עזרה ומעשים טובים

מאתר PIXABAY

לעזור זה אנוכי? להיעזר זה תורם? מה יש לטלוויזיה לומר בנושא? כמה מילים על הנושא העכשווי

מאתר PIXABY

בפרק הרביעי בעונה החמישית של הסדרה "חברים" טוען ג'ואי כי כל המעשים הטובים הם אנוכיים, שכן על פי תפיסתו, אפילו התחושה הטובה הנגרמת מעשיית מעשה טוב נחשבת רווח אישי, ובכל המעשים הטובים יש רווח אישי.

בפרק האחד עשר של העונה הראשונה בסדרה "המקום הטוב" טוענת אלינור, גיבורת הסדרה, כי מעשה לא יכול להיחשב טוב, אם המניע שלו פגום מוסרית, כלומר אם הוא נועד להשגת רווח אישי.

שילוב בין שתי התפיסות הללו מביא למסקנה שאו שלא ניתן כלל לעשות מעשים טובים, כי כל המעשים הנחשבים 'טובים' הם אנוכיים, ולכן בכולם אפשר למצוא רווח אישי, כלומר מניע פגום מוסרית, או שלחלופין לא כל מניע אנוכי הוא פגום מוסרית, ותחושה טובה הנגרמת בשל ביצוע מעשה טוב, היא דוגמה לאנוכיות שאינה פגומה מוסרית.

אולם, גם אם מניחים שהתחושה הטובה הנגרמת מביצוע מעשה טוב לא נחשבת רווח אישי פגום מוסרית, הרי שעל פי טענתה של אלינור מעשה טוב, הוא בהכרח מעשה שנעשה עבור הזולת, כי מעשה שנועד לשרת אותנו בלבד, ברור שיש בו רק רווח אישי. מצד שני, כל מי שאי פעם ניסה לעזור למישהו אחר יודע עד כמה זה מתסכל לעשות זאת כשהצד שרוצים לעזור לו, לא עושה דבר לעזור לעצמו, כמו שניסחה זאת דילן דימאו בפרק החמישה עשר של העונה השנייה של הסדרה "ללא מילים", כשאמרה לאחיה ג'יי. ג'יי, גיבור הסדרה, שנמנע מלבקש עזרה מחבר שהיה עמו כאשר פח אשפה חסם את המעבר לכיסא הגלגלים שלו והוא נשאר תקוע: "זה לא משנה עד כמה העולם נגיש, כל עוד אתה לא נגיש".  כלומר, ייתכן שבאותה מידה שבכל מעשה טוב יש צד אנוכי, גם במעשים שנראים כמעשים של דאגה עצמית יש תרומה לזולת.

כל ההקדמה הזו, נועדה להציג בפניכם את הנושא ש"עובר מסך" יעסוק בו בשבועות הקרובים – עזרה ומעשים טובים. כיצד יודעים אם אנחנו באמת עוזרים כמו שאנחנו מתכוונים, או שאולי העזרה שלנו מביאה יותר נזק מתועלת? האם יש דרכים נכונות יותר או פחות לתת ולבקש עזרה? מה הגבול בין מתן עזרה לקורבנות? מה הגבול בין קבלת עזרה לניצול? האם עזרה מעמידה את הזקוק לה בעמדת נחיתות? מדוע יש אנשים שכל כך קשה להם לבקש עזרה?

בשבועת הקרובים נראה מה ניתן ללמוד מהאופן שבו הטלוויזיה משקפת את הנושא. דוגמאות לחלק מהכתבות שבדרך: 

ילדותי, עונה 1, מסר הולך לאיבוד

מסרים יכולים לחזק או להחליש את שומעיהם, אבל מה קורה כשהמסר משתבש? ומה קורה כשמסר של קריאה לעזרה לא נענה? האם זה משנה מיהו הקורא לעזרה? הכול על הצורה הייחודית בה עוסקת הסדרה "ילדותי" בסוגיות אלו.

על הספקטרום ועל התסכול

התבוננות בסדרה "על הספקטרום" ובחינת דרכי העזרה השונות הננקטות בה, ומדת התסכול המתלווה לכל דרך.

איך נמנעים מאימלול עצמי?

הסדרה "החיים הראשונים שלי" מתארת כמה דפוסי חשיבה שיכולים לאמלל לא מעט את האוחזים בהם. ליקטנו חמישה מהם לעזרת הציבור.

 

פונדקאות – עזרה או ניצול? –  כיצד הטלוויזיה משקפת את הסוגיה על פי הסדרות, "סיפורה של שפחה", "רוזאן", "חברים", "היפים והאמיצים" ו"האקסית המטורפת".

 

ואם כבר הזכרתי את "האקסית המטורפת", אני מרגישה צורך לסיים את הרשומה הזו עם קליפ  מהסדרה (עונה 3, פרק 9), שבו מוצגת גישה מקורית ומעוררת מחשבה לסיבה בגללה רוב האנשים לא עושים מספיק מעשים טובים: "בלי אהבה אפשר להציל את העולם":

אולי יעניין אותך

ג'ף פיקלס, ילדותי - Erica Parise/SHOWTIME באדיבות yes

ילדותי, עונה 1, מסר הולך לאיבוד

מסרים יכולים לחזק או להחליש את שומעיהם, אבל מה קורה כשהמסר משתבש? ומה קורה כשמסר של קריאה לעזרה לא נענה? האם זה משנה מיהו הקורא לעזרה? הסדרה "ילדותי" עוסקת בצורה ייחודית בסוגיות אלו. ספוילרים לעונה כולה כמובן

ג'וש צ'אן האקסית המטורפת

האקסית המטורפת עונה 3, פרק 6: ג'וש לא רלוונטי

ניתוח הפרק Josh is Irrelevant מהעונה השלישית של "האקסית המטורפת"

UNREAL פרק 7

בלי טובות אפשר לחיות?

דיון קצר בפרקים השישי והשביעי של הסדרה UnREAL

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *