סמוך על סול, עונה 5, פרק 4 – שלום שלום ואין שלום

קים וג'ימיGreg Lewis/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes

דיון בפרק "נמסטה" (Namaste), הפרק הרביעי בעונה החמישית של "סמוך על סול"

הפרק נקרא נמסטה על שם ברכת השלום ההודית המקובלת והאותיות על לוחית הרישוי של מכוניתו של הווארד, שמושיט את ידו לשלום לג'ימי/סול ומציע לו עבודה בחברת עורכי הדין שלו, בה היה שותף גם אחיו צ'אק, אלא שעד לסוף הפרק מתברר שהשלום בין הווארד לסול עדיין רחוק.

הפרק מתחיל בסצנה בה נראה ג'ימי מבקר בבית עבוט ובוחן את יכולתו להרים ולהשליך למרחק חפצים שונים בחנות, ביניהם גביעי פרסים, פטיש, קומקום שורק, ואפילו מכשיר טלוויזיה קטן לפני שהוא מוצא את מבוקשו בשלושה כדורי באולינג אותם הוא רוכש ב-75 דולר. בסוף הפרק מסתבר שהכדורים הללו משמשים אותו לניפוץ מכוניתו של הווארד, משל היה אחד מהוונדליסטים המטומטמים אותם הוא מייצג ולא עורך דין שאמור לדעת טוב יותר מזה, עניין שמשאיר לצופים מקום נרחב לפרשנות לגבי הסיבות שהביאו אותו לבצע זאת.

הרצון לתקן הוא במידה רבה מה שמניע את התנהלות הדמויות בפרק. הווארד רוצה לתקן את מה שהשתבש בין חברת עורכי הדין שלו ושל צ'אק לבין ג'ימי, מייק רוצה לתקן את יחסיו עם נכדתו, קים רוצה לתקן את המצב בין מסה ורדה, החברה עבורה היא עובדת, ובין אוורט אקר, בעל הבית שמסרב להתפנות מהשטח שלו שלחברה יש זכות קניה עליו, גאס רוצה לצמצם את ההפסדים שהעסקה שקרייזי 8 וסול סגרו בפרק הקודם עם ה-DEA  עומדת להסב לו, ולייל המסכן, שעובד עבור גאס במסעדת העופות שלו, רוצה לתקן את העבודה הרשלנית כביכול שאחד מהעובדים האחרים במסעדה הותיר אחריו. רק שאין באמת מה לתקן שם, והוא מכלה את כוחותיו בניקיון אזור הצ'יפסר  עד שגאס יביע את שביעות רצונו, אלא שמידת שביעות רצונו של גאס תלויה הרבה יותר בשיחה לה הוא ממתין במתח שתעדכן אותו על המתרחש בנקודת איסוף הכסף מאשר במתרחש במסעדה. אני מודה שלא היה לי ברור אם גאס קשוח עם לייל, ולא מאפשר לו את לכתו בגלל שהוא רוצה אליבי לאותן שעות או שפשוט המתח שהוא נמצא בו הופך את מי שמסביבו לקורבן קל למצב הרוח הבעייתי שלו.

ואיפה סול בסיפור התיקונים הזה? על פי דבריו להווארד במפגש ביניהם, סול גודמן הוא מתקן עוולות, חבר של חסרי החברים, קו ההגנה האחרון של האיש הקטן, וההבדל בין סול לבין ג'ימי לדבריו הוא שג'ימי היה יכול לעשות את כל הדברים הללו אבל סול עושה אותם בפועל.

עבור הלקוחות שלו, סול בהחלט יכול להצטייר כמתקן עוולות, ואין ספק שהסכמתו לפנייה של קים, לייצג את אקר בעל הבית המסרב להתפנות מול מסה ורדה יכולה להצטייר כתואמת בדיוק את התיאור שלו את סול גודמן כקו ההגנה האחרון של האיש הקטן. אולם יש משהו בעשייה שלו שהיא מאוד פרקטית ואין בה מקום לתיקון העבר ולחרטות, וכיוון שאין לו חרטות, הוא או מותיר לאחרים לתקן את טעויות העבר שלו או מאמץ אותן כאילו היו אלה בחירות שלו.

כשסול וקים מוצאים את שברי בקבוקי הבירה שהם זרקו בלילה מהמרפסת פזורים במגרש החנייה של הבניין למחרת בבוקר, הוא אומר לקים שהשרת של הבניין ינקה את זה כי על זה משלמים לו. קים כאילו מסכימה עם דבריו אך לה לעומתו קשה להשלים עם השארת הטיפול בבלגן שהיא יצרה לאחרים, והיא טורחת לטאטא את השברים ולזרוק אותם לפח לפני שהיא יוצאת לעבודת יומה לנסות לתקן את שאר הדברים שהשתבשו לדעתה ביום האתמול. 

