פרויקט מסלול 12, פרק האיחוד: חייבים לדבר על הלן

פרויקט מסלול 12

על פרק האיחוד של 'פרויקט מסלול' והאופן בו השתקפו בו שתי הבעיות הגדולות של תכניות הריאליטי בשנים האחרונות: הבריון המתקרבן והתערבות ההפקה

לא, לא באמת חייבים לדבר על הלן, אבל אני כן חייבת להוציא קצת קיטור.

במבט רטרוספקטיבי, עונה 12 לא הייתה מהעונות האהובות עלי, אבל זו הייתה עונה 'בסדר', וזה גם מה שאני יכולה לומר על הגמר. באופן הכי הכי שיטחי שיש, אני יכולה לומר שההתרשמות הכללית שלי הייתה שג'סטין הפתיע לטובה, ברנדון אכזב, שתי הבנות היו טובות ושמחתי בשביל דום שזכתה לאחר שהתבלטה לטובה העונה. מעבר לכך, שמחתי מאוד שהלן קסטיליו לא עלתה לגמר, כי כפרסונה היא עלתה לי על העצבים יותר ויותר במהלך העונה. האמת שגם לא אהבתי אותה מלכתחילה כמעצבת, למרות שהיו לה שני דגמים שמאוד אהבתי, דגם הכובעים הקוביסטי שיצרה עם קייט והדגם הזוכה שלה באתגר בגדי ספורט, שהיה הדבר היחיד שאהבתי מהמשימה האומללה ההיא (מהשמלה השחורה עם השכמייה, שהשופטים התפעלו ממנה עד אין קץ, ממש לא נפלתי, פשוט ביחס לקונקורנציה היא הייתה בסדר). לא הצטערתי גם  שממש לא אהבתי את יתר הדגמים המשעממים שהיא הציגה. זה מבאס להעריך כישרון של בן אדם שאתה לא סובל…

ואז צפיתי בריוניון, עליו נפלתי במקרה בשיטוטי ב-VOD של הוט. לפרויקט מסלול אין מסורת מסודרת של פרקי איחוד. לפעמים יש, לפעמים אין, לפעמים זה מעין חצי פרק שמשולב עם הגמר וכולי. מלבד הריוניון הראשון של העונה הראשונה, שבו כולם היו מבוסמים לתפארת וונסה (הבריטית) השתכרה לחלוטין, הריוניונים הבאים היו מנומסים ומאוד ברוח הפוליטיקלי קורקט. כולם חברים, אף אחד לא נוטר לאף אחד וכולנו משפחה אחת גדולה. עד שהגיע הריוניון של עונה 12 ובו נשלפו המספריים החדות.

 

מסתבר שזו הייתה עונה לא קלה מהבחינה החברתית. דווקא זוג הניצים מהתחלת העונה, מירנדה וטימוטי, השלימו ואפילו נהיו חברים טובים לדבריהם (טימוטי אמר שמירנדה מאוד תמכה בו לאחר שהודח). סנדרו הוא סנדרו, אבל טיפוסים כאלו לא באמת לוקחים ברצינות. הריב הגדול שלו היה עם זק פוזן, מסתבר. הוא חושב שזק פוזן מקנא בו כמעצב וכגבר. ווטאבר. לא היה לי כוח אליו העונה ואין לי כוח אליו עכשיו. היה גם את האישיו של הטנטרומים של קן, שהצטער על כך שוב בריוניון, כולל על תקרית החדר שהייתה לו עם אלכסנדר. הוא אמר שהיום הוא היה פשוט זז ומפנה את הדרך, אני לא חושבת שהוא היה מצליח לשלוט במזג שלו שוב. יש לו בעיה ניכרת של שליטה בכעסים, אבל למרות שהתעצבנתי עליו במהלך העונה, הוא עדיין לא הביריון העונתי, גם לא סנדרו, הכבוד כולו של הלן.

