קטנות לתחילת השבוע 4/3/2018

UNREAL, עונה 3, באדיבות YES

מחשבות מתוך הקופסה ומחוצה לה על "ככה זה", סדרות קוריאניות, UnREAL, "המקום הטוב" ועוד...

ככה זה בגרסה הקוריאנית

(ספוילר לשני הפרקים הראשונים של "ככה זה")

את דעתי על הפרקים הראשונים של הסדרה "ככה זה" כבר כתבתי בהרחבה כאן, אבל מה שלא אמרתי שם זה עד כמה הסדרה הזו הזכירה לי לרגעים כל מיני קלישאות של סדרות קוריאניות, אם כי ברור שבגרסה הישראלית זה נראה קצת אחרת.

הקלישאה הראשונה של הדרמות הקוריאניות שנזכרתי בה בעת הצפייה ב"ככה זה" הייתה האיסור לצאת מהשגחה בבית החולים עד שלא מצליחים לשחרר גזים, אין לי מושג עד כמה האינדיקציה הזו נכונה מבחינה רפואית, אך מכיוון שהיא חזרה מלא פעמים בסדרות קוריאניות ("גבר מהכוכבים", "הקנאה בהתגלמותה" וכו') והפעם היחידה שראיתי התייחסות כזו בסדרה אמריקאית הייתה בסדרה "הרופא הטוב" המבוססת על סדרה קוריאנית, התייחסתי אליה כאל מאפיין של עולם המזרח, וכשראיתי התייחסות כזו ב"ככה זה" זה מיד שלח אותי לעולם הדרמה הקוריאנית.
אחר כך התייחסו בפרק לדנה מודן כאילו היא סובלת מעודף משקל מסכן חיים, כשהיא ממש לא נראתה שמנה בעיניי באופן שמצריך התייחסות מיוחדת, מה שגם תרם לכך שאזכר בקריטריונים המחמירים של הסדרות הקוריאניות למשטר הרזון.

אבל מה שהכי הצחיק אותי היה דווקא הקשר בסוף הפרק השני של הסדרה שבה סצנת הסקס של שני הגיבורים הראשיים הסתיימה בדימום מהאף של הגיבורה הראשית. בדרמות הקוריאניות מרבים להראות כיצד מאמצים מרובים מובילים לדימומים מהאף, ובסדרות מסוימות דוגמת "סם סון המתוקה" כשרוצים להראות שבני הזוג השקיעו ביחסי המין שלהם, מראים אף אותם מדממים מהאף. מה שהצחיק אותי הייתה המחשבה שבארץ, אף אחד לא יאמין שההשקעה בסקס הייתה כל כך גדולה עבור הגיבורים עד שאפם התחיל לדמם ולכן אם רוצים להגיע לאותה תוצאה, חייבים לערב בתהליך אגרוף כלשהו…

סם סון המתוקה, פרק 16, MBC
סם סון וסם שיק מדגימים דימום מהאף. סם סון המתוקה. קרדיט: MBC

כל האמת בפרצוף

(ספוילר UnREAL, עונה 3, פרק 1)

אם יש משהו שמאוד בלט בתחילת העונה השלישית של הסדרה, זה הרצון של חלק גדול מגיבוריה לפתוח דף חדש ולהותיר את העבר מאחוריהם, ואין ספק שיש בי משהו שרוצה שהם יצליחו יותר מהם, כי העבר שלהם לא הכי מרשים בעיניי, ובמיוחד הייתי רוצה שיצליחו להתגבר על הביזיון שהייתה העונה השנייה, אם כי בהתחשב במה שהלך שם, ברור לי שזה לא יהיה קל לביצוע, ממש כמו שזה לא קל לגיבורי הסדרה להפוך לראויים יותר.

צ'אט רוצה להשאיר חותם בעשייתו הטלוויזיונית ולזכות באמי, קווין רוצה שהעונה החדשה של "אהבת נצח" שהיא מפיקה, שמעמידה במרכזה רווקה במקום רווק תצליח שוב לתת לה מקום של כבוד בתעשייה, אחרי שהיא הפכה לסוג של מצורעת בשל אירועי העונה הקודמת. ורייצ'ל כמו רייצ'ל לא מחפשת להמציא את עצמה מחדש במסגרת ההפקות הטלוויזיוניות שהיא שותפה להן, אלא להפוך את עצמה לאדם טוב יותר באופן כללי.

הדרך של רייצ'ל להשיג את מטרתה הפעם, היא להצטרף לאיזו חוות אמת נידחת (או כת כמו שקווין מכנה אותה למרות שזו מן הסתם לא ממש כת אם היה לקווין כל כך קל להוציא אותה משם) שבה היא מתנתקת מהעולם, ומכל השקרים, ולהפוך לדוברת אמת בלבד. רייצ'ל לא יכולה כמובן להודות בכל האמת, כיוון שזו תזכה אותה בכרטיס לכלא, אז היא מתנהלת בחווה תוך כדי שהיא שומרת על נדר אמירת האמת בדרך שלה. והיא נשארת בחווה כשישה חודשים עד שקווין באה להוציא אותה משם, ולהחזיר אותה למקום הפשע, המקום שבו תמיד נבחנת באמת היכולת של האדם לחזור בתשובה, קווין אגב, חושבת ששיגעון האמת של רייצ'ל יעבור לה בסביבתה הטבעית תוך שבוע.

