניין שמאפיין לא מעט אנשים, שיודעים מה הוא מצבם בשעת כניסתם להתחייבות, אך לא יודעים בוודאות מה יהיה מצבם בשעה שיצטרכו לעמוד בה. מצד שני להימנע ממחויבות יכול להשאיר את הצד שרוצה בהתחייבות בספק תמידי, וכמו שאומר חנינא בפרק אין שמחה כהתרת ספקות, לכן להימנע ממחויבות ולהשאיר אנשים בצער של ספק תמידי זו יכולה להיחשב אכזריות.

הפרק הזה עוסק בהתחייבויות וחוזים מסוגים שונים, התחייבויות שהדמויות נכנסו אליהן במצב מסוים ומשהשתנה מצבן, הן אינן בטוחות כיצד להתמודד עם המצב שאליו נקלעו, יש הנאבקים לעמוד בהתחייבותם למרות הקשיים, ויש המחפשים דרכים להיחלץ ממנה.

ראשונים לבקש עזרה בשל מחויבות ששינוי במצבם גרם להם לפקפק בכך שיוכלו לעמוד בה, הם הוריה של שירה לוינזון, ארוסתו של יוסלה, שהתחייבו לספק דירה לזוג הצעיר, אבל מרגישים שהוצאות האשפוז והטיפול במחלה של אבי המשפחה הרעו את מצבם הכלכלי, והם צריכים שיבואו לקראתם בסכום של כ-100,000 שקלים. מה זה היה אומר על הזיווג המיועד לו גיטי וליפא היו מסרבים לבקשתם אני לא בטוחה, כי גיטי נראתה נחרצת בפרק לגבי הרצון שלה בקיומו של השידוך, כמו גם בטוחה בכך שהם לא יכולים לבוא לקראת משפחת לוינזון ושאין להם כסף לכך. מהעובדה שהיא לא חששה כלל שהשידוך יתבטל אם בני משפחת לוינזון לא יוכלו לעמוד בהתחייבותם הכספית לא הצלחתי להבין אם כל עוד השידוך לא מתבטל בגלל שמצאו דופי בצד שלה, זה לא מפריע לה אם הוא יתבטל, או שאולי לא היה נראה לה נורא שהזיווג ייצא לפועל גם במקרה של מצב כלכלי דחוק יותר מהמצופה. בכל מקרה מה שהיה ברור מחוסר הרצון של גיטי להיענות לבקשה של בני משפחת לוינזון זה שגיטי נזהרת מאוד מלהיכנס להתחייבויות שהיא לא יודעת אם תוכל לעמוד בהן, אבל ליפא שרואה את המצוקה של בני משפחת לוינזון, איננו כך, הוא מוכן לבוא לקראתם, יש לו רעיון.

הרעיון הכלכלי של ליפא הוא זה שמעמיד אותו מאוחר יותר במצב דומה לזה של הורי שירה לוינזון, במצב של ייאוש שבו הוא לא בטוח שהוא מסוגל לעמוד בהתחייבות שלו, אפילו שהוא היה מאוד רוצה בכך.

ליפא בעל החלומות. צילום: ורד אדיר באדיבות yes
ליפא בעל החלומות. צילום: ורד אדיר באדיבות yes

על פי הרעיון שלו הוא יספק לאודליה, מפיקת הסדרה על החרדים, את הטיפול בכל העניין של גיוס הניצבים החרדים, והיא תשלם לו את שכרם + דמי תיווך. זה אומנם ייצא לה יקר יותר מבחינה תקציבית, כי היא מוכנה לשלם לו 350 שקל לניצב כשלניצב ישירות היא משלמת 250 שקל בלבד, אבל זה יחסוך לה זמן וכאב ראש. והוא מוכן לתת לאודליה את המילה שלו, שהיא יכולה לסמוך עליו, ובעצם מכניס את עצמו להתחייבות עסקית עוד לפני שהוא בדק את היכולת שלו לממש אותה.

גם גיטי לא בדקה את היכולת שלו להוציא את התוכנית שלו לפועל, היא אפילו לא עקבה אחרי החישובים הכלכליים שלו, כדי להראות לו שהם מוטעים (הוא אמר לה שאוטובוס עם 20 ניצבים ליום שהוא משיג, זה רווח נקי של 5000 שקל ליום, אבל אפילו שהוא מתכוון לשלם לניצבים רק 200 שקל ולא 250 ₪ כמו אודליה, עדיין 150 שקל רווח לניצב זה רק 3000 שקל ל-20 ניצבים וזה עוד בלי שהוא חישב את הוצאות הקייטרינג שהוא גם לקח עליו, ואת הוצאות השכרת האוטובוס), אבל גם בלי לבדוק גיטי בטוחה שאלה סתם דמיונות חסרי סיכוי.

מהבחינה הזו גיטי וליפא שונים מאוד, ליפא נוטה לחלום בגדול, גיטי פוחדת מהחלומות, היא רוצה שהוא ילמד לקח, ויהיה איש פשוט נטול חלומות, אך שוכחת שבזכות החלומות שלו, היא זכתה להגשים את החלום שלה של המסעדה, שהוקמה בכספי התשלום על קריאת השם זליג לבנם והשקעת הכסף במניות מאחורי גבה. הפעם הזו הוא מעז להטיח בה את העובדה שהיא אף פעם לא תומכת בו ובחלומותיו, אבל זה לא משכנע אותה מספיק כדי להסכים לשתף פעולה עם הרעיון שלו.

הפרק לא רק מבליט את השוני הזה באופיים של גיטי וליפא, ואת רכות הלב שלו, לעומת הגישה הנוקשה שלה, אלא אף מעלה על פני השטח את השאלה האם חוזה הנישואים ביניהם לא היה טעות, פעם אחת כשבנם מטיח בהם שאולי חבל שהם לא נשמעו לפחדים שלהם לפני החתונה, ופעם אחרת כשמלכי, החברה של גיטי שבעלה נטש אותה, מגלה לגיטי שהיא זכתה בגט בו רצתה, ומקווה עבור גיטי שגם היא תזכה יום אחד לכך שליפא ישחרר אותה.

אך כמו שהפרק מבליט את השוני ביניהם, ומעלה על פני השטח את אפשרות פירוק החבילה, כך הוא גם מבליט למה בסופו של דבר הם כן זיווג טוב.

הסיבה הראשונה היא כמובן ששניהם אוהבים האחד את השני, ראינו כבר בפרקים הקודמים איך ליפא מתגאה ביכולות הבישול שלה ומפרגן לה בפני מפיקת הסדרה, וכמה הוא מעוניין לרצות את גיטי ביום יום.  אפשר גם לראות שאפילו כשהוא מציין בפני יוסלה, את החששות שהיו לו לפני נישואיו, החששות הללו לא היו קשורים אליה באופן ישיר, הוא פחד שבני משפחתה לא באמת רוצים בו, ותהה האם זה חכם להיכנס לשידוך שבו הוא תמיד יהיה צריך להוכיח את עצמו, אך השאלה האם הוא באמת מעוניין בגיטי עצמה,  לא הייתה אף פעם שאלה מבחינתו. אפשר לראות גם עד כמה גיטי אוהבת את ליפא. היא בחרה בו והתעקשה עליו מול הוריה למרות התנגדותם לבחור שברור שלא יהיה גדול בתורה, בעיקר בגלל טוב לבו, היא לא מוכנה לשמוע ממלכי השמצות עליו, ומאיימת עליה בפיטורים אם היא תרמוז עוד פעם משהו בגנותו, והיא יודעת, גם כשהיא לא מסכימה עם דרכיו, שהוא כולו מונע מרצון לעזור, הוא רוצה לעזור למשפחת לוינזון, והוא חולם על כסף גדול כדי שיוכל לתת יותר לילדיו. ועוד יותר מכך כשהיא מבינה שהוא מיואש כי כשהוא התחיל להוציא לפועל את תוכניתו הוא גילה שלהשיג ניצבים חרדים זה לא דבר כל כך פשוט כמו שהוא חשב, גם טוב הלב שלה יוצא לאור.

