כרוניקה של בגידה ידועה מראש


נורית הוראק דנה בשאלה האם תיתכן חברות בין גברים ונשים ב"מד מן"? ספוילרים לכל הסדרה כמובן

ג'ואן פגי ובטי קרדיט צילום: AMC/Frank Ockenfels

הדמויות הנשיות ב"מד מן" מראש "נכנסות" אליה בעמדת נחיתות. קודם כול, המובן מאליו, מד מן מתרחשת בשנות השישים, תקופה בה נשים אמנם התחילו להיכנס לתפקידים משמעותיים יותר בשוק העבודה ולא הסתפקו רק בתפקידן הביתי, כפי שהסדרה מראה יפה, אך השיפור במעמדן של הנשים בחברה עדיין היה בחיתוליו ולכן הסדרה, המשקפת את התקופה, רוויה בהערות ובהטרדות מיניות, הדמויות הנשיות עדיין מהוות בה מיעוט ולרוב מופיעות בה בהקשר הביתי או ביחס לגברים ולעיתים רחוקות היא עוברת את "מבחן בכדל" וגם זה בקושי רב. הדמויות הנשיות בסדרה נבגדות שוב ושוב, מפלסות את דרכן בעולם בקושי רב, נאנסות, מותקפות ומהוות ללא הרף נושא למבט הבוחן והשופט הגברי. לאור זאת מעניין לשאול בהקשר של "מד מן" האם, בעולם כה שוביניסטי, ייתכנו יחסים אחרים בין גברים ונשים, ובמיוחד יחסי חברות אמיתיים.

 

כדי לענות על השאלה כדאי אולי להסתכל קודם כול על הזוגות הנשואים של הסדרה. האם נישואים מעידים בהכרח על חברות בין בני הזוג? התשובה הנשקפת מהסדרה היא עגומה, בלשון המעטה. קשה לומר שיש יחסי חברות בין דון ובטי דרייפר, בני הזוג המרכזי של הסדרה לפחות בעונותיה הראשונות. בני הזוג בהחלט מפגינים זה כלפי זו ולהיפך משיכה מינית אבל מערכת היחסים ביניהם מלאה בשקרים, בגידות וחוסר אמון. בטי אפילו לא יודעת מהי זהותו האמיתית של דון ובנוסף למאהבות שלו, דון גם מסתיר ממנה את העובדה שהוא מרגל אחרי פגישותיה האישיות והחשאיות כביכול עם הפסיכולוג שלה. לשני בני הזוג יש עולמות מקבילים שאינם משיקים, עבור דון העולם שלו הוא במשרד הפרסום בו הוא עובד וביחסיו עם המאהבות שלו, בעוד שהעולם של בטי נמצא בספרה הביתית, בחינוך הילדים ובשעות הפנאי שלה בחוות הסוסים. עצם הרצון של דון לרגל אחרי בטי באמצעות הטיפול הפסיכולוגי שלה מעיד על הריחוק בין בני הזוג ועל חוסר הקשר ביניהם. כאשר הספרה הביתית של בטי מתמזגת עם הספרה המקצועית של דון, למשל בסצנה בה בטי מבשלת לעמיתיו של דון ארוחה הנשענת על מנות מארצות שונות, בטי מושמת ללעג על ידי דון בגלל העובדה שהיא התנהגה בדיוק כמו צרכנית טיפוסית ופעלה לפי השערותיו של דון. בסצנה זו, דון לא מתייחס לבטי כאל אשתו אלא כקהל יעד או כאובייקט הנועד לשעשע את אורחיו ולהעיד על חוכמתו ויכולותיו של דון עצמו. גם הצורה בה מסתיים הקשר מעידה על חוסר אמון כאשר בטי בוגדת בדון, מאוחר יותר בסדרה דון עצמו רוחש בוז ואיבה לבטי ולבעלה השני הנרי, הוא אינו מאמין לה כשבריאותה נפגעת ואף אינו מכבד את בקשותיה האחרונות ואת הדרך שבה היא מבקשת לסיים את חייה בפרק הסיום של הסדרה.

דון ובטי "מד מן"
דון ובטי. קרדיט צילום:AMC

גם עם אשתו השנייה, מייגן, קשה לומר שנוצרה חברות זוגית טובה. הזוג מתחיל את יחסיו כיחסי מנהל ופקודה, מייגן היא מזכירתו של דון ומשמשת כמטפלת בילדיו במהלך חופשה קצרה. כאשר דון מחליט להינשא למייגן, הסדרה מדגישה לנו שאין כאן חברות עמוקה ואפילו לא משיכה עוצמתית כמו שרחש דון למאהבת העיקרית שלו בעונה הראשונה יורשת חנות הכלבו היהודייה רייצ'ל מנקין. דון מוצג כמי שלא מסוגל, למרות מאהבותיו, לא להיות במערכת יחסים משמעותית, בלעדיה הוא מתדרדר לחיים של שתייה וכישלון, ולכן הוא ממהר לבחור במייגן כאישה. היחסים ביניהם לפחות לתקופת מה מזכירים יחסי חברות, אך אירועים מסוימים מעידים על חוסר האמון שדון רוחש למייגן, לאחר כישלון נישואיו עם בטי, כך למשל בסצנה בה מייגן מבצעת קטע שירה וריקוד מול עובדי המשרד המוזמנים למסיבה בביתם וכך גם בקטע בו דון חולה והוזה ונותן פורקן לחסך המיני בחייו בסצנה בה הוא מדמיין רצח של אחת ממאהבותיו לשעבר. מייגן היא אישה עצמאית יותר מאשר בטי השואפת לקריירה קולנועית (הסדרה אף מרמזת על משיכתה המינית לנשים) ולכן כאשר דון חוזר לסורו, למאהבותיו ולסודותיו, מייגן ממהרת לנתק את הקשר.

 

למעשה, לכל אורך הסדרה לדון יש יחסי חברות רק עם אישה אחת, אנה דרייפר, שלה הוא כביכול היה נשוי. זוהי החברות היחידה בין דון לאישה כלשהי לאורך הסדרה (לאחר מותה של אנה, בין דון לבין אחייניתה של אנה קיים פוטנציאל לקשר דומה בעתיד) . אנה היא היחידה שדון מרגיש בחברתה בטוח ואמיתי, אפילו לעומת יחסיו החבריים עם גברים אחרים (למשל עם שותפו למשרד וחברו הקרוב רוג'ר סטרלינג) וזאת מכיוון וכבר בנקודת הפתיחה של הסדרה אנה מזהה את הסוד של דון, יוזמת את הקירבה אליו ורואה את דון האמיתי אותו היא מסוגלת לאהוב. אך החברות בין דון לאנה היא לא חברות באמת בין שני אנשים נשואים, דון ואנה היו נשואים רק על הנייר, ואנה למעשה הייתה נשואה לגבר אחר, אותו פגשה לפני דון. בכרונולוגיה של הסדרה הנישואים בין דון לאנה מבוטלים עוד לפני הזמן שבו מתחילה הסדרה, כדי לאפשר את נישואיהם של דון ובטי. קשה גם שלא לשאול האם אנה נאחזת בדון כדי לא להתגבר על מות בעלה והאם נוכחותו של דון בחייה לא מאפשרת לה למעשה לא להמשיך הלאה ולחיות בתוך אבלה. יחסי חברות אלו, מיותר לציין, הם יחסים אפלטוניים בלבד, ואינם "נהרסים" על ידי מגע מיני בין השניים.

 

היחסים בין דון לבין שלושת "נשותיו" מעלים את השאלה, האם לא תיתכן שום חברות נשית- גברית בין זוג נשוי? התשובה על כך היא מורכבת מאחר והסדרה מראה לנו שני זוגות אחרים, שדומים להפליא בקו העלילה שלהם, שממשיכים להישאר בקשר חברי משהו גם לאחר הפרידה הזוגית שלהם. אני מתייחסת כאן לזוג סטרלינג, שקו העלילה העוסק בחייה של בתם בקומונה מאפשר להם לחבור יחד כדי לנסות להשיבה, ובפיט קמפל ואשתו טרודי, שמסוגלים להתגבר על המהמורות בחיי הנישואים שלהם כדי לחבור יחד בסוף הסדרה ולאפשר קידום עסקי לפיט וחיים טובים יותר כזוג מחודש להם ולבתם. ייתכן כי בסופו של דבר בני הזוג סטרלינג וקמפל הם למעשה דמויות אמיתיות, מורכבות ועגולות יותר מאשר דמותו של דון ולכן הן מסוגלות ליחסים שכאלו.

