משחקי הכס, עונה 8, פרק 3 – ליל חנייה 1


ניתוח הפרק "הלילה הארוך" (The Long Night), הפרק השלישי בעונה השמינית של "משחקי הכס"

סאנסה: זו הסיבה שאנחנו כאן למטה, איש מאיתנו לא יכול לעשות דבר. זו האמת, הדבר הכי אמיץ שאנחנו יכולים לעשות זה להביט לאמת בפנים.

אריה שולחת את וסאנסה להביט לאמת בפנים במקום אל האופק, משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan
אריה שולחת את וסאנסה להביט לאמת בפנים במקום אל האופק, משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan

הדבר הכי אמיץ שאני יכולה לעשות כעת הוא לומר את האמת, שהפרק ברובו שיעמם אותי.

גילוי נאות: אני חובבת עלילות מלחמתיות קטנה מאוד, אין לי שום עניין לראות אנשים (או זומבים או דרקונים), מכים האחד את השני עד צאת נשמתם, וכל מה שמעניין אותי בזמן מלחמה בדרך כלל זה רק שדמויות שאני אוהבת יחזרו הביתה בשלום. לכן שמחתי בפרק הקודם על העובדה שהקרב הגדול נדחה לסופו, כיוון שמבחינתי פרקים שעוסקים רק במערכות היחסים של הדמויות עדיפים מפרקי אקשן בכל רגע נתון, ולכן גם די חששתי ממה שהולך לקרות הפרק הזה, אבל קיוויתי שאולי בכל זאת, זה לא יהיה כל כך גרוע. 

צבא הלוחמים של הצפון בתחילת הפרק, ממש כמו קרא את תחושותיי, שידר אף הוא סוג של חשש מהצפוי לו יחד עם תקווה שאולי למרות הקשיים הצפויים המלחמה כן תשתלם, והם כן יצליחו לצאת ממנה בשלום, תחושה שהם הלכו ואיבדו ככל שהקרב התקדם וייאושם השתקף באופן ברור יותר. אף האופטימיות הזהירה שלי בתחילת הפרק, שלמרות שהמדובר בפרק מלחמה אולי כן אצליח להתלהב הפעם, הלכה ודעכה עם כל דקה חולפת בה התקשיתי למצוא אחיזה ועניין במאורעות על המסך. תארו לכם כמה מיואשת הייתי אם בשלב מסוים של דילוגים בין חזית לעורף, תהיתי למה עדיין לא ראו את בראן, מכיוון שהחזית שלו אמורה להיות זו שבה האקשן המשמעותי מתרחש, רק כדי להתאכזב שכשסוף סוף מראים אותו הוא מחליט לצאת למסע לא ברור כעורב באפלה והותיר גם אותי באפלה, בלי להבין מדוע, למה ומה. אז זומבים פה ודרקונים שם, תוהו ובוהו וחושך על פני העולם, וגם על פני המסך (כן, היו סצנות שהייתי צריכה לראות שלא על מסך הטלוויזיה כדי להבין מה הולך בהן, ועד כמה הפסדתי או לא הפסדתי כשלא הצלחתי לראות אותן בפעם הראשונה), כך שמבחינתי המריחה האמיתית ובזבוז הזמן התרחשו בפרק הזה ולא בקודם, ועיקר מעלתו של הפרק היא בדקות הסיום שלו בהן הוא הואיל בטובו להכריע את המלחמה במלך הלילה בניצחון הצפון, עם מספר מינורי של אבדות בנפש של דמויות משמעותיות.

אני מודעת לעובדה שיש הסבורים שהסדרה הייתה צריכה להרוג דמויות משמעותיות יותר, גם כי זה מה שמצופה מסדרה שתמיד הלכה כנגד המצופה וגם על מנת לשכנע באמינות המלחמתית ובכך שמלחמה זה דבר נוראי. אני לא חושבת כך, מלבד העובדה שאי אפשר להפוך אף קרב עם דרקונים לקרב יותר מדי אמין, אני חושבת שהסדרה עשתה גם כך עבודה מצוינת בהמחשת העובדה שמלחמה זה נורא ואיום, כי אותי הסדרה שכנעה לחלוטין שמלחמה זה למות… משעמום.

בראן. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan
בראן לא מצליח להפיג את השעמום. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan

ואחרי שאמרתי את כל זה, אני רוצה לגעת בכמה נקודות בפרק שכן מצאתי מעניינות.

הראשונה היא המעגליות היין יאנגית. מבלי להיכנס להגדרה המדויקת של הניגודים המשלימים, אפשר לומר שהסדרה המבוססת על "שיר של אש וקרח" מבוססת בין היתר על המלחמה בין החלקים הכביכול מנוגדים ביקום, החום והקור, היום והלילה וכו'. הפרק הזה שהתרחש כולו בלילה ובערה בו אש רבה, בניסיון לגרש את החושך, הציג אף הוא במהלך הקרב די הרבה ניגודים משלימים כאלה. הראשון ששמתי לב אליו, הוא הסדר והבלגן. כשהצבא של דאינריז הגיע לצפון לראשונה, הוא נכנס בשערי הצפון בסדר מופתי, כשהצבא מתאמן, הסדר הוא דרישת יסוד, איכשהו כשהלחימה מתחילה הכאוס חוגג. כשהלוחמים נסוגים במהלך הפרק מפני אנשי הלילה ומבקשים שיפתחו להם את השערים, המעבר שלהם דרכם הוא ההפך הגמור מסדר. אבל בעוד שסדר ובלגן הם כנראה מאפיין של כל אימון ומלחמה, הרי שגיבור המלחמה המסוימת הזו, מלך הלילה בכבודו ובעצמו, אף הוא מתברר הפרק כהתגלמות של יין ויאנג. מצד אחד הוא הכוח החזק ביותר, ומהצד השני הוא נקודת החולשה של צבאו. הוא הכוח החזק ביותר, כיוון שהוא מפעיל בכוחו צבא שקשה מאוד להשמיד, ואחד מהדברים שהופך אותו לחזק כל כך הוא שהוא יכול להשתמש בכוח של היריב שלו נגדו, כך שכאשר ג'ון סנואו ניגש להילחם בו כשהוא מוצא אותו לבד בשדה קרב מלא בקורבנות המלחמה, מלך הלילה מסוגל להקים לחיים את אותם המתים ולהפוך אותם ללוחמים שלו, ועכשיו על ג'ון לא רק להילחם לבדו ביריב שגדול וחזק ממנו, אלא גם להילחם לבדו ביריב ובצבא שהוא הקים מאנשים שהיו קודם בצבא שלו.  מלך הלילה הוא גם נקודת החולשה של צבאו כיוון שמותו הפרטי של מלך הלילה משמעותו מוות לכל הצבא השלו. ומסתבר שכדי להרוג אותו מספיקה חרב אחת קטנה שעשויה מהחומר הנכון, ושננעצת במקום הנכון. אפשר לתהות כמובן למה היה צריך להוציא למלחמה את כל הצבא העצום, והדרקונים, אם בסוף חרב אחת קטנה של אריה שננעצת במקום הנכון, היא זו שהייתה יכולה לסיים את הקרב כבר מההתחלה, מה שמביא אותנו לעניין השני.

מלך הלילה, מקור הכוח והחולשה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan
מלך הלילה, מקור הכוח והחולשה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan

מבין כל השורדים את הלילה, דאינריז היא במידה רבה המפסידה הגדולה של הלחימה במלך הלילה. היא איבדה בקרבות חלק נכבד מאוד מצבאה כמו גם את ג'ורה, עוזרה הנאמן, ולא בטוח שהיא תזכה מאנשי הצפון בהכרת הטובה שהיא הייתה יכולה לזכות בה, לו היא והדרקונים שלה ולא אריה, היו אלה שהיו מביאים למותו של מלך הלילה. הבחירה של דאניריז לעזור לג'ון ולצפון החלישה אותה במאבק על הכתר מול סרסיי, מה גם שבינתיים בן בריתה ג'ון אף הוא הפך לטוען לכתר פוטנציאלי. דאינריז בחרה לעזור לצפון למרות שלא הייתה חייבת בשעה שסרסיי, בהחלטה נבונה מבחינתה, החליטה שאנשי הצפון (ודאינריז), יסתדרו בלעדיה, ומצבה יהיה טוב יותר כך. אין ספק שמבחינה מוסרית דאינריז ביצעה את הבחירה הנכונה מבין השתיים. מבחן התוצאה הוא עניין אחר.

חשבתי על הבחירה של דאינריז לבוא לעזרת הצפון ולהילחם בהלכים הלבנים. כל אימת שבמהלך הפרק לוחמי הצפון ביצעו נסיגה, ונסו למקום בטוח יותר. והיה נראה שהמסתתרים במחבוא מהססים אם לפתוח את מקום המסתור ולהכניס את המתדפקים על דלתם ולהסתכן בכך שהם יקרבו אליהם גם את צבא הזומבים, או להישאר במה שהם מחשיבים כמקום המבטחים שלהם ולקוות שהמוות המהלך לא יגיע אליהם. על פי הקרב בצפון, לאנשי "מקום המבטחים" לא הייתה יותר מדי ברירה בסופו של דבר, והמהלכים הלבנים הגיעו לפתחם בין אם הם איפשרו כניסה למקומם ובין אם לא, כי בצפון לא היה מקום בטוח באמת.

באופן דומה אפשר רק לשער עד כמה באמת מצבה של דאינריז היה טוב יותר, לו הייתה מחליטה שלא לעזור לצפון, שאלה שתלויה כמובן בשאלה האם הצפון היה יכול לשרוד בלעדיה ובלי הצבא והדרקונים שלה?

אם הצפון היה מנצח בלעדיה, מצבה היה טוב יותר כי היא לא הייתה סופגת אבדות, אם הצפון היה מפסיד מצבה היה כנראה הופך גרוע יותר כי בסופו של דבר ההלכים היו מגיעים גם אליה ואז אנשי הצפון כבר לא היו יכולים לבוא לעזרתה.

למרות שהתשובה לשאלה האם בלעדיה רווח והצלה היו עומדים לאנשי הצפון ממקום אחר תלויה בדמיונו של כל צופה וצופה, נראה שעל פי הסדרה התשובה החד משמעית של היוצרים היא שדאינריז הייתה נחוצה להתנהלות הקרב בצפון, הקרב לא היה מסתיים כפי שהוא הסתיים אחרת. מבחינה עלילתית אפשר לומר שג'ון סנואו הצליח לעכב את מלך הלילה בדרכו לבראן ולהישאר בחיים בזכות דאינריז והדרקונים שלה. ואריה ניצלה כנראה את הזמן שמלך הלילה התעכב שם כדי להספיק להגיע למלך הלילה בדיוק ברגע האחרון לפני שהוא משמיד את בראן ולחסל אותו.

דאינריז וג'ורה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan
דאינריז וג'ורה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan

נראה כי חשוב ליוצרים להדגיש שלא רק דאניריז וצבאה היו מהותיים בקרב אלא למעשה כל מי שהשתתף בו, בני אנוש, בעלי אוב ויצורי פלא, כמו שחשוב להם לומר שכל המאבקים שהתנהלו בקרב הזה לא היו חסרי משמעות, הכול חשוב וקובע באותה מידה בסיפור הכללי.

במהלך הפרק כשתיאון מתנצל בפני בראן על עברו, בראן אומר לו באופן דומה למה שאמר לג'ימי בפרק הקודם, שזה בסדר, שכל מה שהוא עשה הביא אותו למקום שבו הוא נמצא כעת, ואליו הוא שייך. כשמליסנדרה, האישה באדום, רואה את בריק דונדריון, שאל האור החזיר לחיים שש פעמים בעבר, מקריב את חייו כדי להציל את אריה, היא אומרת לאריה שהאל החזיר אותו כדי שימלא את מטרתו ועכשיו משהציל אותה מטרתו הושלמה. הטענה המסתתרת מאחורי שני המשפטים הללו היא שלכל מעשה יש משמעות בתמונה הגדולה. גם הליכה לכיוון הלא נכון, היא חלק מהדרך לכיוון הנכון, ושחייו של אדם מסתיימים בעצם רק כשהוא משלים את ייעודו, ממש כשם שחייה של מליסנדרה הסתיימו לאחר שהשלימה את ייעודה לעזור לצפון להשיג את הניצחון בקרב מול מלך הלילה, ואנו יודעים זאת כי רק עכשיו, כשהיא השלימה את ייעודה, הסרת הענק ששמר על מראה הנעורים  שלה הצליח להביא לכך שלא רק הזקנה תקפוץ עליה, אלא גם המוות ימצא אותה.

מליסנדרה עוזרת בקרב מול מלך הלילה בהרבה קסם ותפילות, למרות שנראה שהעזרה המשמעותית ביותר שלה, הייתה דווקא בעידוד ובהחדרת מוטיבציה באריה כשהיא אמרה לה שהיא תזכה לחסל גם עיניים כחולות, והזכירה לה שכשהמוות בא צריך לומר לו "לא היום". העובדה שנראה מדבריה שהיא יודעת מראש שזהו תפקידה של אריה להרוג את מלך הלילה (ושזה עתיד לקרות עוד באותו הלילה), ולמרות זאת מרבה להתאמץ ולהשתמש בקסמים כדי לעזור לכל הלוחמים, גם לאלה שמקפחים את חייהם בדקות הפרק הראשונות ולא מתמקדת בהגשת סיוע לאריה בלבד, מדגישה אף היא את העובדה שבעיניה כל מת בקרב הוא נדרש, כל מאבק המנוהל לאורך הלילה, מיותר ככל שנראה לי בדיעבד, הוא חשוב.

אריה ומליסנדרה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan
אריה ומליסנדרה. משחקי הכס, עונה 8, פרק 3. HBO/Helen Sloan

בהשאלה, היוצרים כמו רוצים שנאמין שכל המהלכים שנעשו בסדרה עד לקרב, היו נחוצים  לתוצאה שלו ממש כמו שבעלי יכולות הקסם בסדרה מאמינים שלכל מעשה יש משמעות ומטרה, גם אם נראה שהמהלכים על המסך לא הובילו לשום מקום יש להם חשיבות ומשמעות בסיפור הכללי. אם כי להבדיל ממליסנדרה שקסם הוא הכלי שלה, והיא עובדת אל שלא חייב לנו הסברים על מעשיו, נראה שהיוצרים מרבים להשתמש בפתרונות קסם כדי להגיע למקומות שהם רוצים להגיע אליהם, ומקווים שהכתיבה שלהם תהלך עלינו קסם מספיק, כדי שלא נשים לב לתשובות שהם לא מספקים.

"משחקי הכס" משודרת בימי שני ב-4:00 במקביל לשידור בארה"ב ב-HOT, yes וסלקום TV.

שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מחשבה אחת על “משחקי הכס, עונה 8, פרק 3 – ליל חנייה

  • זלפה

    גם אצלי בטלויזיה היו רגעים רבים של חושך על פני מסך, אבל בסה"כ נהניתי מהפרק- ונהניתי מאד מהכתיבה והניתוח שלך. בעיקר שמחתי על כך שהפרק הסתיים בסוף הקרב- ולא החליטו להשאיר אותנו עם קרבות שנמשכים עד סוף הפרקים…

    עכשיו – כמו שאמרה סאנסה, בפרק הקודם, צריך לנצח את סארסיי ולברר מה יעלה בגורל הצפון…