היא שומעת אותו נושא תפילה לשמיים על כמה שקשה לו כישלונו, ועד כמה הוא רוצה שאשתו תהיה גאה בו פעם אחת, ודבריו אלה שאינם מופנים אליה ישירות מצליחים לגעת בליבה לבוא לעזרתו, וכשבערב ליפא מודה בפניה שהיא שוב צדקה והוא טועה, וחושב על כך שהוא יצטרך גם להודות בכישלונו בפני אודליה, שמהשיחות שלה הוא התחמק לאורך כל היום, אנו רואים שלא רק האהבה הופכת אותם לזיווג טוב, אלא שהם גם יכולים להשלים יפה האחד את השני. גיטי באה לעזרתו עם רעיון מעשי, שיגייס היפסטרים בעלי זקן ויחפש אותם לחרדים, וכך הם עושים ומצליחים לגייס 20 ניצבים "חרדים" עבור ההפקה של אודליה. מסתבר שכאישה מעשית גיטי יכולה לספק לליפא את הכלים המעשיים למימוש החלומות שלו, שלו, כאיש חלומות, לא תמיד קל לראות, ואילו הוא כאיש חלומות יכול לתת לה את האומץ ללכת אחרי ליבה ולא להיכנע לפחדים, כי יש בה הרבה יותר יכולות ממה שהיא מעזה לבטא.

אז גיטי וליפא הם זיווג טוב, למרות מה שיוסלה אומר להם ברגע של כעס, אבל האם גם יוסלה ושירה לוינזון הם זיווג כזה? גיטי אומרת לליפא עליהם שהם "כל כך מתאימים", הבעיה היא שיוסלה לא חושב כמוה, ולא רק שהוא לא חושב כמוה, הוא אף חושב ברצינות שזו הייתה טעות מצידו להתארס איתה, והוא חושב ברצינות לבטל את האירוסים.

המחשבה על ביטול מזעזעת את גיטי, "אצלנו בבית אין דבר כזה לבטל שידוך" היא אומרת ליוסלה, שוכחת בנוחות את אביה, קיווע אחיה, וסוחער דודה שכולם ביטלו אירוסים בזמן זה או אחר בחייהם.

אך את יוסלה פחות מטרידה השאלה מה מקובל או לא מקובל אצלם בבית, יותר מטריד אותו שהאירוסים שלו, לא נראים כמו שהוא מאמין שאירוסים צריכים להיראות. אם בעיניי גיטי, אירוסים הם חוזה מחייב, ולכן לא נכנסים אליהם בקלות ראש ולא יוצאים מהם בקלות ראש, ואילו האהבה היא כבר משהו שיבוא אחרי החתונה, הרי שבעיניי יוסלה, האהבה והמשיכה הם משהו שאמור להיות כבר בזמן האירוסים, ואם הם אינם קיימים, הרי שהאירוסים כנראה לא היו צריכים כלל להתקיים.

במובן מסוים נראה שהוא אוחז באמונות רומנטיות, שהוא בטוח לא ירש מאימו שמופתעת כל פעם כשהוא משתמש במילים כמו מאוהב או משיכה. על פי אמונותיו הרומנטיות, הוא ובת זוגו אמורים לנחש את מאוויי הצד השני, גם מבלי שהצד השני יציג אותם במפורש, כך הוא מתאכזב לגלות ששירה ארוסתו לא הצליחה לנחש שמדריך החרקים שנשלח אליה אנונימית בדואר, נשלח ממנו כמתנה. היא הלא ידעה שהוא אוהב חרקים, היא הייתה צריכה להבין לבד, הוא חושב, ולא רק זאת הוא אפילו מתאכזב שהיא לא התעניינה בספר לפני שהוא אמר לה שהספר נשלח ממנו, אם משהו כל כך משמעותי בעיניו זה צריך שזה יהיה משמעותי גם בעיניה. בני זוג צריכים תחומי עניין משותפים.

יש משהו ילדותי באמונה הזו שלו מצד אחד, כי יש זוגות בעולם שמצליחים להקים בית נאמן כשלכל אחד מבני הזוג יש תחביבים ותחומי עניין שונים, מצד שני בעולמו שלו מתברר שקיימת גם שירה לוי, שהוא נמשך אליה הרבה יותר, והיא מוכיחה את התזה שלו בכך, שמבלי שהוא דיבר אתה על הנושא כלל, הוא מגלה הפרק שהיא גם שותפה לתחום העניין שלו, המחקר שלה בבר אילן נעשה על דרוזופילות.

