המירוץ למיליון אולסטארס, הסבבים בצ'ילה – מרוב מניפולציות לא רואים את היער

עומר ונטע

דיון במניפולציות ובהשפעתן על המשתתפים במשחק ועל הצופים

לפני שהתחילה העונה השמינית שצולמה לפני כשנתיים, התפלאתי ביני לביני, מדוע שמרו אותה ברשת על המדפים כל כך הרבה זמן. נכון לעכשיו, כשנותרו במשחק רק שישה זוגות ואנחנו במרחק שלוש הדחות מהגמר, אני כבר לא ממש מתפלאת. יש בעונה הזו משהו אכזרי לעומת שלוש העונות שקדמו לה, יותר מדי משימות חסרות פואנטה שמטרתן רק לבדוק את עמידות המשתתפים לסבל ולטראומות, פציעות מרובות מדי, ואפילו משהו פעוט ששמתי לב אליו והוא מעיד על כוונה, בשלוש העונות האחרונות הייתה בכל סבב הפסקת הנאה כפויה במהלך היום שבו כל מה שעל המשתתפים היה לעשות זה לפרסם את החטיפים והמשקאות שהם קיבלו מההפקה ולנוח. בעונת האולסטארס ההפקה ויתרה על התענוג, כאילו אומרת למשתתפים, רציתם הזדמנות נוספת לרוץ למיליון? – תסבלו!

לא עזרה לעונה גם העובדה ששלושה מסבבי ההדחה בה הוכרעו בגלל נהגי מוניות ולא בגלל היכולת של המשתתפים, ועוד יותר מכך שבאחד מסבבי ההדחה הללו, הודחו וובה ואלה, הזוג שההפקה ידעה שהוא האהוב ביותר על הצופים עוד מהעונה הרביעית, ואין ספק שהיא הרגישה שההדחה שלהם היא מכה קשה לעונה. לא סתם ההפקה בחרה לתת להם פינה בסיום כל תוכנית.

אני מודה שעד להדחתם של וובה ואלה, נטיתי לחשוד בהדחות שנקבעו על ידי נהגי מוניות, שהייתה שם התערבות של ההפקה מאחורי הקלעים, אבל אם יש משהו שאני די בטוחה בו כיום זה שההדחה הזו לפחות לא נתפרה על ידי ההפקה, ותפסה אותם די לא מוכנים.

זה לא אומר כמובן שההפקה לא אחראית למניפולציות אחרות במשחק.

"ואני ממשיכה כמו איזה מכונה שכל המניפולציות שהמשחק הזה מפעיל עליי, עובדות עליי. יש לי תואר ראשון בתקשורת, אני הכי מבינה מה עושים למתמודדים בריאליטי, זה עובד עליי. פשוט מטורף"

(יעל במשימת אכילת הצ'ורוס)

בואו נדבר רגע על מניפולציות.

מניפולציה היא ניסיון לגרום לזולת לחשוב, להרגיש או לנהוג באופן מסוים ע"י שימוש במצג שווא, או ניצול כוח.

בדרך כלל למילה מניפולציה יש קונוטציה שלילית שכן נהוג להניח שהניסיון  לגרום לזולת להרגיש או לנהוג באופן מסוים, נועד לשרת את זה שמפעיל את המניפולציה, ולא את המופעל, אך ניתן להפעיל גם מניפולציות שמטרתן היא טובת הזולת כמו שהורים מפעילים לפעמים מניפולציות על ילדיהם כדי לגרום להם ללמוד, להתרחץ, או לאכול דברים שבריאים להם ולא ממש מושכים את ליבם וברור שברוב המקרים כוונתם לטובת הילדים.

