סמוך על סול, עונה 4, פרק 4 – זה לא קורה


ניתוח הפרק "דבר!" (Talk), בעונה הרביעית של "סמוך על סול"

"רציתם שאדבר, אז דיברתי", אומר מייק בתחילת הפרק, ואני מרגישה שהסדרה קורצת לי אישית, כי כמי שאינה חובבת שתקנות בדמויות על המסך, תמיד רציתי שמייק ידבר יותר. האמת היא שאני אוהבת את מייק הדברן שיוצא הפרק, גם אם הוא לא ממש משוחח על הדברים שהאנשים סביבו רצו שהוא ידבר עליהם, מה גם שהמרחק הזה בין מה שאחרים רוצים בשבילך, לבין מה שאתה רוצה ובוחר לעשות, הוא זה שעשה את הפרק לדעתי.

קים: זו העלילה של הסרט 'פסק דין'. 
השופט מונסינגר: ברור שזו העלילה של 'פסק דין', כיוון שזה המקום היחיד שבו קיימים תיקים כאלה של פעם בחיים.

השופט מונסינגר סבור שהוא יודע מה קים מחפשת בבית המשפט, באולם שלו, שבו היא מעבירה את זמנה בצפייה שקטה, היא מחפשת משמעות לחייה, מקרה של עוול ברור שהיא תוכל להביא צדק לקורבנותיו, הוא גם כנראה צודק אם לשפוט על פי מה שהיא אמרה לג'ימי בסוף העונה הקודמת על כך שהספר שהניע אותה להיות עורכת דין היה 'אל תיגע בזמיר'.

אבל השופט כבר ציני מדי מכדי להאמין בקיומם של תיקים כאלה, הוא מנסה להסביר לה שדברים כאלה לא קורים במציאות בניסיון להניא אותה מלהמשיך להעביר את זמנה בבית המשפט שלו, ומבהיר לה שאם היא תמשיך לעשות זאת, הוא יגייס אותה לטיפול בבעיות האמיתיות, והזוהרות הרבה פחות, שבהן הוא נתקל מדי יום. אך האזהרה של השופט לא עובדת, קים מבהירה לשופט  במעשיה שהוא אינו יכול לקבוע עבורה את ההתנהגות שלה, וכך להפתעתו היא מופיעה שוב באולמו כאילו לא הייתה ביניהם שיחה קודמת או כאילו היא בעצם מעוניינת בכך שהוא יטיל עליה משימות משפטיות, אפרוריות ככל שיהיו.

כמו קים שמסרבת לעצתו של השופט החושב שהוא יודע מה טוב בשבילה, אף ג'ימי מסרב לעצתה הרוצה בטובתו. קים חושבת שג'ימי צריך לדבר עם מישהו על מה שעובר עליו, ונותנת לו מספר טלפון של פסיכולוג טוב, זה עוזר להרבה אנשים, היא אומרת לו, אך ג'ימי, שהוא אשף בדיבורים, לא רוצה לדבר עם הפסיכולוג, הוא עד כדי כך לא רוצה לדבר על הרגשות שלו שהוא מיד מחליט לקבל עבודה שהוא סרב לה זמן קצר קודם לכן, רק כדי שהוא יוכל לומר לקים שהוא עסוק מכדי לקבוע פגישה עכשיו בגלל עבודתו החדשה, אבל הוא יישמע לעצתה כשיתפנה.

התפקיד שהוצע לו קודם לכן, והוא סירב לו, הוא להיות אחראי משמרת בחנות של חברת תקשורת סלולרית כלשהי, וקשה שלא להתלהב מהאופן שבו הוא חוזר בו מסירובו ומקבל את העבודה, ולהעריך את היכולת שלו להגיד בטבעיות את מה שאנחנו יודעים שהוא לא באמת מתכוון לו, שהוא חשב על זה והוא החליט שההצעה שלהם טובה מכדי לסרב לה, ואם הם עדיין מוכנים לקבל אותו הוא ישמח להתחיל לעבוד אצלם.

ג'ימי, שמסרב לדבר עם הפסיכולוג, היה שמח מאוד לדבר עם לקוחות בחנות שהוא הוצב בה במסגרת תפקידו, או לעבור לחנות אחרת שיש בה לקוחות, אולם גם זה לא קורה, והוא מוצא את עצמו לבדו בחנות במשך שעות ארוכות כשרק כדור משחק קטן, שהוא חובט בו בויטרינה שוב ושוב, משמש לו להפגת השעמום. בסופו של דבר לאחר שהוא מקבל את כספי מכירת פסלון ההאמל מאירה, שהרוויח עליו יותר ממה שהם חשבו מראש, ובעקבות משפט שאירה אומר לו על האופן שבו הם אמורים ליצור קשר בעתיד, הוא מחליט שאולי הבוסים החדשים שלו רוצים שהוא יישב לבדו בחנות שהם עיצבו ויחכה ללקוחות מזדמנים, אך לו יש רעיונות אחרים בראש לגבי שיווק המוצרים שלהם, והוא מעצב את חלון הראווה של החנות עם טוויסט שיווקי חדש, הטלפונים שלהם לא מוכרים תקשורת הם מוכרים דווקא פרטיות, את האפשרות לדבר עם מישהו מבלי שיוכלו לעלות על הקו שלך ולהאזין לשיחתך.

 

כנופיית אספינוזה, אחת מהכנופיות המתחרות עם גאס על חלוקת הסמים של הקרטל בשטח, מקבלת מדייגו, אחר מאנשיו של גאס, חבילת סמים בתחילת הפרק, אולם אם היה נדמה לאנשי הכנופיה אז שהם מבצעים עסקת סמים משתלמת, עד סוף הפרק מתברר שלא זה מה שקרה, והסמים הללו היו המסמר האחרון בארון הקבורה שלהם, כיוון שהיו אלו הסמים שנלקחו מנאצ'ו והועברו אליהם במטרה להפליל אותם בתקיפת נאצ'ו וארתורו.

נאצ'ו, המשתף פעולה הפרק עם גאס, בהפללת הכנופיה, אף הוא מהווה דוגמה לדמות שהיא הן מתוסכלת מכך שאחרים לא נשמעים לה, והן מהווה מקור לתסכול עבור אחרים. נאצ'ו מתוסכל מכך שהוא לא מצליח לגרום לדברים לעבוד כפי שרצה, לא עם הקטור וגאס, ואפילו לא בקטנה עם בני הדודים סלמנקה, להם הוא מציע לתקוף את הכנופיה בלילה עם עוד אנשים והם מתעלמים מדבריו, וניגשים לזרוע הרס מיידי באור יום, כשהוא נשאר באוטו כמאסף. הוא מהווה כמובן גם מקור תסכול לאביו הדואג, לא רק על כך שהוא הלך בדרכי הפשע, אלא גם בפרק עצמו, כשאביו מבין שהוא פצוע וצריך עזרה, אך הוא מסרב ללכת לבית החולים כפי שאביו מייעץ לו.

Nicole Wilder/AMC/Sony Pictures Television באדיבות
תמונה באדיבות Nicole Wilder/AMC/Sony Pictures Television

אולם גיבור הפרק הבלתי מעורער בעיניי הוא כמובן מייק. שלכל אורך הפרק, מדגים עד כמה הוא נשמע רק לעצמו ולא מתיישר על פי ציפיות האחרים ממנו.

לפני הפתיח אנו מקבלים הצצה לאחד מזיכרונותיו מבנו שנפטר, כשמיד אחר כך אנו רואים אותו אומר לקבוצת התמיכה "רציתם שאדבר, אז דיברתי", אולם כשאנו מגיעים בפרק לזמן שבו הוא אומר את המשפט "רציתם שאדבר אז דיברתי", מתברר שבניגוד לציפיות שההקשר המוקדם היה יכול ליצור, מה שמייק באמת מדבר עליו אינם זיכרונותיו מבנו, או צערו על האובדן, אלא דווקא חשיפת הנרי, אחד המשתתפים בקבוצת התמיכה, כזייפן הממציא את אשתו המתה ואת זיכרונותיו. באותה הזדמנות שבה מייק חושף את הנרי כשקרן הוא גם מעביר ביקורת על הקבוצה, על כך שמרוב שהיא מתפלשת בצער ונהנית ממנו, היא בכלל לא שמה לב, כשאנשים בה מרמים אותה, ומספקים לה סיפורים מומצאים.

יחד עם העובדה שיש במעשה שלו התעלמות מהציפיות של אחרים לשתף אותם בכאבו, ציפיות שהוא מודע להם היטב על פי דבריו, נראה גם שכאשר הוא מתרץ את העלבון לקבוצה במשפט המיתמם "רציתם שאדבר, אז דיברתי", הוא כמו אומר שאין שום בעיה עם יכולת הדיבור שלו באופן כללי, אלו רק הרגשות האמיתיים, והאישיים שלו שהוא מתקשה לדבר עליהם, וקשה שלא לתהות, האם קבוצת התמיכה היא באמת רעיון גרוע עבורו, האם היא אינה נחוצה לו כיוון שהוא לא מרגיש צורך אמיתי לחלוק את כאביו האישיים? או שאולי בעצם זה רק החלק הביקורתי שבאופיו, שמונע ממנו לקבל את העזרה הרגשית שהוא צריך?

כדי לקבל את התמיכה וההקלה שהקבוצה אמורה לספק לו הוא היה צריך כמובן לשתף את הקבוצה בסיפורו, אבל נראה שחוץ מחוסר הרצון הבסיסי שלו ברחמי הזולת, כל מה שהתעורר בו בקבוצה זה כעס על כך שהתמיכה שלה ניתנת ללא אבחנה, גם למי שהיא אינה מגיעה לו.

באדיבות: NICOLE WILDER/AMC
תמונה באדיבות Nicole Wilder/AMC/Sony Pictures Television

למרות שחברי קבוצת התמיכה של מייק מעוניינים בתגובות אחרות שלו, ברור שהם לא מסכנים אותו, וכי לא תהיה להם ברירה אלא להשלים עם כל התנהגות שמייק יפגין, גם אם היא לא תהיה לרוחם. חוסר שביעות הרצון של גאס ממעשיו של מייק לעומת זאת, עלול לעלות למייק ביוקר, אולם זה לא נראה כמשהו שמטריד את מייק בפרק או שהטריד אותו בעבר. הוא ממשיך להופיע לעבודה כמנהל אבטחה, למרות שהובהר לו שגאס לא הכי שבע רצון מכך. וגם בעבר הוא ייעץ לנאצ'ו על הדרך להרוג את הקטור סלמנקה, למרות שידע שגאס מתנגד מאוד לחיסולו.

בסוף הפרק גאס מזמן אליו את מייק, לכאורה כדי לנזוף בו על כך שהוא לא מנע מנאצ'ו את ניסיון החיסול של הקטור, למרות שידע על התנגדותו, אולם גם זה לא באמת קורה. מייק לא נראה מוטרד מדי מהנזיפה הזו, גם כי כבר יש לו תשובה מוכנה להאשמה הזו: הוא לא הבטיח להיות שומר הראש של סלמנקה, אלא רק להימנע מלהרוג אותו בעצמו, וגם כיוון שגם הוא כנראה מכיר היטב את הביטוי "אם אתה רוצה לירות, תירה, אל תדבר", ויודע שאם גאס לא יורה, כנראה שהוא לא באמת רוצה לירות, ולא באמת זימן אותו למפגש כדי להעניש אותו, אלא כדי לבקש ממנו לבצע עבורו עבודה אחרת. ייתכן שחוץ מכישרונותיו הברורים של מייק, גאס גם מעריך במייק את העובדה, שהוא לא מתיישר לפי הקו של הסובבים אותו, ובורר לו את דרכו בעצמו ולכן הוא פונה דווקא אליו עם משימה חדשה הפעם, וייתכן שהוא חושב שאם הוא יהיה זה שיעסיק אותו במשימה משלו, מייק לא יתרוצץ בין המפעלים שלו בעבודות שהוא ממציא את נחיצותן. בכל מקרה, מייק בהחלט מוכן לשמוע מה העבודה שגאס צריך, הוא לא אוהב להיות אוכל חינם.

גם אני הייתי כבר מוכנה לשמוע מה העבודה שגאס מעוניין לתת למייק, אבל גם זה הופך להיות עוד אחד מהדברים שלא קורים בפרק, כי הפרק מסתיים בדיוק בנקודה הזו, וכדי להמשיך לעקוב אחר מעלליהם של גאס ומייק ויתר הדמויות צריך לחכות לפרק הבא.

אולי יעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.