יוסלה ושירה בבר אילן
יוסלה ושירה לוי בבר אילן. צילום: ורד אדיר, באדיבות yes

ליפא וגיטי מנסים להסביר ליוסלה שההיסוסים שלו הם פחדים רגילים של לפני התחייבות גדולה, ושאחרי נישואיו הוא כבר יגלה איזו מתנה גדולה היא שירה לוינזון, אבל עבור יוסלה, שירה לוינזון, ממש כמו המתנה שהיא נותנת לו והוא לא פותח, היא מתנה שהוא לא ממש רוצה לקבל.

בתחילת הפרק רואים, שלפני מפגש עם שירה לוינזון וההורים משני הצדדים, הוא מנסה ליצור קשר עם שירה האחרת, הוא מצא את מספר הטלפון של בית משפחת לוי, ספק ערך חיפושים בעצמו, ספק מצא את ספר הטלפונים בו השתמש אביו בחיפושיו אחריה, ומצליח ליצור אתה קשר, בתחילה היא מסרבת להיפגש אתו מפאת אירוסיו, אולם אחר כך היא משנה את דעתה, כי גם היא מרגישה שהמפגש הראשון ביניהם היה חזק ומשמעותי, והיא משתמשת בשתי מילים שמעבירות היטב את העוצמה שהייתה למפגש עליה, כשהיא אומרת שמאז היא בעיקר מנסה למחוק אותו ולשחזר אותו כאחת.

כשיוסלה חוזר לביתו באחת בלילה באותו היום הוא מגלה שאביה של שירה לוינזון נפטר. גיטי מספרת לו את הידיעה המצערת, אולם נראה שאצלו הידיעה מתקבלת ברגשות מעורבים, כי לא ברור מה משמעות הידיעה הזו עבור מערכת היחסים שלו עם ארוסתו. מצד אחד לבטל לה אירוסים עכשיו כשאביה נפטר יכול להיתפס כאקט אכזרי מאוד שמוסיף צרות על צרותיה, מצד שני, מכיוון שלפי מיטב הבנתי לא נקבע עדיין תאריך לחתונה, המוות יכול להאריך לפחות את המרחק מהחתונה, שלא תיפול בתוך שנת האבל, ובזמן הזה, הוא יוכל מן הסתם למצוא את הדרך לצאת מהמחויבות שלו כלפיה באופן רגיש יותר, מחויבות שחלק גדול ממנה נוצר בגלל שהוא רצה לעזור לה לשמח את אביה לפני מותו. ועכשיו ביטול של אירוסים לא יהיה אקט של אכזבה לאדם גוסס.

שירה לוי אמרה במפגש שלהם בבר אילן עת היא הראתה לו את הדרוזופילה מבעד לעדשת הטלסקופ שהדרוזופילה מזכירה לה אותו במקצת, בסוף הפרק הוא נראה אוחז בידו מבחנה שהיא כנראה נתנה לו, ובא כלוא זבוב דרוזופילה אחד, שעף לו כה וכה ונתקל בקירות השקופים של המבחנה, יוסלה מוציא אותו לחופשי ונותן לו לצאת מהחלון, האם הוא הבין גם כיצד לשחרר את עצמו מההתחייבות בה הוא כלוא?  

המחויבות הראשונה שבעקבות שינוי מצב ממש מתבטלת בפועל הפרק, היא המחויבות של הנדיב הגדול לכולל אברכים של הרב סולובייצ'יק. אותו נדיב היה עשיר גדול כשהוא התחיל את תרומותיו, אבל מסתבר שבעקבות קשיים כלכליים הוא הגיע למצב של פשיטת רגל, ולא יוכל לממן יותר את הכולל כלל.

הפסקת ההתחייבות הזו שלו, מניעה את עלילתם של רוחמי וחנינא, שכן חנינא לא מעוניין לעבור לכולל אחר, כדי ללמוד ולקבל משכורת, הוא אוהב את האווירה של ההתעלות בכולל שבו הוא לומד, והוא מעוניין להמשיך בלימודיו שם גם אם זה אומר פחות 800 שקלים בחודש.

הרב סולובייצ'יק חושב שהוא טועה ברצונו זה, כי גם אם הוא חושב שהוא יכול להסתדר ללא ההכנסה הקבועה הזו, הרי שסביר להניח שאשתו, והילדים שבקרוב יהיו לו בעז"ה יזדקקו לממון הזה שלא כדאי לוותר עליו, אבל חנינא מאמין שאשתו תהיה שותפה לבחירה שלו, עוד לפני שהוא בכלל שואל אותה. הרבי לא מסכים לשמחתי, למרות שמסתבר שחנינא אכן מכיר את אשתו היטב מהבחינה הזו, כי כשהיא מבינה את הדילמה שלו, היא מחליטה שהכי חשוב שהוא ילמד באופן הכי איכותי שאפשר וששניהם יכולים להצטמצם.

לזכותה ייאמר, שהיא יודעת שלפחות מבחינה כלכלית הם לא צריכים את הכסף הזה למימון הפונדקאות יותר, עניין שהוא אינו מודע לו ואין לי מושג איך הוא חשב שהוא יוכל להמשיך בהתחייבויותיו לעסק כל כך יקר עם קצבה שקטנה ב-800 שקל באופן קבוע, לזכותו ייאמר שהוא חושב על דרכים חליפיות להרוויח כסף.

למען האמת שניהם חושבים על דרכים חליפיות להרוויח את הכסף שהם לא יזכו בו מהכולל, ועוד יותר מכך שניהם חושבים על אותה הדרך, על עבודה בחלוקת מכתבים בדואר החרדי הפנימי, ושניהם חושבים לחסוך מהשני את הידיעה על המאמץ הנוסף שהם עושים.

אני מודה שכשחנינא סיפר לה כסיפור כיסוי על כך שהוא חושב להתפלל בכולל ותיקין ושיש בזה תוספת של מאתיים שקל לחודש, לא יכולתי שלא לחשוב על כך שביום הצילומים שליפא מארגן יש 200 שקל ליום, ואולי כדאי לו ללכת לשם, ועל הדרך גם לחסוך לליפא חיפוש של ניצב אחד לפחות, אם כי ידעתי שחנינא מן הסתם לא היה רוצה כלל להיתפס באתר צילומים שכזה, ואני לא בטוחה שהזקן של חנינא מספיק מרשים, בהשוואה לבעלי הזקן שהושגו לבסוף.

כשרוחמי אומרת לחנינא שהיא תומכת בהחלטתו להישאר בכולל של הרב סולובייצ'יק, היא אומרת לו שהיא למדה ממנו שהחיים אינם שווים ללא משהו שאתה מוכן למסור את נפשך בשבילו, הוא חושב שהיא מדברת על לימוד התורה שלו, אולם הצופים יודעים שהיא מן הסתם מדברת על רצונה להביא ילד או ילדה לעולם למרות הסיכון שיש בזה עבורה. עד סוף הפרק מגלים שהיא גם הצליחה כנראה להיכנס להריון, כיוון שכשהיא קמה בבוקר, לפני שהיא יוצאת לעבודתה בחלוקת הדואר רואים שהיא מקיאה. הקאה שבעיניי רק מדגישה יותר את הקושי שהיא תצטרך להתמודד עמו אם תרצה להמשיך להסתיר מבעלה את ההיריון שלה. היא תיאלץ גם לסבול את כל תופעות הלוואי של ההיריון שגם כך נחשב מסוכן עבורה, בבדידות.

האם רוחמי תצליח בכך, וכיצד ישפיע גילוי ההיריון על המחויבות של בני הזוג האחד לשני פרקים יגידו, בינתיים, נותר רק לקוות שזה הפרק האחרון שבו הסדרה מפרה את ההסכם הלא כתוב עם הצופים שלה, לספק להם מדי שבוע את מנת הקיווע והשולם שטיסל שלהם…

שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

רמי ורד

רכבת שדים

כמעט 20 שנה חלפו בין העונות הראשונות של "המירוץ למיליון ארה"ב" לבין העונה הנוכחית של "האח הגדול", מה למדנו מאז ומה עלינו עוד ללמוד

קרא עוד »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.