המדובב, עונה 1, פרק 1 – אסא לא כשר


מה מעניין באסא, אסיר המשתחרר לאחר 17 שנה בכלא, ומשמש כמדובב עבור המשטרה? חידה היא זו...

על הסקאלה שנעה בין סדרות שבהן האכזריות חוגגת והחורף תמיד קרב ובא, ובין סדרות שרוצות לגרום לצופה להרגיש במקום הטוב, יש לי העדפה ברורה לצד של המקום הטוב ומכיוון שסדרות על חיי פשע נוטות להשתייך לצד החורפי, כדי לשפר את נקודת הפתיחה הנמוכה שלהן במלחמה על לבי ולהצליח למצוא חן בעיני, צריך שיהיה בהן משהו שיצליח לפצות אותי על העיסוק בתחום שפחות מדבר אליי.

מהבחינה הזו, נקודת הפתיחה של "המדובב" אינה מבטיחה, הדמויות הראשיות שלה רחוקות מלהיות מעוררות הזדהות. על גיבורי הסדרה, אסא, אסיר המשתחרר לאחר שבע עשרה שנה בכלא, ומשמש כמדובב עבור המשטרה ונאמר עליו ובצדק שהוא אחד האנשים הכי מסוכנים שיש, ועל אחיו דוד, יזם נדל"ן, בעל עסקים שנראים קצת מפוקפקים, קשה לי לומר אפילו שאכפת לי אם יחיו או ימותו, וכמותם, גם יתר גיבורי הסדרה – חוץ מכמה בודדים דוגמת שיי הטרנסג'נדר, ואולי גם סופי, אשתו של דוד – נראו לי כאנשים שהייתי שמחה מאוד לא לפגוש אף פעם.  

יחד עם זאת, מצאתי את עצמי מרותקת כמעט לכל אורכו של הפרק הראשון (וגם השני), וכששאלתי את עצמי מה מרתק אותי בפרק למרות חוסר חיבתי לדמויות, הבנתי שהדבר נובע מכך שאני אוהבת חידות, ויש משהו מאוד חידתי במבנה הסדרה ובדמויותיה.

אם מגיעים אליה בלי לקרוא עליה דבר, ובלי לדעת עליה כלום, החידה אפילו עובדת טוב יותר, כיוון שכבר בדקות הראשונות בהן אנחנו רואים שני אנשים בחדר מעצר בכלא, ואנחנו יודעים משם הסדרה, שאחד מהם אמור להיות המדובב המשטרתי והשני הוא כנראה החשוד האמיתי, נוצר עניין בניסיון לנחש לבד מי הוא מי מבין השניים.

ישנם שני סוגים של פערי ידע בין הצופים לדמויות, הסוג הראשון הוא כאשר הדמויות יודעות על המתרחש יותר מהצופים, ואז בדרך כלל נוצרת אצל הצופים הסקרנות לדעת את מה שהדמויות יודעות, ולגלות "מה באמת קרה שם", והסוג השני, כאשר הצופים יודעים על המתרחש יותר מהדמויות עצמן. ואז  השאלה היא מתי הדמויות יבינו את מה שמתרחש באופן שבו הצופים מבינים אותו. הסדרה "המדובב" עושה שימוש בשני סוגי פערי הידע, ויוצרת כך עניין כפול.

אור בן מלך כאסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes
אור בן מלך כאסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes

כאשר הסדרה מתחילה בהצגת מעשה הדיבוב בהווה, היא משתמשת לכאורה בפער הידע הראשון, הדמויות יודעות דברים שאנחנו הצופים לא, כמו זהות הנרצח ואיך התבצע הרצח, אך לצופים יש יתרון על פני הדמויות עצמן בכך שהם יודעים שהמדובר בדמויות מניפולטיביות, שלא תמיד אפשר להאמין ולקבל כפשוטו את האופן שבו הן מתנהגות האחת לשנייה. הצופים יודעים שדמות אחת היא זו שמנסה להפיל את השנייה, והמתח הנבנה לכן הוא לא רק מה קרה בעבר, אלא מה בעצם באמת קורה עכשיו?  