 

מה שמפריע לי בעיקר בהלן היא העובדה שהיא ביריונית-קורבנית-אובססיבית, ולא במפתיע, הקורבן שלה הייתה אלכסנדריה. האאוטסיידרית. האמת שאלכסנדריה לא בדיוק עשתה עלי רושם של אדם מאוד נחמד, אבל גם לא של אדם מציק, נהפוך הוא. היא נראית כמו מישהי שלא מתעסקת בכל מיני דרמות בשטח ושומרת מרחק. אז היו לה הערות על הדגמים של המעצבים האחרים בטסטות, אבל גם לאחרים לא היה חסר. זה די שגור, שמעצב קוטל דגם כזה או אחר של מעצב אחר, לא הרגשתי במהלך העונה שאלכסנדריה התבלטה במקצה הזה (אפילו במונטז' הטסטות היא הייתה פחות חריפה מאחרים). אני זוכרת דווקא מהעונה לא מעט טסטות של הלן עצמה, היא לא הייתה בדיוק פרח קיר. אבל זה היה הקזוס בלי לתחילת ההתקפה של הלן על אלכסנדריה, כשהיא מעמידה פני קורבן, כהרגלה, תוך כדי גיבוי מקייט (הלן, קייט ודום היו חברות בעונה ולאחריה), ומקן, ותוך כדי שהיא אומרת לאלכסנדריה שכולם בעונה חשים כמוה כלפיה. כשקייט הצטרפה אליה, היא אמרה שאלכסנדריה הייתה נחמדה וחביבה כלפיה במהלך העונה ולכן היא הייתה בשוק כששמעה אותה בטסטות. הלו! חברתך הטובה הלן התבטאה בצורה הרבה יותר חריפה כלפייך בתחילת העונה, זוכרת? הלן קראה לקייט ביץ', אבל אמרה מאוחר יותר שהיא מצטערת על השיפוט המוטעה ואיזה אדם נהדר היא קייט וכמה הן התקרבו וכולי. אבל כשאלכסנדריה אמרה בפרק הראשון שהיא לא רוצה את קייט איתן בעונה, הלן נחרה בבוז, כמי שמוצאת ראייה חדשה נגד שנואת נפשה. כשאלכסנדריה לבסוף הודתה שהיה לה קשה עם התמוטטויות העצבים התכופות של הלן, הלן גלגלה עיניים ורשפה: "ואת עוד מורה!", היא המשיכה בכך שוב ושוב עד שסנדרו (!) היה זה שאמר לה לרדת מזה כי היא לא תוציא מאלכסנדריה את התגובה שרצתה. הלן כנראה כיוונה לכך שאלכסנדריה תודה שהיא שוטמת אותה ותתנצל על כך שהעזה לשנוא אותה בעוד שאלכסנדריה סירבה להודות שהיה לה בכלל אישיו עם הלן. זה הפך להיות קצת קומי אפילו כשהלן שאלה את אלכסנדריה: "מה, אני מטורפת?" [כי אני חושבת שאת שונאת אותי וכולי], ואלכסנדריה מהרהרת ואומרת בשקט: "אולי?".

פרויקט מסלול 12
צילום מסך של הלן מפרק הצגת המתמודדים. Lifetime©

לא רק הלן הפריעה לי, אלא גם העובדה שקייט וקן מצאו לנכון להצטרף אליה כאמור בעוד שהאחרים ישבו בשקט ועשו קולות של משי שרמוז, ואם סנדרו לא היה מתערב, הלן הייתה ממשיכה. עד כמה מגוחך זה מאחת לעשר שסנדרו הוא הדמות החינוכית והאחראית ביותר בשטח? אני מניחה שהאחרים לא חיבבו את אלכסנדריה, שהיא כאמור מן אאוטסיידרית וכנראה לא אדם הכי חברותי, אבל תמיד מפריע לי לראות אנשים עומדים מנגד מול אקט של ביריונות, וכן, אני מסתכלת גם עליך טים גאן, בעצם, בעיקר עליך, כמי שהנחה את הריוניון ונתן יד להשתלחות הזו. במשך כל הריוניון, בעצם, הוא היה חביב ואבהי כלפי הלן, הרגשתי שהוא בעצם מעודד אותה. זה קצת כמו לראות סרט תיכון, בו הילדות המקובלות חוברות נגד הילדה הזרה, בעידודו השקט של מחנך הכיתה. זה הוריד לי קצת גם מדום, למרות שהייתה פסיבית בעיקר, ולצערי כאמור גם מטים גאן.

במהלך התכנית, טים גאן קרא כמה מהתבטאויות הטוויטר של חלק מהמשתתפים, וזה כשלעצמו לא היה נאה במיוחד מצדו. כמו למשל להקריא ציוץ של ג'רמי שרמז שהצעת הנישואים של בריידון לבן זוגו על המסלול הייתה משחק ואז לסובב את זה כך שישתמע כאילו ג'רמי הנשוי לא מפרגן לחתונה של גיי אחר, וזו הרי ממש לא הכוונה. הוא קרא פה ושם עוד כמה הודעות טוויטר של הבנים, לפני שעברו לנושא הבא, והוא האם לשופטים יש מועדפים והאם ההפקה ישרה וכולי. זה נושא מעניין כשלעצמו, אבל גם ההחלטה של טים גאן להשמיט את הלן מפינת הטוויטר הייתה מעניינת.

כי לאחר הצפייה בריוניון חיפשתי קצת מידע בנושא, או יותר נכון, אנשים שהתעצבנו כמוני מהלן כדי לא להרגיש לבד, וגיליתי שהיא הייתה ביריונית גדולה מכפי שחשבתי. הלן, בסיועה של קייט וקצת גב מדום, נכנסה באלכסנדריה בחשבונות הטוויטר והאינסטגרם שלה בכל זמן שידור העונה ולאחריה. וכשאני מתכוונת "נכנסה" אני מתכוונת שמלבד הנאצות והלעג, היא אפילו איחלה לה להירצח. זה כנראה לא ביג דיל להלן, שהספיקה גם לריב עם הבלוגרים טום ולורנצו, ולאחל להם למות, ולחסום גם את מונדו גרה.

ואחרי כל זה, מפיקי פרויקט מסלול חשבו שזה רעיון פנטסטי ללהק אותה ואת אלכסנדריה שוב לאחת מעונות האולסטארס…

וזה גם מתקשר לי לדיון המריר שהיה בסופו של הריוניון. האם 'פרויקט מסלול' הוא יותר ריאליטי מהונדס המסתמך על סטריאוטיפים או תחרות הוגנת?

לדעתי האמת היא איפשהו באמצע. קודם כול, כשמפנים את הפוקוס לטיפוסים ציוריים כמו סנדרו וטימוטי, מאבדים בדרך מעצבים מוכשרים ומעניינים רק בשביל הדרמה, זה לא הוגן כלפיהם וגם לא הוגן כלפינו, הצופים. זה גם לא הוגן שמלהקים טרבל-מייקרים או דרמות קווין במקום אנשים רציניים שבאים לעבוד ולא להתעסק בשטויות. שנית, לשופטים מן הסתם יש מועדפים, זה אנושי. גם לי היו, השאלה היא האם ההעדפה הייתה אישית בגלל האופי של המעצבים, שזה בעייתי, או שהם התחברו אליהם יותר מהבחינה העיצובית, שזה לגיטימי. האמת שמפריע לי יותר שלטים גאן יש העדפות, כי הוא אמור להיות שם בשביל המשתתפים בצורה שווה, כמי שמייעץ ומנחה בשלב היצירה עצמה. טים גאן טען שאם העסק היה מכור, אז מונדו היה זוכה בעונה 8. אבל זה בדיוק להפך בעיני, השופטים באמת נורא אהבו את גרטשן, בלי שום פרופורציה בעיני לנפח שלה כמעצבת, ומונדו היה צריך לזכות. התצוגה שלו הייתה הרבה מעל זו של גרטשן לטעמי ומסתבר שלא רק לטעמי ועצם העובדה שהוא לא זכה, היא זו שעוררה עננה קטנה ועכורה של חשד. כנ"ל בעונה של אניה, שהשופטים פשוט נפלו שדודים לרגליה, והתעלמו מהעובדה שיש לה באמת עין טובה להדפסים, אך היא העלתה למסלול שמלות חוף פשוטות מאוד בלי יותר מידי עיצוב או גיוון.

בדרך כלל, גם אם אני ממש לא מסכימה עם השופטים בכל אתגר וגמר, בגרוסו מודו אני כן מרגישה שיש הגיון בבחירות שלהם. במבחן התוצאה של העונה הנוכחית למשל, לדום, אלכסנדריה, ג'סטין ובריידון בהחלט הגיע להציג בשבוע האופנה. לפעמים יש פאלטות, כמו בנוגע למונדו, או לאניה למשל, או לוונדי מהעונה הראשונה שהגיעה לגמר על חשבונו של אוסטין סקארלט, ולצערי, התכנית לא לגמרי נקיה ממניפולציות, זו בכל זאת תכנית ריאליטי. אבל אני בוחרת להאמין שלמרות הכול, התוכנית הזו יקרה באמת לליבם של העושים במלאכה מכדי שיתנו לה לסטות לגמרי מהמסלול. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *