איך להתמודד עם פחד קהל?

זיווגים BBC

מדור עצות חדש. איזו עצה בדוקה ומנוסה ניתנת בסדרה "זיווגים" כתשובה לשאלה, והאם היא עובדת?

קפטן ג'יימס האודון: מה היא עוד אמרה?

נער: היא אמרה גם שתיתן לי מטבע של שישה פני, אדוני.

קפטן ג'יימס האודון: אני עומד לתת לך עצה עכשיו, גבר לגבר.

נער: אני מעדיף שישה פני.

(עלילות דיקנס, פרק 16)

מה אתם הייתם מעדיפים שישה פני או עצת חינם?

מסתבר שהעולם מלא אנשים שרק רוצים להעביר לאחרים מחכמתם ומניסיונם, אך יש מעט מאוד אנשים שמקבלים באמת את העצה הנכונה במקום ובזמן הנכון. גם הטלוויזיה כמובן משקפת את העובדה הזו, דמויות רבות על המסך מייעצות לאחרות עצות בכל תחומי החיים, אולם לא פעם עצתם לא מתקבלת, או דווקא כן מתקבלת אך משום מה לא עובדת כמצופה.

המדור "העצה השבועית" שחוקר את "תשובות הטלוויזיה לבעיות החיים" מיועד למעקב אחר עצות טלוויזיוניות, ובדיקה מה עלה בגורלן, עד כמה העצות הללו  היו מוצלחות מלכתחילה, האם הקשיבו להן ופעלו לפיהן, ואם כן, האם השימוש בעצה הצליח להשיג את המטרה או שמשהו השתבש בדרך, ואם משהו השתבש בדרך, מדוע?

 

העצה השבועית: איך להתמודד עם פחד קהל?

בטח לכולכם יצא לשמוע על כך שלאנשים הסובלים מפחד קהל, או פחד במה, מייעצים להתגבר על הפחד שלהם על ידי כך שהם ידמיינו את הקהל עירום, או בתחתוניו. האמת היא שיצא לי לשמוע את העצה הזו בטלוויזיה פעמים די רבות ואני מודה שמעולם לא הבנתי את פשרה, ואיך הדבר אמור לעזור להתגברות על הפחד, ואולי זו הסיבה שכל כך אהבתי את העיסוק בעצה הזו בפרק השלישי בעונה הראשונה של הסדרה "זיווגים" (הבריטית כמובן), והחלטתי להקדיש את טור העצות הראשון לפרק הזה.

 

BBC
זיווגים, BBC

בתחילת הפרק ג'ף נלחץ מהעובדה שצוות מראיינים עומד לראיין אותו במשרדי החברה בה הוא עובד. הוא חושש מכך שדווקא בנסיבות בהן הוא צריך להפגין את מיטבו, כל מה שהוא יצליח לעשות זה לפלוט מפיו מילים לא נכונות ללא שליטה. סטיב מנסה להרגיע אותו ופטריק מגיע עם העצה הידועה: "תדמיין אותם עירומים".

 

פטריק: זו טכניקה ידועה.

ג'ף: אז ייתכן שחברי הפאנל גם מכירים את הטכניקה הזו?

פטריק: אה, כן.

ג'ף: אז הם יכולים להפעיל אותה נגדי.

פטריק: להפעיל אותה נגדך?

ג'ף: הם עלולים לדמיין אותי עירום.

 

פטריק וסטיב מייחסים את טענתו של ג'ף לפרנויה מוגזמת, אולם בעיניי, דווקא יש בה ממש במובן הזה שאדם עם פחדים מאוד גדולים עשוי בשומעו עצה כזו במקום לדמיין את הקהל שלו עירום לדמיין שהקהל שלו רואה אותו עירום וזה בטח לא יעזור לביטחונו העצמי, ויש מקום לחשוש שג'ף עם הפרנויה שלו אינו המועמד המתאים לעצה הזו, אולם פטריק, עם בטחונו בשיטה הבדוקה והמוכחת לא חושש לרגע, ואף לוקח אחריות על העצה שלו בהמשך הפרק אחרי שג'ף מסתבך אתה קצת. שכן ג'ף, המתאמן כדי להצליח לדמיין את חברי הפאנל שלו עירומים, מתחיל לדמיין את כל מי שהוא רואה במערומיו, ולא כולם נראים כך במיטבם.

 

פטריק: מה הבעיה ג'ף?

ג'ף: אני לא יכול לכבות את האנשים העירומים.

פטריק: מצוין.

ג'ף: מה זאת אומרת מצוין? זה מגעיל.

פטריק: בדיוק, אם כולם חוץ ממך מגעילים, זאת אומרת שאתה הכי טוב. אתה תעבור בקלות את הריאיון.  

 

אולם למרות ביטחונו של פטריק, והסכמתו של ג'ף עם התיאוריה, הרי שכאשר שעת הריאיון מגיעה בסופו של דבר, העובדה שג'ף לא יכול להפסיק לדמיין אנשים עירומים היא זו שעובדת נגדו, שכן בחדר הריאיון יש מראה, והאדם היחידי שהוא מצליח לדמיין עירום הוא הוא עצמו במראה שמולו, עניין שכמובן גורם לו לאבד מביטחונו.

משמאל ג'ף בימים בהם המראה לא מאיימת עליו:

וכך אם כבר אמרנו שפטריק אולי נתן את העצה הנכונה לאדם הלא נכון, אפשר להוסיף גם שהוא ביקש ליישם אותה בסיטואציה שאינה הסיטואציה המקובלת לעצה הזו, שכן העצה הזו ניתנת בדרך כלל לאלה החוששים לדבר בפני קהל וצריכים לעמוד על במה ולעשות זאת, ובפניהם בדרך כלל לא מעמידים מראות, בעוד שהאפשרות שתהיה מראה בחדר כלשהו במשרדי עבודה בריאיון של החברה, הרבה יותר גדולה.

ואם אנחנו למדים משהו מהפרק זה שעצת חז"ל: "חכמים היזהרו בדבריכם", היא עצה כנראה שאי אפשר להפריז בה, כי כשנותנים עצה לא משנה עד כמה היא בדוקה ומנוסה צריך תמיד גם לדעת האם היא מתאימה לסיטואציה, ולאדם שאליו היא מיועדת. פטריק היה צריך להבין שג'ף אינו מושא מתאים לעצתו (או לעצות באופן כללי, אבל זה כבר סיפור אחר…), עוד בשלב שג'ף חשש מכך שחברי הפאנל ישתמשו בה נגדו. במקרה הזה אין ספק שג'ף היה יוצא נשכר הרבה יותר לו הוא היה מקבל שישה פני…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *