סמוך על סול, עונה 4, פרק 5 – עיניים עצומות לרווחה


ניתוח הפרק "חתיכת מסע" (Quite a Ride) בעונה החמישית של "סמוך על סול"

במהלך הפרק בוחן מייק מספר מועמדים לביצוע פרויקט בנייה סודי ומאוד לא חוקי שגאס מעוניין בו. המועמדים לתפקיד מוסעים על ידי אנשיו של גאס כשראשם מכוסה בברדס המונע מהם לראות את הדרך ליעד החסוי. 

למרות שהצורך של גאס ומייק שלא לחשוף את הדרך לעיניי המועמדים למשרה מובן, היה לי קצת קשה עם הסכמתם של המועמדים לעצימת העיניים הזו. נכון שזה בטוח יותר עבורם לא לדעת דברים שעלולים להעמיד את חייהם בסכנה, אבל זה אפילו עוד יותר בטוח עבורם לסרב לכיסוי העיניים מלכתחילה, ולחזור על עקבותיהם כלעומת שבאו.

סביר להניח כי המחיר שהציעו להם, אם יקבלו את העבודה, היה שווה להם את הסיכון שבאי ידיעת הדרך, אך הבחירה של היוצרים ללוות את המסע הזה של המועמדים יותר מפעם אחת, הביא אותי לחשוב על המשמעות של חוסר ההתבוננות בדרך. לא רק עבורם אלא גם עבור יתר הדמויות בפרק, ועבורי כצופה.

מסתבר כי הגעה ליעד מבלי להתבונן בדרך, יכולה להתרחש הן באופן חיצוני ומודע, והן באופן עצמאי ובלתי מודע. 

האפשרות החיצונית והמודעת, פירושה כי ברור להולכים שמישהו אחר מונע מהם את ראיית הדרך, ומביא אותם לנקודת היעד בעיניים עצומות. מייק כאמור, מנע מהמועמדים את ההתבוננות בדרך, ועשה זאת למען ביטחונם. יוצרי הסדרה לעומתו, הנוקטים אף הם לא פעם בשיטה זו (הם מביאים את הצופים לנקודת יעד כלשהי מבלי להראות להם את כל מהלך הדרך), עושים זאת או מכיוון שהם מניחים שהצופים חכמים מספיק כדי להשלים לבד את הקווים החסרים, או כאמצעי זמני להפיכת הסיפור למסקרן יותר, לפני שיתגלה הסיפור כולו.

האפשרות העצמאית והבלתי מודעת פירושה כי אף אחד לא מסתיר מההולכים בדרך בכוונה את מסלולם, אך הם עצמם לא ממש שמים לב לדרך שבה הם הולכים, עד לרגע שבו פתאום כמו נפקחות עיניהם להבין היכן הם נמצאים, והם אינם מבינים איך הם הגיעו לשם, איפה הם טעו, והאם הם עדיין יכולים למצוא דרך חזרה.

מסתבר גם כי הפרק משחק רבות, באמצעות גיבוריו, עם האופנים השונים של אי התבוננות בדרך, וזה מתחיל כבר בסצנת הפתיחה.

באופן רגיל הסדרה עוקבת בהדרגה אחר תהליך הפיכתו של ג'ימי לסול, תוך שהיא קופצת מדי פעם, בד"כ בתחילת כל עונה, לתקופה שאחרי 'שובר שורות' שבה ג'ימי הוא ג'ין, עובד רשת סינבון הממושמע והחרדתי. 

והנה לראשונה הפרק נפתח בתקופה שמבחינת ציר הזמן שייכת ל'שובר שורות', ובה אנו רואים את סול ופרנצ'סקה ברגעי הקיום האחרונים של העסק של סול. עבור הצופים שלא צפו ב'שובר שורות' זה יכול להוות רגע שבו היוצרים במודע מסתירים מהם את הדרך, כלומר רגע של 'איך הסדרה הגיעה לכאן בכלל?', אך חוץ מהבחינה הזו, יש בקטע הזה גם התייחסות לאי ראיית הדרך מהבחינה הלא מודעת, שכן נראה שגם סול וגם פרנצ'סקה (ובעיקר פרנצ'סקה), פתאום הבינו לאן הדרך המשותפת שלהם הובילה אותם, ועכשיו הם מחפשים ממנה דרך מילוט.

גם בעלילתה של קים מתקיימות שתי האפשרויות של אי ידיעת הדרך. כשאנו פוגשים בה בפרק אנו רואים שהיא כבר עמוק בייצוג של לקוח פרו בונו כלשהו, ואנו מבינים שהיא מן הסתם לקחה על עצמה טיפול בכמה תיקים שכאלה, כנראה בהמשך לשיחה שהתנהלה בינה ובין השופט בפרק הקודם, שיחה שבה הוא הזהיר אותה שהוא יפיל עליה תיקים אם היא לא תפסיק לשוטט באולם בית המשפט שלו, והיא, כזכור, לא הפסיקה.

רגע ה'התעוררות' של קים, מגיע בהמשך הפרק כאשר היא מוצאת את עצמה פתאום נקרעת בין 'מסה ורדה', הלקוח הגדול שלה, שלו היא מחויבת ושדורש ממנה לעזוב הכול ולבוא לתקן מיידית טעות רצינית שנפלה במסמכים שלהם, לבין תיק פרו בונו שהיא לקחה על עצמה, שהיא מרגישה שהיא תורמת בו באמת, כי בלעדיה הלקוחה תוותר לחלוטין על הניסיון להגן על עצמה, ותפסיד מראש. קים בוחרת בלקוחת הפרו בונו, ומנתקת למסה ורדה את הטלפון בפנים, אך כשהיא ננזפת על ידי 'מסה ורדה', היא פתאום כמו מתעוררת וקולטת שהיא לא יכולה להמשיך ולפסוח על שני הסעיפים, ולספק עבודה ראויה בשתי החזיתות, היא צריכה  להגיע להחלטה, והיא מבטיחה למסה ורדה שההתעלמות שלה מהם לא תחזור שנית.

אגב, ההתנהלות של קים עם לקוחותיה החדשים ועם התובעים בתיקי הפרו בונו שלה, הזכירו לי במקצת את ימי הסנגוריה הציבורית של ג'ימי בעונה הראשונה, ומעניין היה לראות איך בעיניו אותם הלקוחות היו השלב הראשון בדרך ללקוחות טובים יותר ועשירים יותר, ואילו עבור קים, שכבר השיגה את הלקוחות הגדולים יותר, תיקי הפרו בונו הללו הם היעד העיקרי, ומה שהיא מעדיפה לעשות.

לג'ימי יש כמה רגעי 'התעוררות' משלו במהלך הפרק. הוא מתחיל בנקודה שבה הסתיים הפרק הקודם, הוא מצא פרצה דרכה הוא יכול למכור את הטלפונים הסלולריים שלו. הוא רוכש אותם בחנות שבה הוא עובד ומוכר אותם אחר כך במזומן ברחוב לעבריינים קטנים. מספק להם כלי תקשורת שמבטיח פרטיות. לכאורה פשע רווחי ומשתלם ללא נפגעים, ממש כמו שהוא אוהב, עד לרגע שבו הוא מגלה שהרווח הוא כולו לא שלו, ושהרחוב הוא מקום הרבה יותר מסוכן עבורו ממה שהוא היה פעם, כששלושה בריונים נטפלים אליו, מכים אותו נמרצות ושודדים ממנו את כל הכסף שהוא הרוויח קודם לכן. וג'ימי פתאום קולט שהוא אינו הבחור הצעיר והכול יכול שהוא היה פעם.

באדיבות: NICOLE WILDER/AMC
קרדיט תמונה: Nicole Wilder/AMC/Sony Pictures Television

כאן צריך להזכיר את דבריו של צ'אק לג'ימי בפרק האחרון של העונה הקודמת, על כך שג'ימי תמיד מצטער בדיעבד, ושההצטערות שלו היא בזבוז זמן, ושצ'אק היה מכבד את ג'ימי יותר אם הוא לא היה מצטער ומנסה להיות אדם טוב יותר. בפרק הראשון העונה היה נראה שג'ימי אימץ את קו החשיבה הזה שהתווה לו צ'אק כשהווארד פנה אליו בבקשת הקלה על רגשי האשם שלו, אך צ'אק איננו ההשפעה היחידה בחייו של ג'ימי. יש עוד אנשים שאותם הוא משתדל לרצות, ואם העולם נתן לו חבטה, וקים שם כדי לעזור לו ללקק את פצעיו, אזי הוא שוב נכנס למוד החרטה והרצון לכפר ולהיות אדם טוב יותר וראוי יותר לה. תחושת החרטה משתלטת עליו עד כדי כך שהוא אפילו מעלה על דל שפתיו את הרעיון להיפגש עם הפסיכולוג שקים המליצה לו עליו, אולי הפסיכולוג יוכל להסביר לו למה הוא מסתבך כל הזמן מעל לראשו. אבל אז, בדרכו אל משרד התובע לפגישה בעניין תכנית השיקום שלו, הוא פוגש במקרה את הווארד בשירותים של מסדרונות בית המשפט ודברים משתנים.

ג'ימי לא פגש בהווארד מאז אותה שיחה ביניהם אחרי הלווייתו של צ'אק שבה הוא אמר להווארד שהוא ייאלץ להתמודד עם משא האשמה שלו לבד, והמפגש ביניהם הוא אחת הסצנות הנפלאות בפרק, כיוון שהמפגש גם מצליח להציג את הצד הטוב של ג'ימי ומה היה יכול לצאת ממנו לו היה זוכה להכוונה נכונה יותר, אך  גם מהווה את הסיבה לכך שג'ימי מוותר על דרך שאולי הייתה יכולה לעזור לו, לו היה בוחר בה.

גם הצופים וגם ג'ימי אינם יודעים מה בדיוק עבר על הווארד עד המפגש הזה, אך מה שברור הוא שמצבו של הווארד אינו טוב. הוא אינו מתמודד היטב עם משא האשמה שהוא נושא, והוא מודה בכך שהוא סובל מנדודי שינה. ג'ימי שפוגש בהווארד הוא לא ג'ימי הקר של הפרק הראשון, אלא ג'ימי המטפל, זה שקשה לו לראות מישהו אחר בצערו. 

הווארד כמובן כבר חושש להיפתח בפני ג'ימי אחרי התגובה הקרה שהוא קיבל ממנו בפרק הראשון העונה, והמנה שהוא קיבל מקים על פתיחות היתר שלו באותו הזמן. אך ג'ימי רוצה לעזור, ומתוך הרצון להרגיש שהוא עושה משהו לטובת הווארד, הוא מציע לו שאם הוא לא יכול לשפוך את לבו לפניו, שאולי ידבר עם פסיכולוג טוב, יש לו אחד כזה להמליץ לו עליו הוא אומר ומציע לו את כרטיס הביקור של הפסיכולוג שקים נתנה לו, ואז מגלה להפתעתו, שהווארד כבר מסודר מהבחינה הזו. הוא נפגש פעמיים בשבוע עם פסיכולוג שנחשב טוב, ושגם עוזר לו לדבריו. מכיוון שמהצד של ג'ימי, מדובר בטיפול לא יעיל בעליל, הגילוי הזה גורם לג'ימי לקרוע את כרטיס הביקור של הפסיכולוג ולהשליכו לשירותים.

זו הפעם השנייה ברצף שבה הסדרה מעבירה ביקורת על הטיפולים הנפשיים המקובלים. בפרק הקודם היה זה מייק, שהתייחס לקבוצת התמיכה כאל פסטיבל לא מועיל של רחמים עצמיים, ואילו הפרק זוהי נקודת המבט של ג'ימי שרואה את הטיפול הפסיכולוגי ככלי לא יעיל במקרה של מצוקה נפשית. בשני המקרים אפשר להבין את הרתיעה של הדמויות מפני הטיפול, אך רצף העניינים גרם לי לתהות האם היוצרים משתמשים בדמויות אלה, כדי לומר לנו שאף הם אינם מאמינים בשיטות הטיפול הנפשי המקובלות, ואני מודה שבתחילה נטיתי לחשוב שכן, גם אם זה קצת הפליא אותי לחשוב שזו תהיה העמדה שלהם, בהתחשב בעובדה שהם משרטטים ביד אומן תהליכים נפשיים ארוכי טווח.

קרדיט תמונה: Nicole Wilder/AMC/Sony Pictures Television

 

בדיעבד, הגעתי למסקנה שהעובדה שהגיבורים נמנעים מלהתמסר לטיפול הנפשי יש בה יותר ביקורת כלפי הגיבורים מאשר כלפי הטיפול. במיוחד כשאנחנו רואים כמה מהר הדמויות הללו נכנסות להרפתקאות מסוכנות אחרות מבלי לחשוב פעמיים, בעוד שמהמקום שבו הם יצטרכו לפקוח את עיניהם ולהתבונן על עצמם הם כל כך מפחדים, עד שהם מעדיפים שלא להיות בו, ולא לתת לו הזדמנות אמיתית גם כשהם שם, כאשר הצדקות ותירוצים לכך אף פעם לא חסר, אך אם שיקולי תועלת היו המניע האמיתי, אין ספק שהם היו אמורים להסס שבעתיים לפני הליכה במסלולים אחרים.

כך שאם התחלתי את הפרק בתהייה כיצד אנשים מוכנים לעצום את עיניהם ולצאת לדרך אל יעד בלתי ידוע, עד סופו הבנתי שיש אנשים שמעדיפים שעיניהם יהיו עצומות, לתת לדרך להוביל אותם, ולא להבין עד הסוף מדוע הם בוחרים בדרך שלהם. בעיניהם כך זה אכן פחות מפחיד ופחות מטריד את שלוותם.

ג'ימי שוויתר סופית על אופציית הטיפול, עדיין לא ויתר על רצונו לחזור למוטב, ובמפגש בסוף הפרק עם האחראי על תכנית השיקום שלו, הוא מספר לו על תכניתו להיות 'ילד טוב' עד למועד שבו הוא יוכל לקבל חזרה את רישיון עריכת הדין שלו, ולפתוח משרד יחד עם קים שותפתו משכבר. הוא נאחז בתסריט הזה שהכול יהיה טוב יותר כשהוא יקבל חזרה את רישיון עריכת הדין שלו, אבל לצופים שראו בתחילת הפרק איך המסע הזה שלו הסתיים, כבר די ברור שמשהו ישתבש בדרך, עכשיו נותר רק להמשיך ולצפות בפרקים הבאים, כדי לגלות מה.

אולי יעניין אותך

על חוט השערה

הסדרה "דוקטור פוסטר" סיימה את עונתה הראשונה. האם מדובר בעניין קטן או גדול? יצאנו לבדוק. ספוילרים לסדרה כמובן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.