גם בתיקון שיבושי יום האתמול היא שונה מסול, שבמקום לנסות לתקן את מה שציער אותו ביום האתמול, עת נכפה עליו לייצג את קרייזי 8 בפקודת לאלו ונאצ'ו, הוא בוחר למנף את השיבוש הלאה כמעשה חיובי. אפשר לראות זאת כשהוא מגיע לייצג את הטמבלים שיצאו למסע ונדליזם בשל הבטחת ה- 50% הנחה שלו, כשהם מתמרמרים על העובדה שהוא דורש מהם 4000 דולר וטוענים שהם יכולים לקבל עו"ד חינם מטעם המדינה שייצג אותם, הוא משווק את עצמו באמירה שאתמול הוא הרוויח  8000 דולר על עבודה של אחר צהרים אחד, כי הוא עד כדי כך טוב.

צ'אק מקגיל לג'ימי: "למה להתייסר בחרטות? הרי אתה רק תמשיך לפגוע באנשים… זה מה שאתה עושה,  אתה פוגע באנשים שוב ושוב, ואז יש הצגה של חרטה… אין לי ספק שרגשותיך אמיתיים, אבל מה הטעם בכל הפרצופים העצובים ובחריקת השיניים, אם לא תשנה את התנהגותך, ולא תשנה אותה, למה שלא תדלג על כל הניסיון? בסוף תפגע בכל מי שמסביבך, זה לא בשליטתך, אז די להתנצל, תשלים עם זה, תאמץ את זה. למען האמת, אני אכבד אותך יותר אם תעשה כך."

(סמוך על סול, עונה 3, פרק 10)

במובנים מסוימים נראה כי סול גודמן חסר החרטות והרצון לתקן את שגיאותיו שלו, הוא הפרסונה שהוא אימץ לעצמו בהמלצת צ'אק, שאמר לו שהוא היה מעריך אותו יותר אם הוא היה מאמץ את השגיאות שלו. או שבעצם, הבחירה שלו במסלול חסר החרטות היא מבחינתו התיקון שלו של כל מה שהיה לא בסדר לדעתו עם ג'ימי.

האדם היחידי מעברו שאותו הוא עדיין רוצה לרצות, ואת דעתו הטובה עליו הוא צריך היא קים, לכן רואים שההגעה שלה לבית המשפט בזמן שהוא מנהל בדרכו שלו את אחד מתיקיו משפיעה עליו. הוא שמח שהיא נראית כמאשרת את הדרך הלא אורתודוקסית שלו להביא לביטול המשפט, והוא שמח עוד יותר כשהיא מבקשת ממנו לעזור לה עם בעל הבית המסרב להתפנות, לאחר שההצעה שלה למסה ורדה לבנות בשטח אחר לא מתקבלת.

קים מבקשת את עזרת סול
קים מבקשת את עזרת סול, Greg Lewis/AMC/Sony Pictures Television באדיבות yes

הווארד, לעומת זאת, הוא  סיפור אחר. לפני המפגש, שאינו ממש רצוי לו, עם הווארד, רואים אותו נוגע בטבעת הזרת שאותה ירש ממרקו, ידידו מימיו כג'ימי המחליק שמת בעונה הראשונה. נגיעה שמייד מחזירה אותנו לנגיעה שלו בטבעת לפני שהוא סירב לעבודה שהוצעה לו בסוף העונה הראשונה במשרד עורכי הדין דיוויס ומיין, נגיעה שכאילו אומרת לו תהיה חזק עכשיו במפגש עם הווארד, תהיה נאמן למי שאתה ואל תתפתה למה שמציעים לך. אלא שהווארד מגיע עם רצון לתקן, הוא מתחרט על כך שהוא לא הציע לג'ימי את העבודה שהוא כל כך רצה במשרד עורכי הדין כשאחיו עבד שם, הוא טוען שהוא רואה את חוכמתו, ושאפתנותו של ג'ימי, ושג'ימי הוא בדיוק האדם שהם צריכים במשרד עורכי הדין שלהם. סול מנסה לומר לו שהוא טועה, ומביא לראייה את קליף מיין, מי שלמרות הסירוב הראשוני שלו הוא כן הלך לעבוד במשרדו לבסוף, עבודה שהסתיימה בפיטורים שהיו רצויים לשני הצדדים. הווארד לא נראה כמתרגש מהאיזכור של קליפורד מיין, וכדי לחזק את עמדתו הוא אף מעלה בשיחה את שמה של קריסטי אספוזיטו, הבחורה שהייתה מועמדת למלגה בחברה שלהם וזכתה רק לתמיכתו של ג'ימי באותו הזמן. הוא טוען שג'ימי אמר לזכותה דברים שנגעו בו אז, והיוו חלק מהתהליך ההארה שלו, שהסתיימו עכשיו בהצעתו לג'ימי. מה שהווארד לא יודע זה שסביר יותר להניח שהזיכרון של ג'ימי מהסיטואציה כולל גם את הדברים שהוא אמר לאותה בחורה לאחר שהיא לא זכתה במלגה.

"היי, לא קיבלת את המלגה, את אף פעם לא היית מקבלת אותה, הם ינופפו בדברים הללו מולך ויגידו לך שיש לך סיכוי, אבל אני מצטער, זה שקר. מכיוון שהם החליטו עוד לפני שעברת בדלת. את עשית טעות והם אף פעם לא ישכחו אותה. ככל שזה נוגע להם הטעות שלך היא מי שאת, וכל מה שאת. ואני לא מדבר רק על המלגה, אני מדבר על הכול. הם יחייכו אלייך, יטפחו על ראשך, אבל אף פעם לא יתנו לך להיכנס. אבל תקשיבי, זה לא משנה, זה לא. כי את לא צריכה אותם. הם לא יתנו לך, אז מה? את תיקחי. תעשי כל מה שצריך, את שומעת אותי? את לא תשחקי על פי החוקים, תעשי זאת בדרכך, כמו שהם לא יעשו. את תהיי חכמה, תעגלי פינות, ואת תנצחי. הם בקומה ה-35? את תהיי בקומה ה-50. תביטי עליהם מלמעלה. ככל שתעלי גבוה יותר כך הם ישנאו אותך יותר. זה מצוין, את תדחפי להם את זה בפנים, תגרמי להם לסבול. אז מה אם את לא כל כך חשובה להם, שיזדיינו. תזכרי המנצח זוכה בכול."

                                (ג'ימי לקריסטי, עונה 4, פרק 10)

כשזוכרים את הדברים שהוא אמר לה רואים שמנקודת מבטו סול כבר החל ללכת בדרך שהוא התווה לה, ואז פתאום מגיע הווארד ומנופף מולו במה שפעם הוא כל כך רצה, אבל הוא כבר לא מאמין שהוא יוכל באמת לקבל זאת, שעורכי הדין המכובדים יעריכו אותו אם הוא יעשה את המסלול שלהם, לכן חשוב לו עכשיו יותר מתמיד לבחור את המסלול שלו, המסלול שבו הוא מנצח על ידי עיגול פינות.

 

הוא יכול היה כמובן להסתפק בסירוב מנומס להצעתו של הווארד, אפילו שהווארד ביקש ממנו לחשוב על העניין, הוא לא היה חייב לנקוט בצעד דרסטי כמו ניפוץ המכונית של הווארד בתגובה למפגש ביניהם. העניין הוא שנראה לי שהוא צריך להגיב כל כך חזק דווקא מפני שהפגיעה שלו בעבר הייתה כל כך גדולה, ולכן הפיתוי מבחינתו עכשיו גדול לא פחות, והוא לא רוצה לחזור למקום הזה, שבו הוא תלוי באישור של הווארד ודומיו. אז כדי להבטיח לעצמו שזה לא יקרה, זה לא מספיק לו רק לגעת בטבעת, הוא כבר עשה זאת בעבר ושינה אחר כך את דעתו. הוא חייב לעשות משהו אקטיבי שיראה לו שהוא והווארד לא יכולים לעלות על מסלול משותף. עוד יותר מכך היה נראה לי, שהמילה 'נמסטה' על הרכב של הווארד הפריעה לו באופן אישי, כאילו, זה לא הוגן שאחרי כל מה שהווארד עשה לו, הווארד יהיה זה שיזכה לשלום ולשלוות נפש. כשלו זה עולה בכל כך הרבה מאמצים לטפח את שביעות הרצון העצמית שלו. ורק ניפוץ אשליית שלוות הנפש של הווארד, מצליחה להניח את דעתו.

 

הערות בקטנה

– ברגע הראשון שסול מגיע לאקר תהיתי האם יהיה בכוח לשונו החלקלקה של סול לעשות את מה שקים לא הצליחה בפרק הקודם, אבל הסתבר שמה שהיה נחוץ בעיקר לג'ימי כדי לשכנע את אקר לשמוע אותו בכלל ובסופו של דבר גם לשכור את שירותיו, הייתה התמונה שהוא דחף מול פניו, כפי שנאמר "תמונה אחת שווה אלף מילים".

– הצפייה בצל הקורונה: שם הפרק נמסטה ישר הזכיר לי את המלצתו של ביבי לאנשים להסתפק בקידת נמסטה במפגשים אישיים במקום בלחיצת ידיים וחיבוקים. אחר כך לייל הפגין דוגמה אישית להתנהלות אחראית באופן שבו הוא חיטא וניקה במסעדה, ולבסוף שמתי לב שאם אקר היה בבידוד עוד בתחילת הפרק, ומנע מאנשים להתקרב אל ביתו, הרי שהקשיש השני בפרק, מייק, שמנסה להיפגש בתחילת הפרק עם נכדתו, ומסורב על ידי כלתו מגיע אף הוא עם סופו של הפרק לבידוד.

שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

ג'ימי גיבור "סמוך על סול"

סמוך על ג'ימי

מדוע אורלי חושבת ש"סמוך על סול" הוא תרגום מצוין לסדרה "Better Call Saul"?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.