כשיעל טענה שהמניפולציות שהמשחק הפעיל עליה גרמו לה להמשיך לאכול את הצ'ורוס למרות שאכילת הצ'ורוס גרמה לה להקאות ולתחושה שהיא מאבדת צלם אנוש, היה אפשר להבין שהיא לא מתכוונת למניפולציות מהסוג החיובי. התניית מציאת הרמז שיוביל אל נקודת הסיום של המירוץ באכילת כמות צ'ורוס לא מבוטלת על ידי הזוגות המשתתפים בתחרות, אין בה שום מחשבה על טובת המתמודדים, והיא אף גובלת בחוסר אחריות אכזרי כחושבים על נטע ברזני, מי שהפרעות האכילה שלה כיכבו השבוע בתוכניות "הצינור", וסביר להניח שההפקה הייתה מודעת להן, עוד מהשתתפותה בעונה החמישית של המרוץ.

מאוד הזדהיתי עם הקושי של יעל במשימת הצ'ורוס, כמי ששונאת מוות להקיא בעצמה, יכולתי להבין מדוע הגעה למצב של הקאה תיתן ליעל תחושה שהיא בוגדת בעצמה, ומדוע תחושה שכזו תגרום לה לרצות לפרוש מהמשחק. אבל גם הצלחתי להבין מדוע היא המשיכה לאכול, כל עוד יוסיאל, שתחושותיו לא היו קשות כשלה, המשיך לאכול. הצורך להיות הוגנת עם בן הזוג במירוץ ולהתחשב בו, ולא לתת לו להפסיד בגללה הפעיל אותה.

כלומר, המניפולציה שההפקה הפעילה במשימת חיפוש הרמז בקונוסי הצ'ורוס ואכילתו היא מניפולציית האילוץ בלבד, אם אתם רוצים להישאר במשחק אתם חייבים לעשות את זה, אבל מהות המשחק, התנהלותו בזוגות, והניתוק מהבית, מביאה לכך שהמשתתפים מתחילים לאחוז במחשבות שיש בהן מניפולציות עצמיות, הם מתחילים להרגיש שהמשחק הוא כל מה שיש להם, ושהדחה ממנו יש בה קצת מהמוות, תחושה שאסף ונתא אף דיברו עליה בפרקים האחרונים, והתחושה הזו מדרבנת אותם לעשות גם דברים שהם היו מעדיפים לא לעשות כלל בכל סיטואציה אחרת.

 

להפקות של תוכניות הריאליטי תמיד יש כוח רב יותר מאשר למשתתפים בהן, והן מנצלות את כוחן, כדי לגרום למשתתפים להתנהג בצורות מסוימות, אם זה באופן הפשוט ביותר על ידי הכרחתם לבצע משימות נוראיות שכל כולן הן סבל עבורם, כדי לזכות בפרס הנכסף, או לפחות לא להיות מודחים, ואם זה על ידי הכרחתם לקחת חלק במשימות ניטרול היריב, כמו בחירת המועמדים להדחה ב"אח הגדול", או בחירת הזוג שיקבל "עצור" או "פרסה" במירוץ למיליון, משימות שמטרתן לסכסך בין המשתתפים בתחרות כדי ליצור עוד דרמה.

אבל אם להפקה יש הרבה כוח, וזה מאפשר לה להפעיל מניפולציות על המשתתפים, בסבבים האחרונים שמתי לב שגם הפגנת חולשה יכולה להיות מניפולטיבית, כיוון שאחת המניפולציות שחזרה במשחק בזמן השהות בצ'ילה כמה פעמים על ידי המשתתפים הייתה מניפולציית האין אונים. אדם משדר מצב של מצוקה וחוסר יכולת, ופונה לטוב ליבם של האנשים ולרצונם לעזור לאנשים במצוקה, כדי שירחמו עליו, יקלו עליו, יעזרו לו או יוותרו לו.

נטע ועומר נקטו במניפולציה הזו עת הם ביקשו מהבנים אסף ונתנאל לוותר להם במשימת הדו קרב, כי אין סיכוי שהם ינצחו אותה. במקרה הזה ההסכמה של הבנים לוותר להם הייתה סוג של מניפולציה בפני עצמה, כי הם לא באמת קנו את הצגת המסכנות של עומר ונטע, אבל הם קיוו שההסכמה שלהם לוותר, תגרום לנטע ולעומר להפסיק להעמיד אותם בעצור (והצליח להם).

אחת הסכנות בנקיטת המניפולציה הזו של 'תוותרו לי כי אני לא יכול' היא שמחשבה יוצרת מציאות, וגם אם בפעם הראשונה שנוקטים את המניפולציה הזו יודעים באמת שיכולים ורק לא רוצים הרי שאחרי כמה ויתורים שכאלה מתחילים להאמין שבאמת לא יכולים ומתקשים להאמין ביכולת. 

נטע ועומר העידו על עצמם שהם קיבלו הקלות בבחינות בלימודים, עומר טען שההקלות התקבלו גם על סמך רמאות באיבחון, רמאות שמקובלת אצל כל מי שניגש לאיבחון לטענתו.  אבל כמי שרואה איך  שהוא נמנע מכל משימה שדורשת מאמץ מחשבתי או שינון ומפיל אותה על נטע – עניין שבלט במיוחד במשימת אכילת הפירות היבשים בה, למרות שהוא היה שבע מאכילה בנסיעה בדרך למשימה, הוא העדיף לאכול צלחת פירות יבשים ולהקיא אותה על פני השקעת מחשבה בשינון מראה הצלחות – נראה לי שנוצר אצלו קושי או פחד אמיתיים מאוד מלימודים.  

בטסטה על משימת הדלקת נורות דגל צ'ילה (שגם את השינון בה עומר הפיל על נטע), עומר העיד כי "אני תמיד אומר לה שאנחנו הכי חזקים פה, אפילו שהיא לא מאמינה בנו, אני כל הזמן אומר לה שאם אנחנו לא נהיה עם העצבים ונהיה באנרגיות טובות, אנחנו נעקוף את כולם", אבל כמה זה פשוט להאמין בזה אחרי  שכמה משימות קודם לכן הוא שולח אותה לומר לאחרים שהם לא מסוגלים לנצח אף זוג במשימת הדו קרב?

אתם לא חייבים להאמין לי כמובן שיש קשר בין השתמשות במניפולציית ה"תוותרו לי" לאובדן האמון בעצמך, אבל אני ראיתי הדגמה מעניינת לאופן שבו זה קורה בטבעיות במשימת העברת הספרים לספריה של האחים שפלן.

לשני האחים כבדי המשקל לא הכי קל להתכופף ולכן כשנפל להם הספר הראשון זה לא היה מפתיע שעוברי אורח טובי לב מיהרו לעזרתם והרימו להם את הספר. מה שהיה מעניין היה כמה מהר האחים השפלנים הצליחו להתרגל לצפות שמישהו אחר ירים עבורם את הספרים  שנופלים להם כי זה הגיוני. (לכן אנשים תיזהרו גם במה שאתם מרגילים את האחרים שאתם עושים בשבילם)

השפלנים הם האחרונים שהייתי אומרת עליהם שהם מעוניינים לנצל או להפעיל מניפולציות והם הראשונים שהעידו על עצמם עד כמה קשה להם לבקש טובות מזרים גמורים כמו שראינו במשימת העברת הבקתה בפרקים המוקדמים יותר. עדיין, היה להם קל מאוד להתרגל לצפות לעזרה הפעם כי התלוותה לכך המחשבה שבאמת היכולת הפיזית שלהם היא לא משהו, זה באמת קשה להם ולכן זה גם היה בסדר בעיניהם אפילו להתחיל לבקש מאחרים עזרה כשהספרים נפלו להם, אם איש לא בא לעזרתם מיוזמתו.

הרגע שבו הגיע אדם בכיסא גלגלים והתחיל להרים להם את הספרים מהרצפה היה הרגע שבו הם קלטו שהם לא באמת מוגבלים ואנשים לא באמת צריכים לעזור להם. רגע פרייסלס במונחים טלוויזיוניים, אבל לא כולם קולטים את זה ולא לכולם יש את המזל הזה שיגרום להם להבין שהם יכולים יותר ממה שהם חושבים.

 

כמובן שניתן לקרוא למניפולציית חוסר האונים, מניפולציה, רק כאשר המשתמש בה מודע לכך שהוא מציג מצג שווא, אך אם האדם לא פעם מצליח לבלבל את עצמו לגבי היכולות שלו, אין ספק שזיהוי מצג שווא שכזה מהצד הוא קשה הרבה יותר, ולכן אנשים שנוקטים בטקטיקה הזו עושים נזק לא רק לעצמם, אלא גם לחברה באופן כללי, כי אז כשאנשים באמת מתקשים ובאמת לא מסוגלים הם עלולים לזכות ליחס של מניפולטורים על לא עוול בכפם.

אם נוסיף לזה את הידיעה על המניפולטיביות הידועה של העריכה  בהצגת המשתתפים לא נתפלא שגם כאשר התוכנית לא מציגה את המשתתפים כמפעילי מניפולציות  ברגעי שבירה וחוסר אונים שלהם, חלק מהצופים עדיין בטוח שהם מרמים ומגזימים. ראיתי לא מעט צופים שרמזו לכך ששני הגזימה בתיאור הפציעה שלה הפעם כדי לזכות בהקלות, או שרמזו כשליאן בכתה מצער, אחרי שנשברה הנברשת שהזוג שאל במשימת צילום הקרדשיאנס בארמניה, כי זו יופי של טקטיקה שגרמה לבעלים החוקיים של הנברשת לוותר לה על תשלום.

ייתכן שהצופים צודקים גם בחלק מהמקרים כי ברור שההפקה לא מראה לנו הכול, ואף אחד לא יודע מה מתרחש באמת בליבו של איש, אבל זו עדיין בעיה בעיניי הפגיעה במרקם האמון הכללי.

 

מניפולציות מצגי השווא של העריכה בולטות במיוחד בפרומואים השנה. שני פרומואים מסבב ההדחה האחרון בצ'ילה היו מניפולטיביים להפליא, בראשון הראו את שני נפצעת כשהפקה רומזת  שזו פציעה שתעלה לשני במשחק, כשבסופו של דבר ההפך הוא הנכון, ובשני העריכה יצרה מצג שווא מהחומרים שברשותה כאילו יעל ויוסיאל פנו לרון שחר בבקשה לפרוש מהתוכנית, כשלא היה ולא נברא.  

ברור כי מניפולציות העריכה של ההפקה מנסות ליצור מתח ועניין אצל הצופים אבל מכיוון שהן תמיד מסתיימות בלא כלום מה שהן יוצרות באמת זו את התחושה שההפקה עובדת עלינו כל הזמן. יחד עם זאת כמו שיעל אמרה למרות שאנחנו יודעים שההפקה יודעת לעבוד עלינו ולמרות שאנחנו יודעים מהפרומואים איך אפשר ליצור מצג שווא מקטעים שמוצאים מהקשרם עדיין בסופו של דבר מה שאנחנו רואים בפרק הערוך עובד עלינו וגורם לנו להאמין שאנחנו כן יכולים לשפוט ולהסיק מסקנות לגבי המתמודדים הן לגבי רמת הנחמדות שלהם והן לגבי רמת היכולת שלהם במשחק.

כך אם ההפקה תקרין רק את רגעי המריבות בין אש ואליס, ובין אביתר וליאן, כי זה טוב לדרמה, יכול להיווצר הרושם שהזוגות הללו רבים כל הזמן למרות שייתכן שהמריבות הללו תופסות נפח הרבה יותר קטן בזוגיות שלהם.

מצג שווא של עריכה מגמתית מצליח לאבד מכוחו רק כאשר הוא סותר נרטיב אחר שהתקבל מצפייה בעריכה נרטיבית אחרת.

