ג'וני הוא עירום

אורלי שלמה ואסף רזון  שבו עם רשמים שונים מצפייה בפרק הראשון של הסדרה "ג'וני ואבירי הגליל"

אנשי ההפקה של yes היו מאוד מודאגים לפני ההשקה של העונה הראשונה של שטיסל. הם חזרו שוב ושוב על כמה שזה היה סיכון להשקיע בסדרה הזו כיוון שאין בה סקס, וסקס כידוע מוכר, וכמה שהיא נפלאה למרות זאת. לפני השקת "ג'וני ואבירי הגליל" – הסדרה עם השם שמעורר אסוציאציה של סדרת פנטזיה לילדים אך בפועל מספקת פנטזיות מסוג אחר – הם לא היו מודאגים כלל, הם יודעים כאמור שסקס מוכר, ולא רק שסקס מוכר, כל הקמפיין שלהם היה בנוי על כך.

ג'וני ואבירי הגליל

תמונת הקמפיין לפרסום הסדרה. קרדיט תמונה: באדיבות yes

אורלי שלמה ואסף רזון צפו יחדיו בפרק הראשון, ושוב היו חלוקים בדעותיהם לגבי מה שהפרק מנסה למכור חוץ מסקס, ומה שהם מוכנים לקנות כצופים.

הצד שלה – אורלי מחרבת מסיבות.

פעם חשבתי שאפשר באופן מטפורי לחלק את אנשי העולם לשני סוגים, אלא שנמצאים במסיבה, ואלה שמסתכלים מבחוץ על המסיבה, ואינם מצליחים להיכנס למרות שהיו רוצים. אני תמיד הזדהיתי עם האנשים מהסוג השני. כשצפיתי בפרק הראשון של הסדרה "ג'וני ואבירי הגליל" הבנתי פתאום שהוזמנתי למסיבה, הוזמנתי למסיבת – הכול אחלה וסבבה, כולל זנות, בגידות וניצול מיני, לא צריך לעשות עניין משום דבר – אבל אני לא שייכת לשם, אני שייכת לזן שדי לועגים לו בפרק, אני שייכת לסוג האנשים שתמיד עושה עניין, אני מהסוג שמחרב את המסיבה.

נתחיל ברעיון הכללי. הסדרה מעמידה במרכזה ארבעה גברים שבוחרים לעסוק בשירותי מין לנשים (אף על פי שבמציאות רוב הזונות ממין זכר משרתים לקוחות גבריים בדרך כלל). הסדרה כביכול תופסת את עצמה כליברלית וכפמיניסטית בכך שהיא מעמידה במרכזה נשים שמעוניינות במין חסר משמעות רק לשם הכיף ונהנות ממנו כמו שבדרך כלל גברים מוצגים. אולם בעיניי הסדרה רחוקה מאוד מלהביא איזושהי בשורה נשית, בעיקר מכיוון שיש הבדל גדול בין מין חסר משמעות רק לשם הכיף, לבין מין בתשלום. הצגת נשים כדמויות היכולות ליהנות ממין ללא מחויבות יכולה להכיל בשורה שוויונית, אולם התיקון של חיפצון הצד הנשי על ידי גברים, ושימוש גברי בשירותיהן של זונות נשיות לא נמצא בחיפצון הצד הגברי על ידי נשים, ושימוש נשי בשירותי המין הגבריים. מה שפסול מצד אחד, פסול באותה מדה גם בצד השני, והסדרה שלועגת לתפיסה שזה לא בסדר לחפצן גברים, בין היתר על ידי נאום כלת מסיבת הרווקות שמסרבת בתחילה לחפצן ומשנה את דעתה אחרי שהיא רואה את ארבעת אבירי הגליל ומחליטה שאין טוב מלאבייקט ולחפצן, מאשרת בכך גם את הצד השני, זה בסדר גם לחפצן נשים.

במאמר מוסגר אני יכולה גם להוסיף שב 28.8.15 התפרסם במגזין "7 לילות" של "ידיעות אחרונות"  ריאיון עם יוסוף סוויד המגלם את קייס, נער הליווי הראשון של הגליל. בריאיון הוא סיפר שהוא מאוד נהנה לשחק בסדרה, אך הוא שם לב לזה, שבסצנות המין המרובות שתפקידו כלל, תמיד ביקשו מהנשים להתפשט יותר מאשר ביקשו מהגברים, כך שבעצם החיפצון ההפוך כביכול של הסדרה, הוא בסופו של דבר אפילו לא באמת חיפצון הפוך. הוא סתם אמתלה לחיפצון רגיל, ולהצגת דמויות נשיות באופן שאינו מחמיא בעליל.

ייתכן שבפרקים הבאים יתגלו דמויות נשיות מעניינות יותר והדמויות יקבלו יותר עומק, אך למרות שבפרק הראשון הופיעו לא מעט נשים, לרובן ככולן, לא היה תפקיד ממשי.  הייתה שם האקסית של ג'וני (מלי לוי) בדמות החלום הבלתי מושג, היו שם מספר דמויות נשיות על תקן של לקוחות, שחוץ מהעובדה שהן מעוניינות בשירותי מין תמורת תשלום אין לנו שום מושג עליהן עדיין, ועוד כמה דמויות נשיות מהסוג שמחרב מסיבות, כמו אשתו של שימי, אחד מאבירי הגליל או העובדת הסוציאלית. הדמות הנשית המעניינת ביותר, ללא ספק, היא חלי אחותו של ג'וני, שהיא מהסוג הגרוע ביותר בעיניי, כי לעומת מחרבות המסיבות האחרות שמניתי היא מחרבת מסיבות בגלל האנוכיות שלה ולא מסיבות מוסריות. בעוד שאשתו של שימי, כועסת על בעלה ובצדק על חוסר האחריות והבוגדניות שלו, והעובדת הסוציאלית מנסה למצוא את הסידור האחראי ביותר לחלי. חלי כועסת על חוסר האחריות של אחיה בעיקר בגלל שהיא דואגת לזה שהיא עצמה לא תישלח לפנימייה. ולא אכפת לה מה היא או אחרים צריכים לעשות לשם כך. חלי היא גם גיבורת אחת הסצנות היותר מקוממות שראיתי, שבה היא מפילה ב"קסמיה" את המפקח שבא לבדוק את המים בצינורות שלהם ומאיימת עליו בתביעה בהטרדה מינית אחר כך כדי שיבטל את הדו"ח שהגיע להם בצדק על גניבת מים. אני מודה שנעתי במקומי במבוכה לאורך כל הסצנה גם כי הכיוון שאליו היא התקדמה היה שקוף ואני שונאת לראות ניצול ברור מול עיניי, וגם כי זה היה כל כך שקוף, עד שלא יכולתי להאמין שיש אנשים כל כך אידיוטים כמו הפקח, שייפלו בזה.

דמות נשית אחת שמעלילה עלילות שווא על גברים לא בהכרח אומרת שכל הנשים יודעות היטב מה שהן עושות ומנצלות את ההשפעה הנשית שלהן לרעה, אבל כאשר זו הדמות הנשית היחידה המניעה את העלילה הכביכול פמיניסטית של הסדרה, היא בהחלט משדרת גם את המסר של "אל תאמינו למה שהנשים אומרות", הן מסוגלות לשקר ואחר כך ולהאשים אתכם ככה סתם בהטרדה. מסר שחוזר גם בסצנה בה ג'וני נמצא עם הלקוחה הראשונה שלו, והוא עדיין לא יודע את זה. כשהיא לוחצת על איבר מינו כדי להבהיר לו במה בדיוק היא מעוניינת, והוא שואל אותה במפורש אם הוא הבין נכון, כדי שהיא לא תתבע אותו אחר כך.

ג'וני ואבירי הגליל

אושרי כהן, יואב לוי, עוז זהבי, יוסוף סוויד וג'וי ריגר.

ועכשיו אחרי שהסברתי למה לא סבלתי את הפרק כצופה נשית, אני חייבת לומר שגם כצופת טלוויזיה המחפשת דמויות טובות, וסיפור טוב, מצאתי את הפרק חסר מאוד.  למשל, לא הבנתי את ההיגיון הפנימי בדמותו של ג'וני גיבור הסדרה. ברור שג'וני, בגילומו של עוז זהבי, הוא מן בחור זורם שכזה. הוא זרם לחו"ל לכמה שנים, ועכשיו כשאביו נפטר, ואחותו הקטינה נשארה לבדה בבית המשפחה הריק, הוא שב באיחור די גדול, כיוון שברור שהשבעה כבר הסתיימה. מה שמעסיק את מחשבותיו בדרכו חזרה לביתו הן המחשבות על אהובתו (בגילומה של מלי לוי), שאפילו בהן כבחור זורם הוא מעדיף לרדת לה, מאשר להתחייב להישאר אתה לתמיד.

כשהוא מגיע לביתו הוא פותר את בעיית ניתוק הבית שלהם מהמים  באופן זורם מאוד כמובן על ידי העברת מים לא חוקית מצינורות המועצה המקומית ולא הייתי נטפלת לכל הפרטים הללו, אלמלא הייתי מנסה להבהיר שהוא מוצג לאורך כל ההיכרות של הצופים עמו כאדם חסר אחריות, שלא לוקח את החוקים ברצינות רבה מדי. ואז מגיע הקטע שבו ג'וני הופך לנער ליווי מבלי להבין שזה מה שקורה, וכשהוא מבין הוא מרגיש פגוע מוסרית, ואני תוהה, מניין מגיעה הפגיעה המוסרית הזו? מדוע הוא כועס על קייס, העובד בעסק הכוורות המשפחתי, על כך שהוא מנצל את שעות העבודה כדי לעסוק בזנות? הייתכן שבאיזשהו מקום בדרך הוא ספג ערכים או משהו? הייתכן שהאדם שנעדר מביתו כמה שנים, מאמין בעבודה קשה והגונה? האם תהיה לנו כאן דילמה מוסרית, שבה ג'וני יקריב את עצמו ויבחר בחיים לא הגונים, כדי לספק פרנסה למשפחה?

אבל, אל תדאגו, אומנם המניע של ג'וני להיכנס לעסקי הזנות הוא אכן כלכלי, כיוון שמסתבר שעסקי הזנות בגליל משתלמים הרבה יותר מעסקי הדבש, אם אתם בוחרים להאמין לזה, וג'וני חייב את הכסף כדי להמשיך בחיים שבהם הכול דבש, ולהחזיק בעסק ובדירה כדי שאחותו  לא תתדרדר לחיים בפנימייה רחמנא ליצלן, אך דילמה מוסרית לא תמצאו כאן.

הסדרה מספקת לו את האישור המוסרי של אביו המת, שעל פי עדות אחותו ידע על "השעות הנוספות" של קייס וסמך את ידו על מעשיו, וכמובן את ברכת הדרך של אחותו שלא אכפת לה איך אחיה יביא לה כסף כל עוד היא תקבל את מה שהיא רוצה.

הייתי יכולה עוד לסלוח לדמותו של ג'וני על חוסר ההיגיון הזה בבסיסה, ולומר שכן יש לו איזשהם ערכים, אך החיים – שכמובן צריך לזרום אתם, כי אנחנו במסיבה – הביאו אותו למקום של הזנות, אלמלא לקראת סוף הפרק הוא בכלל לא מסוגל להבין למה שימי, חברו הנשוי, מחליט להתחרט ולא להצטרף למסיבת הרווקות שבה עליו לשמש כחשפן, וחושב שההתחייבות של שימי כלפיו גדולה יותר ממחויבותו לבני משפחתו. אבל אולי זו רק אני שחושבת שאנשים שממבט ראשון עיסוק בזנות נראה להם פסול, ושלא התחילו בו לפני שגילו שאהובתם היא כרגע בלתי מושגת מבחינתם, צריכים להבין מדוע העיסוק בזנות יהיה פסול גם עבור אנשים נשואים, ולא להתעקש לשכנע אותם להצטרף לעסק, שברגע כלשהו בעבר נשמע להם כמו רעיון טוב.

וזה מביא אותי לכך שבפרק היו לא מעט בדיחות שלא רק שהיו צפויות, הן גם התבססו על חורים בעלילה. לא צריך להיות צופה טלוויזיה גאון כדי לנחש ששימי יפגוש את אשתו במסיבת הרווקים בה הוא מתפקד כחשפן, אולם כמה צריך לסספנד כדי להאמין שבעל שמבטל תכניות כי אישתו צריכה לצאת למסיבה, לא יברר אתה טוב טוב, לאיזו מסיבה היא צריכה ללכת, ומה מידת הקרבה שלה לבעלת המסיבה? וזו בהחלט נראית כמו נוחות תסריטאית, העובדה שהוא לא יודע בכלל שהיא הולכת למסיבת רווקות (לזו שבה הוא מופיע, שנראה שהוא הגיע אליה עוד לפני אשתו, שיצאה מהבית לפניו).

ועכשיו, אחרי שהארכתי, ועשיתי עניין מכל דבר, כי זו דרכם של מחרבי מסיבות, אני רק אוסיף ואומר בקיצור כי מאיזה צד שלא הסתכלתי על הפרק לא יכולתי שלא לבוא לידי המסקנה שאליה הגיע הילד מבגדי המלך החדשים: "ג'וני הוא עירום". הדבר היחידי שבאמת הרגיש לי כמו מסיבה בפרק היה הפסקול, ובעיקר השיר של שאקירה, אבל כדי ליהנות ממנו, ממש לא חייבים לצפות בסדרה.

הצד שלו – אסף, לא מחרב מסיבות.

ברור לי מאיפה הגיעה ההשראה לסדרה. בשנים האחרונות ראינו בטלוויזיה האמריקנית סדרה על אם שבגלל קשיים כלכליים הידרדרה למסחר בחשיש, מורה שבגלל קשיים כלכליים נאלץ להפוך לנער ליווי, וסדרה על מורה שבגלל קשיים כלכליים התחיל לייצר סמים קשים. חלק מאלה אף נשקו לתחום הקומדיה. אז למה לא לעשות משהו ישראלי כזה, עם נופך מקומי?

רק חבל שאיכשהו לאמריקנים זה הולך יותר בקלות, אולי בגלל אפקט ההזרה, אולי כי מצפייה שם אף אחד לא יחשוב שסבבה כל-כך לבשל קריסטל מת'. אבל קשה לדמיין כמה מזיק לראות פה בעברית פיתוי לשם האשמת-שווא בהטרדה מינית, זנות כסבבה, משפטים כמו "תאנסו אותם", וכו'.

ג'וני ואבירי הגליל

תמונת יח"צ

אז מעבר לכל מה שאמרה אורלי, למה אפשר בכל זאת לומר משהו חיובי על הסדרה? כי מבחינה טכנית קודם-כול, הסדרה מצולמת נפלא, המוזיקה נהדרת, הליהוק טוב (בעיקר ג'וי ריגר הפנטסטית). כי בפיילוט הכול צריך להיות מהודק ושטחי עם קונפליקטים ברורים, כי אני מקווה שבפרקים הבאים יצליחו להכניס קצת עומק ואולי להציג את הצד האפל של כל הסבבה, לפתח את הדמויות קצת יותר, להוסיף דמויות נשיות לא-פלקטיות, ולנצל את ה"פרמיס" לומר משהו קצת יותר מעמיק על יחסי גברים ונשים בימינו. אלה הרבה מאד ציפיות אופטימיות – והסיכוי קטן שיתגשמו. אם לא, נישאר עם סדרה מופקת להפליא, אולי משעשעת לפרקים (גם את זה נדרש להוכיח), אבל שהצפייה בה מתסכלת מאד מבחינות מוסריות, פמיניסטיות, הומוריסטיות, ומשפחתיות – זוגתי כמעט רצחה אותי על שביקשתי ממנה לראות את הפיילוט, הפסיקה באמצע מרוב זעזוע וקיללה את כל הכותבים. ועכשיו יוצא שהסדרה הופכת לנייר לקמוס: שאם הפסקת לראות את הסדרה אתה מחרב מסיבות, ואם לא אז אתה דוש. מה בחרתם להיות?

ג'וני ואבירי הגליל – ימי רביעי ב-22:00  החל מה- 2/9, בערוץ yes Drama HD וב- yes VOD מה- 30/8

תגובה אחת בנושא “ג'וני הוא עירום

  1. חן חן לכם על סקירה מענייינת. בסדרה עספור יש קטע בו עוז זהבי צועק למה נשים מתייחסות אליו כאל זונה.
    בכל התפקידים שלו כמעט מלהקים אותו כגבר האולטימטיבי שכל אשה רק רואה וכבר פושטת את בגדיה למענו, אז למה שלא יקח גם תשלום ?:)

    וברצינות, אני באמת חושבת שמדובר בגבר שחושב שהוא עושה סדרה פמינסטית, לכאורה בשם השיויון בו נשים יכולות לסחור בגברים.
    אבל בעצם, יש פה כשל לוגי.
    כי נשים שרוצות רק מין יכולות למצא אותו בקלות בלי לשלם עבורו, ע"ע עוז זהבי בעספור,
    ובתפיסה פמינסטית אמיתית, גברים שכותבים ושולטים בשחקניות נשים- ומחליטים בשבילן כמה שווה להן לצרוך מין, נשמע לי יותר כמו הגשמה של פנטזיה גברית מאשר כפמינסטים דגולים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.