סמוך על סול, עונה 6, פרק 6 – לשלם את המחיר

הווארד, סמוך על סול, עונה 6

דיון בפרק "קרדום וחפירה" (Axe and Grind), הפרק השישי בעונה השישית של "סמוך על סול"

אפשר לומר שהסדרות "שובר שורות" ו-"סמוך על סול" שתיהן עוסקות במחירים שגובה ההשתלבות בעולם הפשע, ובכך שאין באמת ארוחות חינם והתעשרות קלה להשגה. הסדרה גם לא מסתירה את העובדה שלא רק אלו שבחרו בחיי הפשע משלמים את המחיר, אלא שלא פעם אלו דווקא עוברי אורח תמימים שחיי הפשע גובים מהם מחירים גבוהים הרבה יותר מאלה שבאמת מגיע להם לשלם אם כי בהם בדרך כלל הסדרה פחות עוסקת. בכל מקרה, גם יחסית לכך שזו תמה כללית של הסדרות הללו, היה נראה שבפרק הזה מוטיב תשלום המחיר בולט במיוחד. לדוגמה, מדיניות הקניון היא שבכל גניבה בסכום גבוה מ-20 דולר צריך לערב משטרה. מחירה של שרשרת מאוסף סטרלייט הוא 34.5 דולר. מחירו של בקבוק טקילה הוא 495 דולר. אין שום דבר חוקי שדורש סכום של 20,000 דולר במזומן. לעורכי דין בתיק פרו בונו משלמים 700 דולר גלובלי, כך שאם עובדים עליו 50 שעות כמו קים זה יוצא שכר מינימום לשעה. פרנצ'סקה מצליחה לשפץ את המשרד החדש של סול כי מישהו עשה לה מחיר, כלתו של מייק טוענת שצריך לתגמל אותו על שעות נוספות וסול מאמין כפי שנובע מדבריו לפרנצ'סקה שכשמשלמים למישהו יותר מצפים ממנו ליותר.

אחד המקומות שבהם ניתן לראות את המחיר של עשיית כסף "קל", גם אם בקטן, הוא במשרדו החדש של סול. פרנצ'סקה הסכימה לעבוד עבורו למרות היסוסיה בגלל המשכורת הגבוהה שהוא הסכים לשלם לה, אולם המשכורת הזו גורמת לו להרגיש נוח לדרוש ממנה לעשות מעשים שנראים בעיניה כמפוקפקים מוסרית ובצדק. מהעובדה שהיא מתלהבת לשפץ את המשרד ולשוות לו אווירה מכובדת, רואים עד כמה עניין המהוגנות רצוי בעיניה, אולם אפשר גם לראות משהו סימלי בעובדה שכאשר היא מתקשרת לחברת המלין המלין מקגיל כדי להוציא מהם במרמה את פרטי הכניסה למפגש הפשרה עם סנדפייפר, האסלה שסולקה ממרכז המשרד נראית בפח בחצר ברקע, וכשהשיחה מסתיימת והיא וסול חוזרים למשרד, הם מגלים שסילוק האסלה כלל לא משנה ללקוח של סול שמשתין חופשי במקום שהוא ממש לא אמור להשתין בו. כאילו אי אפשר להיפטר מהלכלוך באמת כשמטפלים באוכלוסיות מסוימות, ויש מחיר לכך שעובדים עם אנשים מפוקפקים.

מייק מסתובב בעולם בחברת אנשים מפוקפקים זמן ארוך הרבה יותר מאשר פרנצ'סקה, והוא גם מוכשר ממנה מן הסתם בהתמודדות עם סכנות מסכנות שונות, אבל הפרק אנחנו רואים שיש מחיר חדש שהוא נאלץ לשלם על ההסתבכות שלו ושל פרינג' עם לאלו סלמנקה, הוא לא יכול להבטיח את שלומן של כלתו ונכדתו מבלי להרחיק את עצמו מהן, ונראה שלשקר להן שהוא בחו"ל כשהוא מאוד קרוב אליהן ולא יכול להיפגש איתן זה אחד הדברים שהכי מכאיבים לו.

מי שלא הצליח להרחיק את עצמו מספיק מהסכנה שנוצרה מכך שפעם הוא עבד בעבודה מפוקפקת ששכרה בצידה והשתיקה יפה לה, הוא קספר, שלאלו סלמנקה מצליח להגיע אליו בעקבות המתנה שהוא שלח לאשתו של זיגלר. מפגש שמערב גרזן במקומות שהוא לא ממש אמור לפגוע בהם, גרזן שהוא כנראה גם הסיבה לשם הפרק.

בכל הקטעים שהזכרתי מעל, ניתן לראות גם מוטיב בולט נוסף, מוטיב "המקום הלא נכון": מישהו מטיל את מימיו במקום הלא נכון, מייק משקר בקשר למקומו, וקספר נמצא במקום הלא נכון מבחינתו. אולם מי שנראה שהמוטיב הזה מאפיין יותר מכול את מצבו הנוכחי הפרק, והעונה בכלל הוא דווקא הווארד המלין. כשקליף שואל את קים בפרק מה יחסה להווארד, כדי מן הסתם לבדוק את הרמיזה של הווארד על כך שיש טינה בינו לבין קים וג'ימי ולכן הם מנסים להפליל אותו, קים יודעת היטב לומר לו שהיא חייבת הרבה להווארד, הן בפן האישי והן בפן המקצועי. והעניין הוא שהיא יודעת שקליף יאמין לה למרות שהיא לא מרגישה כך באמת, כי יש אמת בדבריה. להווארד בהחלט יש חלק משמעותי בכך שהיא הגיעה לאן שהיא הגיעה, והיא מודעת לזה, מה שהופך את היחס שלה כלפיו לא רק לאכזרי אלא גם לכפוי טובה, אפילו אם יש לה סיבות משלה לכעוס עליו. ובסופו של דבר, נראה שהסיבה שהווארד מהווה מטרה לחיצים של קים וג'ימי, יותר מאשר הטינה האישית שלהם כלפיו, היא העובדה שהוא נמצא במקום שבו הוא נמצא, ופגיעה בו תקרב אותם לזכייה בכספי התביעה הייצוגית.

עבור אנשים שמאמינים בסיבה ותוצאה, העובדה שהם מטרה לא בגלל שהם עשו באמת משהו רע, אלא בגלל שהם מהווים מכשול בדרך למישהו אחר, יכולה להיות מאוד מתסכלת בשלב שבו הם לא יודעים למה נטפלים אליהם, והווארד מרגיש מאוד מתוסכל מהבחינה הזו.

גם ביחסיו עם אשתו הווארד מרגיש תסכול, אם כי להבדיל מקים ומסול, שאנחנו יודעים מה הם מנסים להשיג בכך שהם מתייחסים אליו כפי שהם מתייחסים, לסיפור של אשתו אנחנו נחשפים רק מנקודת המבט שלו, נקודת מבט שלא מבינה מדוע אשתו מרוחקת ממנו כפי שאפשר להבין משיחתו עם המטפל שלו בפרקים הקודמים. אנחנו רואים שהוא מכין לה קפה עם לב, והיא שופכת את ליבו לתרמוס בלי אף מילת הערכה. כשלצופים לא ברור למה היא קרירה אליו.

הווארד, סמוך על סול, עונה 6
הווארד, סמוך על סול, עונה 6, פ5ק 6. קרדיט תמונה: Greg Lewis/AMC/Sony Pictures Television

מהשיר "חופשת החולם"  המושמע ברקע כשהוא מכין את הקפה, אפשר אולי להבין שגם בחייו האישיים הוא לא נמצא במקום שבו הוא אמור להיות. אבל כמו ההמלצה שבשיר לעזור לעצמו להגיע לאושר, הוא בהחלט משקיע מאמץ, לצמצם את המרחק בינו לבין אשתו. הוא גם מדווח לה שהוא עדיין חווה בעיות עם ג'ימי, אבל שהן בשליטה, ושלא תדאג אם היא תשמע עליו סיפורים כי זה בטח יהיה קשור לג'ימי, אבל האמת היא שהוא גם לא באמת בשליטה בעניין ג'ימי. הוא אומנם עוקב אחריו באמצעות בלש פרטי, אבל כל מה שהוא יודע בינתיים זה שג'ימי משך מחשבונו 20000 דולר במזומן, וסביר להניח שהוא זומם משהו לא חוקי.

הדבר הלא חוקי שאנחנו מגלים שסול זומם יחד עם קים, הוא זיוף של סממני שימוש בסמים כמו הרחבת אישונים, שהם משלמים עליו לד"ר קלדרה, הווטרינר עם הפנקס השחור. פנקס שעל פי מה שנרמז בסצנה הראשונה העונה עוד יגיע לחזקתו של סול, שאוהב מאוד דברים שמספקים לו הכנסה פסיבית. אבל מסתבר שמבחינתו של ד"ר קלנדרה הפנקס הזה הוא לא הרווח, אלא המחיר שהוא משלם כדי להצליח למלא את רצונו האמיתי. כל מה שהוא רוצה זה להיות וטרינר בלבד. העסקים הלא חוקיים שלו היו הכרח מבחינתו כדי להתפרנס, אבל הוא לא נהנה מהם, ועכשיו הוא מרגיש שהוא כבר הרוויח מספיק כדי להרשות לעצמו לוותר על הפנקס השחור ולחיות את החיים שהוא באמת רוצה.

סול מתקשה להבין את קו המחשבה של ד"ר קלדרה, אבל לקים נראה מובן שהוא יודע מה הוא רוצה. מבחינה מסוימת קים כבר עשתה מסלול דומה לד"ר קלדרה, היא עבדה בתחום שכלל עבודה עם לקוחות שהיא לא נהנתה מלשרת אותם אבל הם סיפקו פרנסה טובה מאוד, ולקוחות שהיא הרגישה שלטפל בהם שזו השליחות שלה, אבל אין בהם מספיק כדי להתפרנס. והיא פרשה כדי להתמקד בשליחות שלה, וגם אז זה היה משהו שסול לא לגמרי הבין למה היא עושה אותו. ההבדל הוא כמובן שקלדרה רוצה לפרוש מעסקים משתלמים אך לא חוקיים, בעוד שהיא עזבה עבודה חוקית ומכובדת ששכרה בצידה, ונראה שדווקא עכשיו כדי לממן את פעילות הפרו בונו שלה היא עושה את הדרך לכיוון שד"ר קלדרה רוצה לנטוש.  

הפרק מתחיל בפלשבק לילדותה של קים, עת קים נתפסה בגניבה בקניון ואימא שלה מצליחה "לנקות" אחריה על ידי כך שהיא מזייפת כעס כלפיה ורצון להעניש אותה. הכעס שלה גורם לבעל החנות לחמול על קים ולתת לה ללכת מבלי שיהיו לדבר שום השלכות לכאורה מבחינתה, היא לא צריכה לשלם על השרשרת שנקרעה בזמן הגניבה ולכן אינה ניתנת להחזרה, וגם לא מדווחים למשטרה על גנבתה למרות שעל פי הקריטריונים של החנות בגנבות מהסכום שהיא גנבה המשטרה כבר אמורה להיות מעורבת. היא חמקה מעונש.

אני מודה שכשקים ואימא שלה יצאו מהקניון כשהאם בקושי מצליחה להסתיר את האושר שלה על כך שהיא הצליחה לסדר את המערכת, לרגע חשדתי שזה בכלל היה תכנון משותף של הבת והאם, כשקים משחקת את הילדה הטובה שחטאה, ואימא שלה את האם הכועסת, אבל כשאימא שלה אומרת לקים שהיא לא ידעה שיש בה את זה, הבנתי שזו בוודאות הייתה יוזמה אישית של קים, וגם שיש בי חלק שמופתע מהחלק הזה בתקופה המוקדמת של קים, אף על פי שכצופה שראתה את שיתוף הפעולה שלה עם ג'ימי אני כבר אמורה לדעת שהחלק הזה קיים בה. האם זה מפני שראיתי לא מעט את הצד של הילדה הטובה והחרוצה שיש בקים, ורציתי להאמין בו יותר, ואולי מפני שאימא שלה נראתה הרבה יותר מרוצה מהסיטואציה שבה היא תופסת את הבת גונבת מאשר קים עצמה שגנבה ונתפסה אך הצליחה לכאורה להיחלץ בלא פגע.

אחת הקלישאות הידועות בסרטי טלוויזיה אומרת שכשרואים ילדים טובים מתפתים לגנוב מחנויות זה בדרך כלל מפני שהם לא מקבלים מספיק תשומת לב בבית, והם רוצים בעצם שיתפסו אותם ויענישו אותם, האם זה היה גם המקרה של קים?

אפשר אולי לראות רמז להבנת מעשיה בשיר "הרפלקס" של להקת "דוראן דוראן" המושמע מהרדיו ברכבן כשהן חוזרות לביתן. למרות שחברי הלהקה מעולם לא הסבירו את משמעות השיר, אהבתי הסבר שמצאתי ברשת על כך שהשיר מתאר בעצם כרוניקה של התמכרות להימורי קלפים והמחירים שמשלמים על כך, מצד אחד את האמונה הבלתי נשלטת שתכף הולכים לעשות את הקופה, מצד שני את הבדידות וההזנחה המשפחתית והיכולת לאבד הכול בכל רגע. וכך נראה שברור שאימה של קים שסבלה כנראה מהתמכרות אחרת, הזניחה אספקטים לא מעטים בחייה של קים, שמצד אחד שוועה לסדר בחייה ולחוקיות, אך מצד שני מצאה את עצמה בעקבות היעדר החינוך של אימה גם נהנית מהריגוש שבלעבור על החוק.

לפני שני פרקים התייחסתי לכך שבגלל התדמית החיובית שיש לקים, היא עוד עשויה לקבל מקליף מיין אפשרות בחירה להשיג באופן חוקי את הכסף הנחוץ לה כדי להתמסר לעבודת הפרו בונו בלי דאגות כלכליות, ומבלי להצטרך למעשה התרמית כנגד הווארד. הפרק מסתבר שהאפשרות הזו מתממשת, ולא רק שהיא מתממשת, אלא שהמימוש הזה גם מעמיד את המסלולים החוקי והלא חוקי אחד מול השני, כי מסתבר שהיום שבו היא וסול מתכננים להוציא לפועל את השלב האחרון בתוכניתם הוא גם היום שבו היא מוזמנת לדבר בפני קרן ג'קסון מרסר, קרן שיכולה לעזור משמעותית במימון עבודות הפרו בונו שלה.

מלכתחילה נראה שברור שקים מעדיפה לגשת לקרן, רק שלא נעים לה מסול ומכל מה שהם תכננו לעשות ביחד. אבל סול שתמיד מעמיד את הצרכים שלה לפני שלו, אומר לה שהוא יכול להסתדר לבד, והיא יכולה לנסוע לקרן, ולהציג בפניהם את התוכניות שלה. היא לא חייבת להיות במקום הפשע ממש כמו שאייזנהאור לא היה בחוף אומהה בזמן הפלישה לנורמנדי במלחמת העולם השנייה. ויום לפני היום הקובע, הם אפילו חוגגים בפיקניק ב"חוף אומהה" שלהם, על יד המשרדים של המלין המלין ומקגיל.

 

אולם למחרת ביום עצמו, כשקים כבר בדרכה לנאום בפני אנשי הקרן, מתברר לסול שהוא לא יכול להוציא לפועל לבדו את תוכניתם, כי הם טעו בהכנות שלהם, בכל התמונות שהם צילמו עם המתחזה למי שהתמנה להיות המגשר בתיק סנדפייפר רואים את שתי ידיו הבריאות, בעוד שמסתבר שזרועו של המגשר האמיתי מקובעת במנשא.

הגילוי של סול מעמיד אותו בפני דילמה, אבל הוא שוב בוחר בצרכים של קים לפני שלו, וכשהוא מיידע אותה על הטעות שלהם, הוא לא מבקש ממנה לחזור, אלא אומר לה שלא נורא אם הם לא יוציאו את תוכניתם לפועל היום, הם כבר יחשבו על משהו ביום אחר. העניין הוא כמובן שנראה שגם הוא עצמו לא לגמרי מאמין לדבריו שתהיה להם הזדמנות טובה יותר לקבל את מבוקשם. והוא סוג של מתאבל על תוכניתם האבודה. אבל גם משלים עם זה שחשוב יותר שהיא תמשיך בדרכה. קים היא זו שמחליטה שהיא לא מוכנה לוותר על התוכנית שלהם, שחייבת להיות מוצאת לפועל באותו היום, ולכן מפנה עורף להזדמנות החוקית לזכות בכסף וחוזרת על עקבותיה.

האם היא חוזרת על עקבותיה כי היא כבר השקיעה במזימתם כנגד הווארד יותר מדי וקשה לה עם המחשבה שכל השקעתה תרד לטמיון? האם היא כבר במהותה במקום הרבה יותר אפל מזה שהתדמית שלה משדרת ? והאם כמו שכבר אמרנו בסוף העונה הקודמת התוכנית הזו משרתת בעיניה את החיבור שלה לסול, וקשה לה לוותר על המקום הזה? כנראה שכל התשובות נכונות אבל בעיקר, כמו שאמרו חז"ל פעם "שכר מצווה – מצווה, ושכר עבירה – עבירה" מכיוון שקים התרגלה לריגוש של לקבל את מה שהיא רוצה על ידי מעשי רמאות שהיא חומקת מהם ללא פגע, היא כבר לא מסוגלת לוותר על הריגוש הזה, כדי לקבל תוצאות דומות באופן ישר. ואפשר לראות בזה את המחיר שהיא משלמת על מעשי הגניבה שלה בילדותה, שאימא שלה חשבה שהיא הצליחה לחמוק מלשלם עליהם מחיר כלשהו. 

 

אולי יעניין אותך

לאלו סלמנקה, סמוך על סול, עונה 6 פרק 5

סמוך על סול, עונה 6, פרק 5 – לא פשוט לחכות

דיון בפרק "שחור וכחול" (Black and Blue), הפרק החמישי בעונה השישית של "סמוך על סול"

קים, סמוך על סול, עונה 6

סמוך על סול, עונה 6, פרק 4 – תדמית ומהות

דיון בפרק "פגע וברח" (Hit and Run) הפרק הרביעי בעונה השישית של "סמוך על סול"

נאצ'ו וראגה, סמוך על סול

סמוך על סול, עונה 6, פרק 3 – התמונה הגדולה

דיון בפרק "בין הפטיש לסדן" (Rock and Hard Place), הפרק השלישי בעונה השישית של "סמוך על סול"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.