איש חשוב מאוד, עונה 2, פרק 1 – יהודה לוי סינדרלה


על האופן שבו העונה השנייה של "איש חשוב מאוד" משמרת את העניין בסדרה באמצעות סיפור סינדרלה

מקובל בימינו לראות בכל סיפור הצלחה של האנדרדוג סיפור סינדרלה. עירוני קריית שמונה זוכה בשנת 2012 לראשונה בתולדותיה באליפות המדינה בכדורגל – סיפור סינדרלה. סופיה מצ’טנר, תיכוניסטית מחולון ממשפחה חד הורית, זוכה בחוזה עם בית אופנת העילית הצרפתית “כריסטיאן דיור” – סיפור סינדרלה. מייגן מירקל השחקנית הגרושה מתחתנת עם הנסיך הארי – סיפור סינדרלה.

מה שפחות מקובל הוא להקדיש זמן להקבלות ולהשוואות בין סיפור ההצלחה בן ימינו לאגדה המקורית. כאשר מקדישים קצת יותר תשומת לב להשוואות בין האגדה המקורית למקרה העכשווי זה יכול להיות משעשע להיווכח מי הם אלו המתפקדים כיתר הדמויות מהאגדה ועד כמה, אם בכלל, יש להם נוכחות בסיפור הנוכחי.

ייתכן כמובן שהסיבה לכך שקל לחבר כל סיפור הצלחה של אנדרדוג לאגדה על סינדרלה נובע מכך שלדמויות באגדה המקורית אין יותר מדי מאפיינים. סינדרלה אמנם מאופיינת כבחורה טובת לב, וחרוצה שמגיע לה יותר ממה שהגורל ובני משפחתה החורגים מאפשרים לה, אך יתר תכונותיה לא כל כך מפורטות. התכונות של שאר הדמויות באגדה, מפורטות אפילו פחות. הפייה הטובה היא בעיקר זו שתפקידה בסיפור לתת לסינדרלה הזדמנות לממש את פוטנציאל ההצלחה הטמון בה, והנסיך הוא זה שהבחירה שלו בסינדרלה אמורה לספק לה את חותם ההצלחה בפני החברה שמנעה זאת ממנה קודם לכן בשל סיבות חיצוניות. אם יש משהו מאופיו של הנסיך שבא לידי ביטוי באגדה זו היכולת שלו להתעקש על רצונו, ולהחליט שהוא מעוניין רק בסינדרלה ובה לבדה למרות שאין לו מושג אפילו מיהי והיכן היא נמצאת.

כבר דובר על כך כי העונה הראשונה של “איש חשוב מאוד’ התכתבה עם אגדת סינדרלה, כאשר לנעלי סינדרלה, נכנסה רונה, מלצרית וסטודנטית לספרות, ראויה עד מאוד מבחינת תכונותיה האישיות, אך חסרת כוח ומעמד חברתי, לא הכי יפה ולא בת 16. רונה זו מצליחה להיכנס לליבו של יהודה לוי שמוצג בסדרה כסוג של נסיך בעולם הבידור הישראלי. העובדה שהוא מצליח לראות ולהעריך את מה שיש לרונה להציע נזקפת לזכותו במערכת היחסים הנרקמת ביניהם, והמתח הנוצר כתוצאה מהשאלה האם יש סיכוי למערכת היחסים הזו כשיוצאים מעולם האגדות היא זו שהחזיקה את העניין שלי בסדרה לאורך כל העונה הראשונה (יהיו כמובן שיגידו שיש לסדרה ערך גם מבחינת טשטוש הגבולות בין האמת לבדיה ביחס לחייו של יהודה לוי, ואני לא מבטלת את הערך הזה, אבל באמת שזה הרבה פחות מדבר אליי).

להבדיל מסיפור סינדרלה המקורי, יהודה לוי בעמדת הנסיך הוא דמות שמיוחסים לה הרבה קווי אופי, אך המדובר באופי של אדם חלש מאוד, הנסחף אחרי כל פיתוי מזדמן, ואין בו שום נחישות שתגרום לו להאמין שיש רק אחת בשבילו, שכאשר הוא מאבד אותה הוא צריך לחפש אותה בכל העולם כדי למצוא אותה ולהפוך אותה לבת זוגו הנצחית.

מכיוון שרונה, הסינדרלה של העונה הראשונה, פגשה נסיך עם אופי חסר אופי, הרומן ביניהם אכן הסתיים בקול ענות חלושה, לאחר שהוא גילה שאהבת ההמון חשובה לו יותר מאהבתה שלה, והם נפרדו.