פיט וטרודי קרדיט צילום: Justina Mintz/AMC, באדיבות yes

הספרה השנייה בסדרה שבה אבקש לבחון חברות בין נשים לגברים היא סביבת העבודה. "מד מן" היא סדרה העוסקת בין השאר באופן מרכזי ביחסים של עמיתים לעבודה ובהשפעה של עולם העבודה האמריקאי וערכי הקפיטליזם על אושרו ובדידותו של היחיד. במשרד הפרסום שמוצג בסדרה מוצגות שתי מערכות יחסים חברותיות מרכזיות בין גבר לאישה. האחת היא מערכת היחסים בין דון לבין פגי והשנייה מערכת היחסים בין ג'ואן לבין רוג'ר סטרלינג.

 

פגי שמתחילה את הסדרה כמזכירתו החדשה של דון, מעריצה את דון ושואפת בסתר להיות יום אחד מעין דון בנעליי אישה, מבלי לדעת כמובן שדון מגיע מרקע עני והיה צריך ללבוש זהות אחרת כדי להגיע למעמד שאליו הגיע. גם פגי נדרשת להשתנות ולאמץ מוטיבים "גבריים" יותר כדי להצליח בעולם שמדיר נשים. בעולם זה דון, שהוא האחראי העיקרי לקידומה של פגי בראשית הסדרה, אמור היה לשמש לה מנטור כמעין "אב מאמץ" אך לאורך הסדרה אנו רואים שדון למעשה לא מעניק לפגי שום הנחות. להיפך, דון ממשיך להקשות על פגי, עד כדי כך שהוא מעורר בה את הרצון לעבוד הרחק ממנו. רגע החברות ביניהם מתגלה פעם אחת בסדרה, ודי בראשיתה, כאשר דון הוא היחיד מהמשרד המגיע לבקר את פגי בבית החולים והוא מחזק אותה שהיא יכולה להמשיך הלאה כאילו ההיריון שלה לא קרה כלל. בנקודה זו גם פגי וגם דון חולקים בסודות זה על זה, פגי מחפה על דון כאשר הוא נקלע לתאונת דרכים עם אחת ממאהבותיו, ודון לא מספר לאיש על הריונה של פגי. אך בהמשך הסדרה דומה שהקשר בין השניים הולך ונחלש עד לכמעט בוז שרוכשת פגי לדון לאחר שלדעתה הוא מחבל ביחסיה עם טד ומצד שני מסרב להיענות למשיכה הקיימת בין שניהם. למעשה לדון ולפגי יש הרבה מהמשותף, שניהם מתכחשים לנקודת המוצא שלהם ולשניהם יש דחף המושך אותם קדימה בעולם הפרסום הקריר, ייתכן כי דווקא דמיון זה הוא שבסופו של דבר מרחיק ביניהם.

 

בעוד מערכת היחסים בין פגי לדון נשארת אפלטונית (מלבד סצנת ריקוד בודדה שלא מתפתחת ליותר מזה) מערכת היחסים בין ג'ואן לרוג'ר מתחילה מרומן, מתפתחת לחברות שמובילה לילד משותף , ובסופו של דבר מתגבשת לחברות רחוקה של שני אנשים שיש להם אינטרס בגידול ילד משותף אך שאינם יכולים לחזור זה לזרועות זו כבר לעולם. הסיבה לכך היא בגידתו של רוגר בג'ואן בסצנה בה מחליטים השותפים כי עליה לשכב עם אחד הלקוחות כדי לסגור את העסקה, ג'ואן משתכנעת אך עושה רושם בהמשך כי אינה מסוגלת לסלוח על כך לרוג'ר וכי יחסי האמון שרחשה לו לעולם לא ישובו, גם כאשר הוא תומך בה ובילדה. בסופו של דבר דווקא ג'ואן ולא פגי היא זו שמחליטה לצאת מהעולם העסקי הגברי ורוצה להקים חברה על טהרת הנשים, ייתכן כי זה נובע דווקא מבוגדנותם של שותפיה למשרד בעבר.

דון ופגי באדיבות AMC
פגי ודון. קרדיט צילום: AMC באדיבות yes

בהקשר הזה, מעניין לבחון את יחסי החברות האפלטונית שפגי מצליחה ליצור עם הצוות שלה. דווקא כאשר פגי נמצאת בעמדת ניהול של צוות, דומה שחבריה לעבודה יוצרים איתה יחסי חברות שנמשכים מעבר לשעות העבודה. הם אומנם לא מפסיקים לקרוא תיגר על דמותה כמנהלת או על פגי כאישה אבל בסופו של דבר נדמה שהצוות הצעיר מכבד את סמכותה יותר מאשר דון המבוגר יותר או השותפים במשרד שלא חושבים אפילו להפוך אותה לאחת מהם. זו הסיבה שלטעמי מערכת היחסים בין פגי לבין סטאן ריזו נהרסה קצת כאשר הסדרה החליטה להפוך את השניים לזוג מאוהב. החלטה שגרמה לסדרה בפרקים האחרונים שלה ליפול לקלישאות ולחטוא לרוח הסדרה. וחבל.

 

מסקירה של מערכות היחסים בסדרה בין גברים לנשים, כולל כאלו שלא הוזכרו בכתבה, לצערי ניתן לסכם בכך שהסדרה לא אופטימית במיוחד לגבי הסיכוי לחברות אמיתית בין גברים ונשים על רקע האווירה השוביניסטית של אותן השנים. מצד שני, ייתכן כי דווקא דרך דמותה של פגי ויחסיה עם גברים בני דורה, ניתן לראות איזו שהיא פריצת דרך המבשרת משהו טוב ואופטימי יותר כחזון לעתיד. בעולם שוויוני יותר גם יחסי חברות יצליחו להתפתח על קרקע של מערכות יחסים כלליות שוויוניות יותר.

 

למעשה, באופן כללי, מד מן מראה לנו עולם עסקי שאומנם נוצרות במהלכו חברויות וידידויות אך הרבה פעמים הן אינטרסנטיות גרידא, וסבות סביב הצלחה בקריירה, צבירת כסף והון, יחסי מין, תשוקה, או אפילו רק רצון להיחלץ מבדידות או התמכרות לאלכוהול. זה נכון לא רק ליחסים בין גברים לנשים אלא גם ליחסים בין נשים לנשים וגם בין גברים לגברים. החברות בין דון לרוג'ר לא עומדת במבחן כאשר השותפים רוצים להעיף את דון מהמשרד, ופגי מסרבת להצעתה של ג'ואן ליצור שותפות נשית עסקית לטובת ההצלחה המשותפת שלהן ומעדיפה להתמקד בקריירה שלה. בסופו של דבר העולם של מד מן הוא עולם פסימי ובתוך העולם הזה נאלצות הדמויות לתפקד ואותו הן נאלצות לכופף לטובתן שלהן. על רקע זה נראה כי הדרך שבה מסתיימת התוכנית, בפרסומת הידועה של קוקה קולה המשדרת אחדות בין המינים ומסרים של שנות השישים כמו שוויון, אהבה וחופש ועל רקע ההתקרבות של דון לחיים שקטים יותר ומלאי הארה בכפר הנופש שאליו הגיע, נראית כפרודיה לא אמיתית על השקרים שעולם הפרסום מוכר לא רק לנו, אלא גם לאלו הנוטלים בו חלק ומניעים אותו מאחורי הקלעים.

דון דרייפר, קרדיט צילום: Justina Mintz/AMC באדיבות yes

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.