עזרה בדרך 1


התבוננות בסדרה “על הספקטרום” ובחינת דרכי העזרה השונות הננקטות בה, ומדת התסכול המתלווה לכל דרך

האם אפשר לעזור למי שאינו רוצה לעזור לעצמו?

הטענה הרווחת ש”אי אפשר לעזור למי שאינו רוצה לעזור לעצמו”, מתבססת על שתי הנחות יסוד: האחת, שאין לנו זכות לכפות על אדם בוגר את מה שאנחנו חושבים שנכון בשבילו, לכל אדם בוגר יש את הזכות להחליט מה הדבר הטוב ביותר עבורו, ואנחנו לא יכולים להחליט בשבילו שאנחנו יודעים טוב ממנו. ההנחה השנייה היא שאם אדם לא רוצה לעזור לעצמו (באופן בו אנחנו מאמינים שהוא צריך), הרי שכל ניסיון שלנו לעזור לו, ייתקל בחוסר שיתוף פעולה מצדו ויגרור תסכול מצדנו. מה שאומר שאם אנחנו רוצים להימנע מתסכול לא כדאי לנסות לעזור למי שאינו חפץ בעזרתנו.

הבעיה עם הנחות היסוד הללו, היא כמובן שישנם גם אנשים מבוגרים, שלא באמת נמצאים בעמדה שהם יכולים לדעת מה הכי נכון עבורם ואין להם את הכלים להבין זאת מבלי להזדקק לעזרת הזולת. כך נוצרת עסקת חבילה, בה ישנם אנשים המחויבים לעזור לאחרים שלא יכולים להסתדר לבד, בשעה שהנעזרים בכלל אינם רוצים באותה עזרה או מודעים לכך שהם צריכים אותה. מצב שבו מלכתחילה סף התסכול האפשרי הוא גדול מאוד לשני הצדדים.

הסדרה “על הספקטרום”, הפקת המקור המצליחה של yes, המספרת על חייהם של זוהר (נעמי לבוב), עמית (בן יוספוביץ’), ורון (ניב מג’ר), המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, מציגה בפנינו את הבעייתיות המובנית בניסיונות העזרה של החברה לאנשים שהחברה מאמינה שהיא יודעת טוב מהם מה נחוץ להם.

על הספקטרום, צילום אוהד רומנו באדיבות yes

המערכת מאמינה למשל שאפשר לעזור לרון למצוא עבודה, ואפילו משלמת ליעלי המדריכה האחראית על השלישייה בדיור המוגן כדי שתיצור עבורו הזדמנויות, תכין אותו, ותנסה לשלב אותו בשוק העבודה, למרות שרון היה שמח להמשיך להסתגר בביתו ולא לצאת לעולם מהבית, או להצטרך לעבוד.

בניגוד לרון שמתחיל את הסדרה כשלדעתו הוא משולב דיו בחברה הרגילה, זוהר מרגישה שהמערכת לא משלבת אותה מספיק בעולם שבחוץ. היא אומנם עובדת ומתפרנסת, ומרגישה “נורמלית” מהבחינה הזו, אך היא הייתה רוצה להצליח להשתלב יותר גם מהבחינה החברתית והרומנטית. היא מרגישה, ובצדק מבחינתה, שאשר, אחיה, מונע ממנה לעשות זאת. מה שהיא לא מצליחה או יכולה להבין, זו העובדה שאחיה לא מנסה למנוע ממנה את החוויות שהיא רוצה לחוות, אלא את שברון הלב שהוא יודע שיהיה מנת חלקה במפגשים עם העולם ה”נורמלי” מהיכרותו את אותו עולם. הוא לא יכול להפוך את העולם למקום שיודע איך לקבל ולהכיל את זוהר כאדם רגיל, גם כשהוא מנסה לעשות זאת, במקומות בהם היא כבר השתלבה, כמו במקום עבודתה בארומה. הניסיון שלו לגרום ליתר העובדים לראות בה חברה מן המניין ולהגיע למשל ליום הולדתה שנערך בדירתה, נכשל, וחברותיה לעבודה מתרצות את חזרתן מההבטחה להגיע ליום ההולדת במילים: “פשוט חשבנו שזה יהיה פה בארומה, על הדרך כזה”.