כשההפקה ניסתה ליצור בתחילת העונה נרטיב שמסמן את שני כנבלית של העונה, כזו שעושה חרמות, ודילים של עצורים, אני לא קניתי את הנרטיב הזה, גם כי זה לגיטימי בעיניי לעשות דילים של עצורים מבחינת המשחק, ולא הייתה שום הוכחה או בדל ראייה לכך שהיא ניסתה לעשות חרם, אך בעיקר כי הנרטיב של דמותה מהעונה בה היא זכתה היה של אדם שחשוב לו לעשות את הדבר הנכון לפני שחשוב לו לרדוף אחרי הכסף, מישהו שיבזבז זמן של משימה על עזרה לעיוור בדרך גם במחיר של הפסד ואל מול התנגדות בן הזוג, וזה לא התיישב לי עם האופן שבו ניסו לצייר אותה כמי שמנסה לשבור מנטלית זוגות אחרים.

הפרקים האחרונים בצ'ילה בהם צפיתי הרבה יותר מסתדרים לי עם נרטיבים שאני מאמינה להם. שזה בסדר לעשות דילים של עצורים מבחינת המשחק, כי הנה גם יעל ויוסיאל עושים את זה. שאפשר להיפצע ולבזבז שעות במשחק ועדיין להגיע ראשונים, כי זה כבר קרה בעונה הרביעית לטום ואוריאל בחצי הגמר, וששני היא אדם שחשובים לו האנשים לפני התחרות, כי עובדה היא שכשהיא נפגשה עם אליס אחרי הפציעה שלה במשימת דו הקרב היה שם חיבוק אמיתי בין השתיים, למרות שהם כבר פעמיים שמים עצורים אחד לשני, ועוד יותר מזה שאין לה שום אינטרס אמיתי לשבור מנטלית זוגות חזקים, כי אם זה היה נכון, היא הייתה ממשיכה לשים עצורים ליעל ויוסיאל. לי ברור שהיחסים בין יעל ויוסיאל ושי ושני טובים יותר בתקופה הנוכחית, ואם היא סימנה אותם כמטרה קודם לכן, זה היה בעיקר כי היא הייתה מאוד בתחושת עלבון. אבל זה כי היא אדם שהרגש מנהל אותו לטוב ולרע, אדם שיעלה לביצוע משימה אבל ישכח בשניות מהמשימה למראה הנוף.

לעומת זאת, אם ההפקה ירדה מיצירת הנרטיב של סימון שני כנבלית של העונה, וניסתה בסבב האחרון לבנות סביבה סיפור של הפצוע שמצליח לנצח כנגד כל הסיכויים, הרי שמתגובות של צופים שקראתי הבנתי שמי שקנה את הנרטיב של הנבלית של העונה, מתקשה לקנות עכשיו את הנרטיב שלה כאנדרדוג, ולא מאמין ובטוח שהכול מכור והצגה אחת גדולה.   

אני מניחה שאחד מהקשיים של העונה הזו עבור ההפקה, היא העובדה שהיא רוצה לספק לצופים סיפורים של דרמות גדולות , של טובים מול רעים, אבל היא לא מצליחה ליצור נרטיב עקבי ומתמשך כי האמת היא שאנשים הם מורכבים יותר ויש בהם מעט מכל דבר, וזה הכי מעניין שבעולם בעיניי, אבל את זה ההפקה לא ממש יודעת איך לאכול.

המניפולציה של עומר ונטע
עומר ונטע מפעילים מניפולציות. צילום מדף הפייסבוק של המירוץ למיליון
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

מתחילים מאפס

מתחילים מאפס, סיכום עונה – דברים שצריך

מה ניסתה לבדוק הסדרה "מתחילים מאפס" והאם היא הצליחה לענות על השאלות שהעלתה?

דוקטור הו, עונה 11

דוקטור הו, עונה 11 – דוקטור הו-למרק

מה הקשר בין העונה האחת עשר של דוקטור הו, וערוצי הולמרק והחינוכית? רמונה אסול מסכמת את

שי ושני, יעל ויוסיאל, המירוץ למיליון אולסטאר

המירוץ למיליון אולסטארס, פרקים 4-9 – בין חרם לעצור

על פרקים 4-9 בעונת האולסטאר של המירוץ למיליון המדגימים לנו איך אי הבנות עלולות להפוך למהומה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.