מערכת היחסים בין האחים אסא ודוד אף היא כזו, שהעניין הנוצר בה הוא כפול בגלל מה שהדמויות יודעות והצופים לא, ובגלל מה שהצופים יודעים והדמויות לא. הדמויות יודעות למשל על מה אסא ישב בכלא, מה היה אז היחס של אחיו דוד למעשה שלו, איך הוא התייחס אליו לאורך כל 17 השנים בהן ישב בכלא, ועוד שאלות רבות אחרות שיש תחושה שאם נדע את התשובות עליהן נוכל להבין טוב יותר, מה באמת מניע את מעשי הדמויות בהווה, ועדיין הקושי להבין את היחס של האחים האחד לשני נובע לא רק מהיעדר הידע ההיסטורי, אלא גם מכך שהמעשים שלהם בהווה האחד כלפי השני הם מניפולטיביים ומתעתעים ונראה שהצופים מודעים לדואליות הזו של מעשי האחים ולמניפולטיביות שלהם הרבה יותר מהאחים עצמם.

האם דוד אוהב את אחיו ודואג לו כפי שהיה אפשר לחשוב ממסיבת השחרור מהכלא שהוא ערך לכבודו, מהעובדה שהוא פתח בפניו את ביתו, מהעובדה שהוא אפילו עזב את אשתו באמצע הלילה והאקט, על מנת לחבוש את ידו הפצועה. האם בשל כך עלינו להאמין לאמון של אסא עצמו בכך שאחיו ידאג לו, או שמא עלינו להאמין דווקא למפעילה המשטרתית של אסא, שחושבת שדוד מעולם לא דאג לאסא, והעובדה שדוד עושה ככל יכולתו כדי להרחיק את אסא מהעסק שלו היא ההוכחה לדבריה.  

האם אסא באמת מאמין שאחיו אוהב אותו ודואג לו, ולכן הוא רוצה לעזור לו בדרכו המניפולטיבית והפלילית ולזכות בהערכתו, או שהוא רק רוצה להאמין בזה, ולכן הוא מעמיד את אחיו שוב ושוב במבחני אמון כמו חיתוך היד שלו, או הבקשות שלו לקבל תפקיד בעסק למרות שדוד אומר לו במפורש שהוא אינו מעוניין בכך. והאם דוד באמת אינו מעוניין בעזרה של אסא, או שהוא בעצם דווקא כן מעוניין בה, רק לא רוצה להיות קשור במפורש למעשיו הפליליים של אחיו.

כשאסא פותר לדוד את בעיית הסחיטה של מנהלת החשבונות לשעבר של העסק, ומארגן את התאבדותה המבוימת, האם דוד מבין שאסא קשור לעניין ומשלם לו על זה, או שהצ'ק שהוא כותב לו מיד אחרי שהוא שומע את הכחשתו של אסא על מעורבותו במעשה, הוא באמת צ'ק שמטרתו לאפשר לאסא להתחיל מחדש, ונובע מרגשות אשם שלו על כך שהוא לא יכול להרשות לו לעבוד בעסק שלו במוצהר.

עמוס תמם ואור בן מלך כדוד אסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes
עמוס תמם ואור בן מלך כדוד אסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes

יחד עם העובדה שנוצר אצלי עניין בסדרה בגלל כל השאלות המתעוררות על אופיים של דוד ואסא ואופי מערכת היחסים ביניהם, אני גם שמחתי על העובדה שהסדרה עונה תשובה ברורה לגבי שאלת הטכניקה שבה אסא משתמש על מנת להגיע אל התוצאה הרצויה לו כשהוא משחק משחקי מוחות עם העצורים החשודים.

התשובה היא כזו, אסא משתמש בהפגנת חולשה, והמלכודת שהוא מציב לצד השני, היא הפיתוי לנצל את החולשה הזו, העובדה שאנשים נופלים במלכודת הזו, היא בה בעת צפויה, אבל גם מספקת לצפייה כי הם לא יכולים להאשים אחר כך אף אחד אחר חוץ מאשר את עצמם. אלמלא הם רצו לנצל את החולשה שהם גילו בו כשהם הרגישו בעמדת יתרון, הם לא היו נופלים.

אני מקווה שהסדרה תשכיל להמשיך לשמור על המתח והעניין, ויחד עם זאת לתת מענה מספק לשאלות שהיא עוררה אצלי.  

עמוס תמם ואור בן מלך כדוד אסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes
עמוס תמם ואור בן מלך כדוד אסא, "המדובב". צילום: נטי לוי, באדיבות yes

הסדרה "המדובב" משודרת החל מה-13/6/2019 בימי חמישי בשעה 22:00 בערוץ yes Action, ומתעדכנת גם ב-yes VOD, וב-STING TV.

שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך

על הספקטרום, צילום אוהד רומנו באדיבות YES

עזרה בדרך

התבוננות בסדרה “על הספקטרום” ובחינת דרכי העזרה השונות הננקטות בה, ומדת התסכול המתלווה לכל דרך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.