לכאורה, “על הדרך” היא צורת העזרה הקלה והמתגמלת ביותר שיש. אנשים לא יוצאים מגדרם כדי לעזור לאחר, אבל אם הם בדיוק פוגשים בדרכם מישהו שצריך עזרה שביכולתם לספק, בלי שהדבר יעלה להם במחיר יקר מדי, הם יושיטו לו יד, וישמחו לעזור. אין כמו עזרה “על הדרך” כדי לגרום לאדם להרגיש טוב יותר עם עצמו.

עם זאת, למרות שעזרה על הדרך יכולה להיות נחוצה עד מאוד, על פי הסדרה רואים די ברור שישנן שתי בעיות עיקריות עם העזרה הלא מחייבת הזו. האחת כשהנחמדות של האנשים על הדרך, מתפרשת באור אחר ממה שהם מתכוונים ומתחילים לפתח כלפיהם ציפיות שהם לא יכולים או רוצים להיענות להן, כמו במקרה של העובדות בארומה, או של ליאור המלצרית שהפגינה נחמדות כלפי עמית ורצון לגונן עליו, והרצון שלו להתקרב אליה בעקבות זאת לא ידע גבולות, עד שכמו שרון כינה זאת “הוא הפך למטרידן”, וזכה לצו הרחקה ממנה.

 

עמית ארז וליאור. צילום דורון עופר באדיבות yes
עמית ארז וליאור. צילום דורון עופר באדיבות yes

הבעיה השנייה שיכולה להיווצר עם עוזרים על הדרך היא שבשל חוסר היכרותם של העוזרים עם האדם הצריך את עזרתם, הם יפרשו סיטואציות לא נכון ובעצם יחמירו את המצב במקום לעזור. כך למשל, הנכונות של פז הבת של נאווה, השכנה גדולת המידות, לעזור לעמית להגיע לקניון למפגש המעריצים עם ליאור מבלי להבין את כל ההשלכות הכרוכות בכך, הסתיימה בכך שעמית מצא את עצמו מוכה וחבול בקניון. בעיקר מכיוון שהיא רק הסיעה אותו לשם ולא נשארה להשגיח עליו, וכשהוא נמצא בקניון ללא השגחת אנשים שמכירים אותו ואת צרכיו, הוא לא יודע לתווך היטב את המצוקות שלו, ובקשת העזרה שלו מעוברי האורח בשירותי הקניון שאת עזרתם ביקש, התפרשה לא נכון על ידיהם כיוון שהיה להם הרבה יותר קל לחשוב שהוא סוטה מאשר להאמין שבאמת נחוצה לו עזרה לפתוח את החגורה שלו כדי לעשות את צרכיו.

הייתה זו יעלי, המדריכה, שאצה לתקן מיד את הטעות של פז כשהבינה שעמית נסע לקניון לבדו, והגיעה לשם כדי לעזור לו. כבעלת היכרות עם הצרכים המיוחדים של כל אחד משלושת השותפים בדירה, אין ספק שהעזרה שלה חשובה לשלישייה יותר מאשר עזרתם של עוברי האורח, והיא חלק חשוב והכרחי בשילוב של השלישייה בקהילה, אולם, החשיבות של עזרתה והעובדה שהיא אף מתוגמלת כלכלית עליה, לא מונעת ממנה לחוש תסכול על כך שההתערבות שלה בחיי השלישייה לא תמיד מתקבלת בהבנה ובהערכה, ולא תמיד משיגה את התוצאות הרצויות. נראה שהקושי הכרוך בתפקיד הוא זה הגורם לכך שזהו תפקיד שאנשים לא מתמידים בו לאורך שנים (דבר שיוצר תסכולים גם אצל הנעזרים), ושהיא עצמה מחליטה לפרוש ממנו בתום השנה.

 

יעלי (טל יקימוב) המדריכה. צילום ורד אדיר באדיבות yes

לעומת מחויבותם של אנשי המערכת המשגיחים על אלו הצריכים עזרה בהשתלבות אך יכולים לפרוש מהמחויבות לאחר שהחוזה מסתיים, הרי שלבני משפחה המחויבים לעזור אין ממש את הפריבילגיה הזו של לשים את האחריות הזו מאחוריהם ולהמשיך בחייהם. נכון שלא תמיד בני משפחה משקיעים את אותה הרמה של המחויבות בהשגחה ובעזרה לבני משפחתם הזקוקים לסיוע, אך אין ספק שהמערכת רואה בהם אחראים לנצח מבחינה כלכלית גם אם היא פוטרת אותם מאחריות מבחינות אחרות.

למרות שקל לנו להבין דאגה של בן משפחה, ואחריות שלא מסתיימת לעולם, הרי שעל פי מה שנראה בסדרה, האחריות שאשר, אחיה של זוהר, מרגיש כלפי אחותו, לא נובעת רק מכך שהוא בן משפחה אלא גם מאופיו. נראה שבני משפחתם של רון רון ועמית, שותפיה לדירה של זוהר, מאפשרים להם יותר חופש פעולה, ומשגיחים עליהם בדרך כלל מרחוק בעיקר באופן טלפוני וכלכלי, בעוד שאשר מעורב מאד בחיי היום יום של זוהר, מארגן עבורה דברים ומסיע אותה לעבודה ולטיפולים.

האם זוהר דורשת יותר השגחה מרון רון ומעמית? יתכן שכבחורה, היא מועדת לסכנות יותר משניהם, אולם לצופים לא ניתן לדעת עד כמה ההשגחה עליה נובעת מכך שהיא בת, ועד כמה היא פרי אופיו של אשר, כיוון שלא ממש מאפשרים לנו להשוות את התנהגותו של אשר להתנהגותם של בני משפחה אחרים, ואין לנו מושג למשל, האם מתן החופש ושמירת המרחק של הוריהם של רון רון ועמית מבניהם, נוחה או קשה להם.

מה שברור הוא שלאשר קשה לתת למערכת לעשות את העבודה לבד, והמעורבות הרגשית שלו גורמת לכך שהתסכול שלו כפול ומכופל, כיוון שהוא מתמודד בעצם בשתי חזיתות, מול האנשים ה”נורמליים”, ומול אחותו, ולא תמיד האנשים ה”נורמליים” משתפים פעולה עם הרצון שלו לשלב את זוהר בעולם הרגיל, ולא תמיד זוהר משתפת פעולה עם ההגבלות שהוא מגביל אותה כדי להגן עליה מאותו עולם, עניין שיכול לגרום לו לא פעם לאבד את עשתונותיו.

זוהר ואשר (אורי גת) ביום הולדתה. צילום ורד אדיר באדיבות yes

המערכת לא תמיד אוהבת את התערבות היתר שלו, ולא תמיד מסכימה עם החלטותיו. כשהוא כעס על חבריה לעבודה בארומה על כך שלא רצו להגיע ליום ההולדת, הם התלוננו על ההתנהגות שלו, וזוהר פוטרה משם בגלל הטענה שהוא יוצר סביבת עבודה לא נוחה. לפעמים אפילו נראה לאנשים מהצד שהוא קשה מדי עם זוהר בכך שהוא משגיח על כל צעדיה, ולא נותן לה את החופש לעשות דברים כמו שאנשים רגילים עושים והיא כל כך רוצה להידמות להם. מה כבר יקרה אם הם יוציאו את זוהר למועדון? מה כבר יקרה אם החברה של אשר תיקח אותה לאלכס כמו שהיא מבקשת? חוסר הזהירות של יעלי בהשגחה על זוהר במועדון וחוסר הזהירות של חברתו של אשר בהשגחה עליה למחרת, מביאים לכך שזוהר מוצאת את עצמה בסופו של יום במכונית עם עבריין מין, שמשדל אותה להצטלם בעירום, ולוקח לזוהר זמן לקלוט שהיא לא באיזה דייט כמו של אנשים רגילים, שהיא הייתה כל כך רוצה להשיג ולכן גם מאוד נוחה לרצות את אותו חורש רעות, אלא עם מישהו שלא ממש אכפת לו מהרגשות שלה, ומתעלם מהאמירות שלה שכבר לא כיף לה ושהיא רוצה להפסיק את הצילומים ולחזור. זה בדיוק הזמן שבו מסתבר עד כמה חשובה ההשגחה של אשר עליה, כי בלעדי ההשגחה שלו, בלעדי העובדה שהוא שתל בפלאפון שלה אפליקציית מעקב, שמאפשרת לו לראות היכן היא נמצאת בפועל לעומת המקומות שבהם הוא יודע שהיא צריכה להימצא (והוא תמיד דואג לדעת), לא היה מי שהיה יודע איך למצוא את זוהר ולהציל אותה מאותו עבריין.

מעניין לשים לב כי מבחינות רבות זוהר יכולה להיחשב כעצמאית יותר משותפיה מכיוון שיש לה עבודה, שהיא מצליחה להתמיד בה, ואין בה פחד מיציאה לעולם שבחוץ. כך שלכאורה היה אפשר לחשוב שדווקא בשל כך היא תהיה זקוקה להשגחה צמודה פחות משותפיה לדירה, אולם גם ייתכן מאוד שדווקא העובדה שאחיה משגיח עליה מקרוב היא זו שגורמת לכך שתהליך ההשתלבות שלה הוא המתקדם ביותר מבין השלושה.

עם כל ההזדהות עם הקשיים שאשר נתקל בהם, וההערכה לטיפולו המסור, אני מודה שהדמות שהכי הרשימה אותי בעזרה שהיא הגישה במהלך הסדרה הייתה נאווה השכנה (רותי הולצמן).

נאווה איננה בת משפחה ולכן איננה מחויבת כלל להעניק עזרה מתמשכת, איש גם לא שילם לה כדי לעזור. אבל בכל זאת היא מאוד שם בשביל רון, לא רק שהיא מאפשרת לו להתנחל בדירתה כאשר הוא מרגיש בצורך לברוח מהדירה שלו בשל אנשים אחרים הנמצאים בה, אלא שהיא אף לקחה על עצמה לתת לרון עבודה שהולמת את כישוריו, ולעזור לו להתמודד עם פחדיו מיציאה החוצה לבד, והיא עושה זאת תוך כדי שהיא מצליחה לא להתרגש כלל מהתייחסויות מעליבות שלו כלפיה וכלפי משקל גופה העודף, כאילו היא מבינה היטב שמה שהוא אומר קשור לסטיגמות ולדעות שלו, אך אין בו כוונה לפגוע בה. היא הייתה מסוגלת להכיל את המוזרות שלו מבלי להיעלב וההתנהגות הזו שלה היא זו שהפכה אותה בעיניי לאדם גדול באמת.  

נאווה לא תוארה כאדם מושלם בהתנהגותה, היה נתק לא ברור בינה לבין בתה, ונרמז שהיא סובלת מדיכאונות, אולם אם היא הייתה מדוכאת או מתוסכלת, זה בטח לא היה בגלל העזרה שהיא הגישה לרון. היה משהו באופן שבו היא קיבלה אותו, ובאופן שבו הצעת העבודה שלה אליו הוצגה כבקשת עזרה לסייע לה עם העבודה שלה, שכן היא לא יכולה לבדה להספיק לעשות הכול, ולא כדרישה כלפיו שיהיה כמו כולם, שפשוט עבד עבורו. וגרם לו לרצות לשתף אתה פעולה, עד כדי כך שהוא היה מוכן לנסות לצאת מהבית בגללה ולהתמודד עם פחדיו. ההצלחה של נאווה גרמה לי לחשוב שבמקרים בהם זה מתאפשר, אזי הדרך הכי נכונה, והכי פחות מתסכלת לעזור למישהו, היא דווקא להסכים להיעזר בו, כי גם מי שלא רוצה “לעזור” לעצמו, מוכן לא פעם לצאת מגדרו כדי לעזור לאחר.  

פרקי הסדרה “על הספקטרום” זמינים לצפייה בכל עת ב-yes VOD

שיתוף בgoogle
שיתוף בtwitter
שיתוף בlinkedin
שיתוף בwhatsapp
שיתוף בemail

אולי יעניין אותך

ג'ף פיקלס, ילדותי - Erica Parise/SHOWTIME באדיבות yes

ילדותי, עונה 1, מסר הולך לאיבוד

מסרים יכולים לחזק או להחליש את שומעיהם, אבל מה קורה כשהמסר משתבש? ומה קורה כשמסר של קריאה לעזרה לא נענה? האם זה משנה מיהו הקורא לעזרה? הסדרה “ילדותי” עוסקת בצורה ייחודית בסוגיות אלו. ספוילרים לעונה כולה כמובן


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מחשבה אחת על “עזרה בדרך

  • עידן

    ניתוח מעולה תודה. הדיבור של נאווה היה ישיר ובגובה עיניים וזו עוד סיבה שזכתה לשיתוף פעולה מרון.