לכאורה אין סיבה שרונה תופיע בכלל בעונה השנייה, והיא אכן לא מופיעה בפרק הראשון, ולא נראה שהיא עומדת להיות משולבת בעלילה בקרוב (למרות ששירלי מושיוף, יוצרת הסדרה, ענתה לשאלה מה קורה עם רונה,  בהקרנת העיתונאים בה הייתי, שצריך להמשיך ולראות כדי לדעת אם רונה כבר אמרה את המילה האחרונה בסדרה או שעדיין לא, מה שגרם לי להאמין ולקוות שעדיין לא). יחד עם זאת העדרה של רונה לא מונע מהסדרה להמשיך להתכתב עם אגדת סינדרלה, רק שהפעם מי שמושם בתפקיד סינדרלה הוא יהודה לוי עצמו.

יהודה לוי, "איש חשוב מאוד" עונה 2, צילום: אייל נבו

יהודה לוי הוא אולי שחקן מצליח בארץ, אך העונה הוא יוצא לכבוש את ארה”ב בה הוא בעצם אף אחד, ממש כמו סינדרלה טרם השתתפותה בנשף. יש לו לא מעט פיות טובות שמסדרות לו כרטיס כניסה לנשף (אודישן), וכרכרה מפוארת (מטוס), אך להבדיל מהסינדרלה המקורית, הוא לא ממש מוכן להשקיע את כל כולו בהזדמנות המוצעת לו ושוכח את עצמו עוד לפני ההגעה לנשף, ולכן גם מקבל כרטיס טיסה למחלקה פחות טובה, ומתמרמר על המצב כאילו באמת היה צריך לנסוע בדלעת.

נראה כאילו קשה לו מאוד להסתגל לחיים בהם עליו לעשות מאמצים כדי להצליח, והוא רגיל כנסיך לכך שאחרים משרתים אותו, התנהגות שבאופן כללי הייתה הופכת אותו לבלתי נסבל לחלוטין, אלמלא היא מוסברת בסדרה גם כתוצאה מחוסר ביטחון. הפחד שלו מכך שאולי הוא לא מספיק טוב כדי לעשות זאת גם בחו”ל גורם לו לחבל במאמצים שהשקיעו בו כל רוצי טובתו.

חוסר הביטחון הזה הופך אותו לדמות שקל יותר להזדהות איתה. כאשר השילוב של חוסר הביטחון שלו עם העובדה שהסדרה אף טורחת להציג אותו כמי שאכן ראוי להערכה על כישרונו בתחום המשחק – כישרון כזה, שלפחות על פי הדיילת, שהייתה די מסויגת כלפיו לכל אורך הטיסה בפרק הזה, מצדיק יצירת הזדמנויות עבורו – גורם לכך שכצופה קל לי להיות בצד שלו, ולרצות שאכן יצליח להפוך לסיפור הצלחה גם בארה”ב.

כמי שמאוד עניינה אותה מערכת היחסים בין יהודה לוי לרונה בעונה הקודמת, והצטערתי על האופן שבו היא הסתיימה, אני מודה שחשתי בחסרונה בפרק, אך מכיוון שיש עדיין מצב לקאמבק של דמותה, וכחובבת אגדות מושבעת, אני מודה שהפרק הראשון עורר בי בעיקר את הרצון לכך שהמסע בארה”ב יהפוך את דמותו של יהודה לוי מנסיך מפונק לסינדרלה יותר ראויה, כדי שיוכל לחזור כ”נסיך” אמיתי, כזה שיודע מה הוא רוצה ואיך להתעקש על להשיג את זה, ולא כזה שנסחף עם כל רוח. כי אולי אז יוכל להיות לסיפור של רונה ויהודה לוי הסוף הטוב מהאגדות, אך גם אם לא, אני בהחלט אסתפק במסע שיצליח לבגר אותו באמת.

 

העונה השנייה של הסדרה “איש חשוב מאוד” משודרת ב-HOT3 בימי חמישי בשעה 21:07 וזמינה גם ב-HOT VOD וב- NEXT TV.

אולי יעניין אותך

על החיים ועל האגדה

כיצד משתקף ההבדל בין המציאות לעולם האגדות בפרק השישי בעונה הראשונה של “רון” ובפרק ה-15 בעונה הראשונה של “ג’יין הבתולה”?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.