אולם מה שהכי הצחיק אותי ב"חזרתה בתשובה" של רייצ'ל בפרק, הייתה העובדה שנראה שגם כשהיא הולכת לצד היושר היא לא יודעת באמת, מה נכון ומה לא נכון, ואיפה צריך לשים את הגבולות, וכשהיא אומרת לצ'אט את כל מה שהיא חושבת עליו בפרץ של כנות (שאם נודה על האמת הוא הביא על עצמו) אני לא יכולה שלא לחשוב שרייצ'ל ה"טובה" היא בסה"כ גרסה נשית של שי חי גיבור "כל האמת בפרצוף", וכולנו יודעים שכשי חי בריאליטי זה לא יכול להסתיים טוב…

UNREAL, עונה 3, באדיבות YES
רייצ'ל וקווין. באדיבות yes

מקום טוב במציאות

מפאת מרכזיותו של הספוילר בקטע הבא, הקטע לא מומלץ לקריאה לכל מי שעדיין לא סיים את העונה הראשונה של "המקום הטוב" ומתכוון לצפות בסדרה. 

הטוויסט של סוף העונה הראשונה תפס אותי ממש לא מוכנה, שכן למרות שלכל אורך הסדרה היו דברים שלא הסתדרו לי מבחינת המרחק בין התיאורים של מייקל את המקום הטוב, ומה שאני רואה בפועל על המסך, היה לי הרבה יותר קל להאמין שהיוצרים של הסדרה, לא סגרו היטב את כל הפינות שלהם בבניית העולם, מאשר שמייקל משקר, ואלינור לא הגיעה בעצם למקום הטוב.

אולם אחרי שהטוויסט הגיע והוסבר, גיליתי שאני אוהבת אותו לא רק בגלל שהוא מעולה ועשוי היטב, אלא בגלל האומץ שבו. קראתי כבר שאומרים שזה מאוד אמיץ מצד סדרה בימינו לעסוק בסוגיות מוסריות, אולם האומץ של "המקום הטוב" בעיניי, הוא לא רק בעובדה שהיא דנה בענייני מוסר, אלא שהמסר שעובר בה והקשור בענייני מוסר וטלוויזיה הופך הרבה יותר חד בעקבות הטוויסט.

והמסר של הטוויסט של "המקום הטוב" בעיניי הוא שכל מקום שבו מפעילים מניפולציות על אנשים, ויוצרים עבורם סביבה  מדומה, כדי לגרום להם להוציא את הרע מעצמם ולריב ולאמלל האחד את השני הוא בעצם "המקום הרע" או "גיהינום" במילה פחות מכובסת. ואפשר לראות זאת גם בעובדה כי הרגע שבו בד"כ אלינור מגלה שהיא נמצאת במקום הרע הוא בדיוק הרגע בו המריבות על מי יצטרך לנטוש את המקום מתנהלות. ואנחנו יודעים איך קוראים למקומות כאלה, שבהם יוצרים מציאות מדומה ומפעילים מניפולציות על אנשים שנבחרו בקפידה כדי לדרוך על נקודות התורפה שלהם, ולגרום להם לריב ולהדיח אחד את השני בימינו: "תכניות מציאות". כש"הישרדות" ו"האח הגדול" נמצאות בראש תכניות הריאליטי שבנויות כמו שמוחו הקודח של מייקל מאמין ש"המקום הרע" אמור להיראות.

מחוץ לקופסה ובתוכה

בימינו מאוד מקובל לשבח ולהעריך את החשיבה מחוץ לקופסה. ואין ספק שיש מעט מאוד אנשים שיכולים להתגאות בכך שהם דווקא מצליחים להיכנס לקופסה כמו רומן, בקטע, הקצת קשה לצפייה, של התכנית "גוט טאלנט ישראל". לזכותו של הקטע ייאמר שהוא גרם לי לחשוב על כך שלפעמים דווקא כדי להתאים לקופסה צריך לגלות גמישות יוצאת דופן.

לסיום, עוד שני ציטוטים על ה"קופסה":

אליזבת בליי (1958): "המתקן המשונה הזה מבשר את סופה של השיחה" 

(מקום בלב, עונה 5, פרק 10)

ציפורה: יש לכם טלוויזיה, אצלנו כבר מזמן אין טלוויזיה בסלון, זה מפריע לתקשורת ולשיח בין המשפחה.
מליקה: לא, אצלנו הטלוויזיה דווקא מביאה שקט למשפחה. 

("איפה אתה חי?", עונה 2, פרק 11)

אולי יעניין אתכם

תגובה אחת בנושא “קטנות לתחילת השבוע 4/3/2018

  1. מעניין, תמיד חשבתי שסאם שיק וסאם-סון פשוט היו אגרסיבים כיאה לזוג הזה, לא קישרתי את זה לדם מהאף הידוע לשמצה בכל סדרה קוריאנית ממוצעת… אולי כי זו הייתה הראשונה שלי ועוד לא הייתי מודעת לקלות הבלתי נסבלת של דימום מהאף בחצי האי הדרומי…

    בכל מקרה , היה משעשע לקרוא, תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *