השוטר הטוב והשוטר הרע

השוטר הטוב, צילום ערן כהן

על כל מה שרע וטוב בסדרה הישראלית החדשה "השוטר הטוב"

השוטר הטוב היא קומדיית אקשן מבית היוצר של האחים ארז ותומר אבירם, ובכיכובו של יובל סמו.

אסף רזון ואורלי שלמה היו בערב ההשקה של הסדרה, בו הוקרנו שני הפרקים הראשונים של הסדרה ברצף. הם הגיעו בערך חמש דקות לפני שהתחילה הקרנת הפרקים ובאותן דקות התמקדו בעיקר בצפייה בפוסטר של הסדרה שניבט מהמסך שמולם, וכך גילו עד כמה קשה לזהות את גיא לואל מרחוק כשהוא מזוקן ושערו משוך לאחור.

אחר כך עלתה לבמה דגנית אטיאס גיגי מנהלת הפקות המקור של yes, ושניהם שמעו אותה אומרת שזה קשה ליצור סדרות מצחיקות, וזה עוד יותר קשה ליצור סדרות מצחיקות וחכמות, ואז התחילה ההקרנה, ומכאן התגובות התפצלו במקצת. שניהם נהנו, אך בעוד שאורלי בעיקר חייכה לאורך כל זמן הצפייה, אסף מצא עצמו לא פעם מתגלגל מצחוק.

הצד שלה (אורלי בתפקיד השוטרת הרעה)

כשדגנית אטיאס החמיאה לסדרה כבר הייתי בשלב בו אני מוכנה לחלוטין לאהוב את הסדרה, אחרי הכול, השילוב של סדרה חכמה ומצחיקה הוא אחד השילובים האהובים עליי ביותר, כשמנצח אותו בעיקר השילוב של חכם מצחיק ורומנטי, אבל אני לא בררנית ושניים מתוך שלושה זה מספיק טוב עבורי.

איך יוצרים סיטואציות מצחיקות? יש הרבה דרכים, אבל אחת הדרכים היותר מקובלות היא דרך ההפתעה. בונים אצל הצופים ציפייה למשהו שיתרחש וכשהוא קורה אחרת מהאופן שבו הם דמיינו אותו קורה, מופיע הצחוק, במיוחד אם מצליחים להפתיע צופים מיומנים שכבר יש להם ניסיון בלצפות לבלתי צפוי. קומדיה היא חכמה באמת בעיניי אם היא מצליחה לא רק לגרום לנו לצפות לסיטואציה מסוימת, ולצחוק כשמתברר שהמציאות בסדרה היא שונה, אלא גם לגרום לנו להבין מה בתבנית שבגללה ציפינו לתוצאה מסוימת, הוא דעה קדומה ותיוג, ולא רק בנייה של ציפייה מוקדמת כהכנה לטוויסט.

יוצרי "השוטר הטוב" השתמשו יותר מפעם אחת בשני הפרקים הראשונים באלמנט ההפתעה כדי להצחיק, ומכיוון שהמשחק של כל השחקנים היה טוב, והסיפור מעניין ההפתעה העלתה בי חיוך, אך אולי בגלל הציפיות, ואולי מסיבות אחרות הרגשתי שפעמים רבות גילוי האמת לא מעורר בי רצון לצחוק.

ועכשיו באופן לא מפתיע, וגם לא מצחיק, אני הולכת לפרט בדוגמאות מהפרק למה אני מתכוונת, ולצופים שחוששים מספוילרים ובצדק אני מציעה לקפוץ לקרוא את הצד שלו.

השוטר הטוב: עונה 1

פוסטר הסדרה. צילום: אוהד רומנו

נתחיל בעניין שם הסדרה "השוטר הטוב". על פניו השם רומז לחלוקה הידועה שקיימת בחקירות משטרתיות  של השוטרים הטובים והשוטרים הרעים, השוטר הטוב הוא כידוע זה שכביכול מקשיב לצד של הנאשם ורוצה בטובתו ומעורר את אמונו, כשהשוטר הרע הוא זה שמאיים עליו, ו"מתעלל" בו בדרכו החוקית או הפחות חוקית. יובל סמו המגלם את השוטר דני קונפינו, גיבור הסדרה, אינו טוב במשמעות של השוטר הטוב הקלאסית הזו, הוא גם אינו טוב מדי בתפקידו, שכן אנו רואים אותו למשל טועה ותופס את האיש הלא נכון, אבל הוא שוטר שמצליח להביא תוצאות באלימות (המידתית, לדבריו, האנשים שכלפיהם הוא מפעיל אותה חולקים על דעתו), ולא מתכופף בפני סמכות ולכן במטה שלו הוא נחשב שוטר טוב שאכפת לו.

אז דני קונפינו הוא שוטר בריון, שנחשב טוב כי הבריונות עובדת, רק שלראות את הבריונות מופעלת כלפי אזרחים תמימים בסדרה זה לא בדיוק מסוג הדברים שגורם לי לצחוק.

באותה מדה הפתעה אחרת מזומנת למי שמתבונן בפוסטר הסדרה וסובר כמוני בטעות שאביו של דני קונפינו (המגולם על ידי משה איבגי) הוא נכה הנצרך לכיסא גלגלים. הפוסטר שכאמור צפיתי בו בעיון ממש לפני הצפייה בפרק גרם לי לקוות בליבי שאולי בסדרה נקבל סוף סוף בטלוויזיה הישראלית דמות מעניינת כזו, בעיקר בגלל שמשה איבגי משחק את הדמות והדמויות שהוא מגלם רחוקות מלהיות משעממות. אולם כבר בפרק הראשון מסתבר שמשה איבגי לא מגלם דמות של נכה, אלא דמות של אדם המתחזה לנכה, המעוניין בכל ההטבות המפליגות שמספק הביטוח הלאומי כביכול לנכים. ושוב כמי שמכירה קצת את המציאות ויודעת עד כמה ההטבות הללו רחוקות מלהיות מספקות, ועד כמה הטבות נמנעות לפעמים מאנשים שבאמת מגיע להם בגלל שיש אנשים בעולם שמנצלים את הביטוח הלאומי ולא מגיע להם, הרגשתי שהעובדה שמי שזוכה לייצוג על המסך, הוא שוב לא הנכה האמיתי אלא המתחזה לו, לא ממש מעוררת בי רצון לצחוק.

חוץ משתי הנקודות הללו אני יכולה לומר שגם לא התלהבתי מדי מהייצוג של הדמויות הנשיות בסדרה, והיה באופן שבו כתבו אותן ובמיוחד את חברתו של דני קונפינו משהו מאוד גברי בעיניי. אם כי אם אני כבר אומרת זאת, אז אני צריך לציין לטובה את דמותה של אמו של דני קונפינו המגולמת על ידי ליאורה ריבלין, שעושה תפקיד שנראה בינתיים קצת יותר מעניין ומורכב.

בסוף הקרנת הפרקים כשעלו האחים היוצרים על הבמה והודו לכולם, וסיפרו שהסדרה הייתה חלום שלהם שהתגשם, הם אמרו שכל מה שהם רצו זה להצליח לספק בידור טוב לכל האנשים בארץ שרוצים לנוח ממציאות חייהם מול תכנית שתשאיר אותם עם חיוך בסוף היום, וזה גרם לי לחשוב שאולי הייתי נוקשה קצת בשיפוט שלי אותם, ואולי באמת הקדשתי יותר מדי מחשבה לכל מיני נקודות, שלא היה צריך, כשהמדובר בסתם בידור, ובסך הכול די נהניתי מהמשחק, ובמיוחד מהאינטראקציה בין  מפקד המטה (גיא לואל) לדני קונפינו. ומכיוון שאני יודעת שלפעמים זה לוקח לסדרה זמן לעגל את הדמויות שלה, בינתיים אני מתכוונת להמשיך ולצפות, אני מקווה שבפרקים הבאים אני כבר אצחק באמת.

הצד שלו (אסף בתפקיד השוטר הטוב…)

בניגוד לאורלי, לא פיתחתי ציפיות לסדרה איכותית אלא לקומדיה מבדרת וככזו היא אכן הפתיעה לטובה. לא במונחי "איכות" קולנועיים, אבל כן במונחי קומדיה, המקובלים אצלי לפחות. אורלי דיברה על הפתעות וכאלו לא חסרו באמת. הסדרה מלאה הברקות קטנות בהמון רגעים שבהם לא ציפית להן, אבל מהסוג שממש "עושות" אותה, נותנות לה טון אופייני ומקורי, ומזיזות אותה ממשבצת "המוצר הצפוי" למשהו שרוצים להמשיך ולראות.

צודקת אורלי שאיפיון הדמויות שטחי מאד, בעיקר הדמויות הנשיות, אבל אני מקווה שגם זה ישתפר קצת, ככל שיהיו יותר פרקים לסדרה. אלו שהשוטר עם הפתיל הקצר והנטייה לאלימות מזכיר להם את החיים וגורם לעצבות, בהחלט לא ייהנו מהסדרה. אבל אלו שחובבים את ההומור שלהם וולגרי בלי נקיפות מצפון, ימצאו עצמם צוחקים ללא הרף. ובכל זאת, בלי ספויילרים, מעניין לראות איך נושא חברתי מסויים, שטופל בסדרה קומית אחרת לפני כמה חודשים במשך פרק שלם ונחשב בה חתרני ופורץ-דרך, מושחל גם בסדרה ה"פשוטה" הזאת, בקלילות, בסצנה מצחיקה מאד של דקה-שתיים ועובר "מתחת לרדאר" תחת חיפוי אווירי של מטחי הומור. אני מקווה שנגלה עוד פנינים כאלה בהמשך הסדרה, וגם אם לא – הרבה אנשים עתידים ליהנות ממנה.

והצד שלכם?

הסדרה תשודר בימי שבת ב-21:00  החל מה- 15/8

שני הפרקים הראשונים ישודרו ברצף, בערוץ yes Comedy HD ובבכורה ב- yes VOD מה- 12/8

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *